Jag har bytt lameller på Primaveran och kopplingen fungerar inte.
Har satt ihop kopplingen som den var innan (finns inget speciellt sätt att montera lamellerna på). När jag skruvat på kopplingslocket och drar i armen så händer inget. Mer än att 'plungen' på baksidan har åkt ut. Vad är fel?
Elfrågan.
Vilka kablar ut från motorn måste vara kopplade till något för att få gnista? Har bytt kondensator och brytare nämligen men får ingen gnista. Dock är dosan vid styret inte inkopplad men det ska väl inte behövas heller om jag minns rätt.
El och kopplingsfråga (primavera)
Vilken årsmodell är det på Primaveran?
Är det inre eller yttre tändspole?
Runt eller fyrkantigt framlyse?
Om det är en senare modell kan du behöva jorda den blå kabeln.
Annars skall det räcka att koppla den röda kabeln till yttre tändspolen (om det sitter en sådan d.v.s.)
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Är det inre eller yttre tändspole?
Runt eller fyrkantigt framlyse?
Om det är en senare modell kan du behöva jorda den blå kabeln.
Annars skall det räcka att koppla den röda kabeln till yttre tändspolen (om det sitter en sådan d.v.s.)
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
God morgon,
Kolla att tändspolen funkar, man kan testa den med 6V.
Kolla att kondensatorn inte är kortsluten (koppla bort och se om det blir gnista)
Gengör och mät att brytarna fungerar som de skall, juster till 0,40mm gap.
Tillse att alla kablar är okej.
Mät matarspolen, det skall vara när 0ohm och kontrollera att den ger spänning.
Henrik Börjesson skrev en bra artikel i scooteristen för ett tag sedan om hur man kontrollerar statusen på tändsystemet.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Kolla att tändspolen funkar, man kan testa den med 6V.
Kolla att kondensatorn inte är kortsluten (koppla bort och se om det blir gnista)
Gengör och mät att brytarna fungerar som de skall, juster till 0,40mm gap.
Tillse att alla kablar är okej.
Mät matarspolen, det skall vara när 0ohm och kontrollera att den ger spänning.
Henrik Börjesson skrev en bra artikel i scooteristen för ett tag sedan om hur man kontrollerar statusen på tändsystemet.
/Calle
--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---