Klyva motor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Klyva motor

Post by Svint1 »

Heisann!

Siden jeg klarte å miste halvmånekilen på clutch-siden, så må jeg splitte motoren... :sad:

Jeg har fjernet sylinder, clutch og alle muttere/bolter;
Image

Men jeg får fortsatt ikke splittet motoren!!!!

Hva må jeg gjøre?
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Klyva motor

Post by Hedge »

Har du satt i annat lager på svänghjulssidan? I så fall kan det vara det som håller ihop motorhalvorna. Du kan försöka med att värma blocket på svänghjulssidan, precis runt veven. Det brukar också underlätta om man trycker ner kicken precis när man försöker få isär halvorna.

Använd INTE en hammare av metall, du förstör bara blocket. Dock brukar man ibland vara tvungen att använda en plasthammare eller gummiklubba för att få isär halvorna.

Mvh

Guran
Svint1 wrote:Heisann!

Siden jeg klarte å miste halvmånekilen på clutch-siden, så må jeg splitte motoren... :sad:

Jeg har fjernet sylinder, clutch og alle muttere/bolter;
Image

Men jeg får fortsatt ikke splittet motoren!!!!

Hva må jeg gjøre?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
crispin
Lärling
Lärling
Posts: 700
Joined: Thu 16 Sep 2004, 19:38
Location: Stockholm

Re: Klyva motor

Post by crispin »

Svint1 wrote:Heisann!

Siden jeg klarte å miste halvmånekilen på clutch-siden, så må jeg splitte motoren... :sad:

Jeg har fjernet sylinder, clutch og alle muttere/bolter;


Men jeg får fortsatt ikke splittet motoren!!!!

Hva må jeg gjøre?
Har du lossat på muttern och kuggen som sitter på på cluch-sidan?
Image

Crispin
freddarok
Entusiast
Entusiast
Posts: 173
Joined: Mon 12 Sep 2005, 13:05
Location: Herrhagen, Karlstad

Re: Klyva motor

Post by freddarok »

crispin wrote:Har du lossat på muttern och kuggen som sitter på på cluch-sidan?
Det får man hoppas! I och för sig sitter ju bara veven kvar i kopplingshalvan om så var fallet vilket är normalt med delbart svänghjulslager. Annars håller jag med Guran om svänghjulslagret, det är väl en 50 du grejar med, de brukar ju ha kullager (odelbart) även på svänghjulssidan...
Dessutom är min erfarenhet att växellådans primäraxel ("julgranen") sitter väldigt tajt i kopplingskorgen så några försiktiga slag med plast/gummiklubba på axelns ände (där kopplingsmuttern skall sitta) brukar också hjälpa till på traven.

Lycka till!
/Fredrik
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: Klyva motor

Post by Svint1 »

crispin wrote: Har du lossat på muttern och kuggen som sitter på på cluch-sidan?
Image

Crispin
Nope.... :roll:

He he, motorarbeid er ikke min sterke side kan man si... ;)

Ja ja, får prøve ikveld om jeg får tid...

Takker!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Det gikk til slutt!
Image

Og ved det hvite feltet ser dere halvmånekilen som laget alt trøbbelet;
Image

Nå er det snart sommer og sol!! :grin:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Post Reply