Har et par conti zippy1 110/70(evt 80..) liggende, vet noen om det går på bak på Lambretta motoren. Har bred felg.
//Stian
Passer 110/70-10 bak på en Lambretta
Tjena!
jag ställde in en RB22 /60vev, precis så här (22 till 14 grader) för ett tag sedan;
Kilspåret i veven var dock på såpass fel plats att jag fick fräsa ur tändplattans fästhål för att få ner förtändningen.
Välj gradtal efter blås.
/C
"Så här borde man ställa in:
Markera 24grader och 16 grader (eller 22 och 14 eller andra gradtal med 8 garders mellanrum som du tycker är mysiga att ha)
Starta scootern och stroba under uppvarvning, graderna kommer öka en del för att sen ligga stabilt mellan hög tomgång (ca 1500-2000 varv) och upp till ca 4000 varv.
Det stabila läget mellan 2000-4000 varv/minut är startläget för tändningen och ställs på 24 markeringen (om du nu starta på 24 grader).
Gasa sedan upp till högt varv och kolla att den verkligen går till 16 grader vid ca 7000 varv (eller vad du nu valt)
"
jag ställde in en RB22 /60vev, precis så här (22 till 14 grader) för ett tag sedan;
Kilspåret i veven var dock på såpass fel plats att jag fick fräsa ur tändplattans fästhål för att få ner förtändningen.
Välj gradtal efter blås.
/C
"Så här borde man ställa in:
Markera 24grader och 16 grader (eller 22 och 14 eller andra gradtal med 8 garders mellanrum som du tycker är mysiga att ha)
Starta scootern och stroba under uppvarvning, graderna kommer öka en del för att sen ligga stabilt mellan hög tomgång (ca 1500-2000 varv) och upp till ca 4000 varv.
Det stabila läget mellan 2000-4000 varv/minut är startläget för tändningen och ställs på 24 markeringen (om du nu starta på 24 grader).
Gasa sedan upp till högt varv och kolla att den verkligen går till 16 grader vid ca 7000 varv (eller vad du nu valt)
"
Takk Calle!
kompresjonen har da rett mye og si på knack følsomhet, og siden AF toppen ikke har spesielt høy kompresjon tenkte jeg 24-16 kunne være lagom.
Men jeg har ingen erfaring verken med variotronic el trimmede Lambretta motorer...
Jeg har 58mm slag ock JL pipe(Taff kopi)
Du vet ikke om det går å klemme inn et 110 dekk også?
//Stian
kompresjonen har da rett mye og si på knack følsomhet, og siden AF toppen ikke har spesielt høy kompresjon tenkte jeg 24-16 kunne være lagom.
Men jeg har ingen erfaring verken med variotronic el trimmede Lambretta motorer...
Jeg har 58mm slag ock JL pipe(Taff kopi)
Du vet ikke om det går å klemme inn et 110 dekk også?
//Stian
Hej Stian! Välkommen till Lambretta-världen! På min 200-Lambretta med Mugello/JL Taffspeed/PHBH30 ställde jag Varitronicet på 24 grader och det funkar perfekt. Dessutom är Varitronic-svänghjulet mycket lättare än original och indiska elektroniska, gasresponsen blir mycket rappare. Trevligt!
/jens
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst