Utan papper

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Utan papper

Post by gugge »

Hej
Har en vespa på gång helt utan papper eller regnr. troligtvis tidigt 60-tal
Har försökt att leta lite i forumet om ursprungskontroll, och hittat lite men inget konkret.
Hur exakt gör man (går det över huvudtaget) och vad kostar det.?
Mvh Gugge
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Är det ingen som har gjort det ?
Mvh Gugge
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Jag har alltid lyckats hitta papper (gamla skyltar) till slut,
men jag vet att MHRF kan utfärda ursprungsintyg.
Inbillar mig även att det borde gå bra om man samlar ihop tillräckligt mycket information om just den modell man har och sedan beställer en registreringsbesiktning. Bilprovningen har knappt någon dokumentation.
Har du hittat något ramnummer förresten?
/P
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Det finns ramnummer och motornummer men ingen tidigare historia att följa upp.
Mvh Andreas
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Det går utmärkt, jag har själv reggat in ett par gamlingar, såväl med som utan gamla skyltar/papper. Om du saknar skylt /papper så är det lämpligt att börja med att vända sig till MHRF, de kan göra en ursprungskontroll med hjälp av en god dokumentation med tillhörande fotografier som du själv tar fram. Kolla efter instrultioner på deras hemsida. Representant för MHRF inom SSK är den mångjunniga Bo Martin. Om du är medlem så kan du ta kontakt med honom för goda råd. Jag vet inte om det är ett krav på medlemsskap i en MHRF-ansluten klubb (som SSK) eller om det är öppet för alla.
MHRF kan med hjälp av din dokumentation ta fram rätt uppgifter som senare vidarebefordras till Bilprovningen där en registreringsbesiktning äger rum. Kostnaden är den samma vare sig Bilprovningen eller MHRF gör ursprungskontrollen. Ovanstående uppgifter är ett par år gamla, det är möjligt att saker har förändrats...

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Jag har fått tag i ramnummret är det någon som vet vad det är för modell och årsmodell?
Ramnnr: VNS5T
BGLATT*?04432 (det kan oxå vara 1T istället för TT)
Motornummer:*044368*
Mvh Gugge
Last edited by gugge on Wed 12 Mar 2008, 10:27, edited 1 time in total.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Har du två ramar?
VNS5T är en Popolino (125 cc) 63-64, och den andra är en touring 150 cc – 59, gissar att det står VGLA1.
Motorn vete tusan. Hittade du ingen motorkod som slutar på M?
/P

gugge wrote:Jag har fått tag i ramnummret är det någon som vet vad det är för modell och årsmodell?
Ramnnr: VNS5T02055
BGLATT*?04432 (det kan oxå vara 1T istället för TT)
Motornummer:*044368*
Mvh Gugge
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Det är hel sadel på den så det är nog en popolino.
Den ska vara komplett med nyborrad cylinder och ny kolv.
Den ska fungera fint, men är endast grundlackad.
Det finns någon reva i sadeln och elsystemet är inte kopplat.
Och som sagt var det finns inga papper på den.
Han vill ha 3000 kr.
Är det något att ha.
Mvh Gugge
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

Det är vägvärket som har hand om ursprungskontrollen numera.
http://www.vv.se/templates/NewsPage____24051.aspx

tydligen även på gammelfordon i viss mån då en forumist här som köpt en touring av mig reggade den iår via vägverket.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Är den prisvärd ?
Mvh Gugge
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Vill du ha den och är sugen på ett litet projekt så köp den. Det handlar ju om småpengar.
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Men var kom VGLA1T ifrån? Står båda ramnumren på samma ram?
Och vad är det för motor?
/P
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Motorkoden är vglb1m
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Du är alltså frågan om en Vespa som är samlad av olika delar, åtminstone motorn och ramen. Motorn är alltså från en Vespa från åren 61-62. Ramnumret blev aningen otydligt. Du angav två olika ramnummer och de härstammar från två olika modeller. Var någonstans såg du VNS-numret och var VGLA? Antingen har du en popolino- eller en touringram av en äldre modell jämfört med ramen motorn härstammar ifrån.

Visst är ju den här Vespan någonting att köra med, och priset är ju inte något att få skrämselhicka av precis. Om den dessutom fungerar(?) så är det ett fynd. Motorbyte är ju sådant som många pysslat med, även om orginalmotorn gärna kunde få följa ramen om någon kommande ägare blir intresserad för eventuell orginalrestaurering.
Post Reply