Utan papper
Utan papper
Hej
Har en vespa på gång helt utan papper eller regnr. troligtvis tidigt 60-tal
Har försökt att leta lite i forumet om ursprungskontroll, och hittat lite men inget konkret.
Hur exakt gör man (går det över huvudtaget) och vad kostar det.?
Mvh Gugge
Har en vespa på gång helt utan papper eller regnr. troligtvis tidigt 60-tal
Har försökt att leta lite i forumet om ursprungskontroll, och hittat lite men inget konkret.
Hur exakt gör man (går det över huvudtaget) och vad kostar det.?
Mvh Gugge
Jag har alltid lyckats hitta papper (gamla skyltar) till slut,
men jag vet att MHRF kan utfärda ursprungsintyg.
Inbillar mig även att det borde gå bra om man samlar ihop tillräckligt mycket information om just den modell man har och sedan beställer en registreringsbesiktning. Bilprovningen har knappt någon dokumentation.
Har du hittat något ramnummer förresten?
/P
men jag vet att MHRF kan utfärda ursprungsintyg.
Inbillar mig även att det borde gå bra om man samlar ihop tillräckligt mycket information om just den modell man har och sedan beställer en registreringsbesiktning. Bilprovningen har knappt någon dokumentation.
Har du hittat något ramnummer förresten?
/P
Det går utmärkt, jag har själv reggat in ett par gamlingar, såväl med som utan gamla skyltar/papper. Om du saknar skylt /papper så är det lämpligt att börja med att vända sig till MHRF, de kan göra en ursprungskontroll med hjälp av en god dokumentation med tillhörande fotografier som du själv tar fram. Kolla efter instrultioner på deras hemsida. Representant för MHRF inom SSK är den mångjunniga Bo Martin. Om du är medlem så kan du ta kontakt med honom för goda råd. Jag vet inte om det är ett krav på medlemsskap i en MHRF-ansluten klubb (som SSK) eller om det är öppet för alla.
MHRF kan med hjälp av din dokumentation ta fram rätt uppgifter som senare vidarebefordras till Bilprovningen där en registreringsbesiktning äger rum. Kostnaden är den samma vare sig Bilprovningen eller MHRF gör ursprungskontrollen. Ovanstående uppgifter är ett par år gamla, det är möjligt att saker har förändrats...
Lycka till!
MHRF kan med hjälp av din dokumentation ta fram rätt uppgifter som senare vidarebefordras till Bilprovningen där en registreringsbesiktning äger rum. Kostnaden är den samma vare sig Bilprovningen eller MHRF gör ursprungskontrollen. Ovanstående uppgifter är ett par år gamla, det är möjligt att saker har förändrats...
Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67
/Jonas
/Jonas
Jag har fått tag i ramnummret är det någon som vet vad det är för modell och årsmodell?
Ramnnr: VNS5T
BGLATT*?04432 (det kan oxå vara 1T istället för TT)
Motornummer:*044368*
Mvh Gugge
Ramnnr: VNS5T
BGLATT*?04432 (det kan oxå vara 1T istället för TT)
Motornummer:*044368*
Mvh Gugge
Last edited by gugge on Wed 12 Mar 2008, 10:27, edited 1 time in total.
Har du två ramar?
VNS5T är en Popolino (125 cc) 63-64, och den andra är en touring 150 cc – 59, gissar att det står VGLA1.
Motorn vete tusan. Hittade du ingen motorkod som slutar på M?
/P
VNS5T är en Popolino (125 cc) 63-64, och den andra är en touring 150 cc – 59, gissar att det står VGLA1.
Motorn vete tusan. Hittade du ingen motorkod som slutar på M?
/P
gugge wrote:Jag har fått tag i ramnummret är det någon som vet vad det är för modell och årsmodell?
Ramnnr: VNS5T02055
BGLATT*?04432 (det kan oxå vara 1T istället för TT)
Motornummer:*044368*
Mvh Gugge
Det är hel sadel på den så det är nog en popolino.
Den ska vara komplett med nyborrad cylinder och ny kolv.
Den ska fungera fint, men är endast grundlackad.
Det finns någon reva i sadeln och elsystemet är inte kopplat.
Och som sagt var det finns inga papper på den.
Han vill ha 3000 kr.
Är det något att ha.
Mvh Gugge
Den ska vara komplett med nyborrad cylinder och ny kolv.
Den ska fungera fint, men är endast grundlackad.
Det finns någon reva i sadeln och elsystemet är inte kopplat.
Och som sagt var det finns inga papper på den.
Han vill ha 3000 kr.
Är det något att ha.
Mvh Gugge
Det är vägvärket som har hand om ursprungskontrollen numera.
http://www.vv.se/templates/NewsPage____24051.aspx
tydligen även på gammelfordon i viss mån då en forumist här som köpt en touring av mig reggade den iår via vägverket.
http://www.vv.se/templates/NewsPage____24051.aspx
tydligen även på gammelfordon i viss mån då en forumist här som köpt en touring av mig reggade den iår via vägverket.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Du är alltså frågan om en Vespa som är samlad av olika delar, åtminstone motorn och ramen. Motorn är alltså från en Vespa från åren 61-62. Ramnumret blev aningen otydligt. Du angav två olika ramnummer och de härstammar från två olika modeller. Var någonstans såg du VNS-numret och var VGLA? Antingen har du en popolino- eller en touringram av en äldre modell jämfört med ramen motorn härstammar ifrån.
Visst är ju den här Vespan någonting att köra med, och priset är ju inte något att få skrämselhicka av precis. Om den dessutom fungerar(?) så är det ett fynd. Motorbyte är ju sådant som många pysslat med, även om orginalmotorn gärna kunde få följa ramen om någon kommande ägare blir intresserad för eventuell orginalrestaurering.
Visst är ju den här Vespan någonting att köra med, och priset är ju inte något att få skrämselhicka av precis. Om den dessutom fungerar(?) så är det ett fynd. Motorbyte är ju sådant som många pysslat med, även om orginalmotorn gärna kunde få följa ramen om någon kommande ägare blir intresserad för eventuell orginalrestaurering.