Imola-185 VS Mugello-185

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
Klingen
Entusiast
Entusiast

Imola-185 VS Mugello-185

Post by Klingen »

Vilket trim är bäst till Lambretta TV-175.
Imola-185 eller Mugello-185?
Finns det andra bra alternativ?

// Klingen
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Imola-185 VS Mugello-185

Post by Hedge »

Finns inte många om du inte vill byta vev. Till LI/SX/GP-vev finns Imola 185 (reed+alu+Nicasil), Mugello 185(alu+nicasil),GT186 (reed+gjutjärn),SR185 (alu + stålfoder). Till TV-veven (116mm vevstake) finns endast Imola och Mugello vad jag vet.

Jag kör ett Mugello med min orginalvev till TV175, och jag är helnöjd med det. Den ger 12hp på slangen (utan att ha rört motorblocket) , och klarar utan några problem att dra på fyran. Man kan ligga i över 100 och köra, med packning. Inte haft nåt strul med den, när den väl kom på plats. (Det var lite si och så med hur pinnbultar och så var monterade.) Kör 28mm + Clubmanblås. Den drar mellan 0.3 0ch 0.4 l/mil, så man kommer ganska långt på en tank.

Imolat är ju en helt annan fisk, den är portad för höga varv, i övrigt är den väldigt lik Mugellot. Kolven är t ex densamma, men det är fönster urtagna när den används på ett Imola. Vill man inte trimma hårt, utan bara ha lite mer effekt så att man kan använda fyran ordentligt, så rekommenderar jag Mugello. Väldigt skön motorgång, låg soppaförbrukning och inte minst billigare än ett Imola. Köper du ett Mugello idag, se till att du får det senaste kitet, med tre överströmningskanaler och centrumsquish. Du vill ju inte betala en massa pengar för utgångna produkter.

/Guran
Klingen wrote:Vilket trim är bäst till Lambretta TV-175.

// Klingen
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Klingen
Entusiast
Entusiast

Post by Klingen »

Tack Guran!
Verkar bra det där. Pallar den bra för långkörningar, några nyp eller så?

// K
Hedge wrote:Finns inte många om du inte vill byta vev. Till LI/SX/GP-vev finns Imola 185 (reed+alu+Nicasil), Mugello 185(alu+nicasil),GT186 (reed+gjutjärn),SR185 (alu + stålfoder). Till TV-veven (116mm vevstake) finns endast Imola och Mugello vad jag vet.

Jag kör ett Mugello med min orginalvev till TV175, och jag är helnöjd med det. Den ger 12hp på slangen (utan att ha rört motorblocket) , och klarar utan några problem att dra på fyran. Man kan ligga i över 100 och köra, med packning. Inte haft nåt strul med den, när den väl kom på plats. (Det var lite si och så med hur pinnbultar och så var monterade.) Kör 28mm + Clubmanblås. Den drar mellan 0.3 0ch 0.4 l/mil, så man kommer ganska långt på en tank.

Imolat är ju en helt annan fisk, den är portad för höga varv, i övrigt är den väldigt lik Mugellot. Kolven är t ex densamma, men det är fönster urtagna när den används på ett Imola. Vill man inte trimma hårt, utan bara ha lite mer effekt så att man kan använda fyran ordentligt, så rekommenderar jag Mugello. Väldigt skön motorgång, låg soppaförbrukning och inte minst billigare än ett Imola. Köper du ett Mugello idag, se till att du får det senaste kitet, med tre överströmningskanaler och centrumsquish. Du vill ju inte betala en massa pengar för utgångna produkter.

/Guran

// Klingen
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag har ett väldigt tidigt Mugello 200, har kört det i typ 5 år nu och är helnöjd. Bl a har hojen gått som en klocka i två Cannonball :D

Med 30 mm PHBH förgasare, JL 3/Taffspeed pipa och Varitronic tändning gav den 15 hästar på bakhjulet i Dr Goës bromsbänk på Rally Scandinavia, ganska lagom för en touringhoj.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Jag har inte haft ett enda problem med den. Körde som sagt i över 100 nästan hela vägen från Kappelskär in till Stockholm (runt 10 mil) och den surrade så fint så, hela vägen. Körde till/från Skokloster, också det större delen i ganska bra fart, inga problem. Fläktkåpan lossnade, men det kan man ju inte beskylla cylindern för...

Björne körde sin M 186 hela vägen ner till Gränna och tillbaka, med packning och sommarens varmaste dag (+ motorväg större delen av hemresan) och inte heller där hände det nåt.

Så, rätt uppsatt så ska du nog inte behöva oroa dig för Mugellons hållbarhet.

Mvh

/G
Klingen wrote:Tack Guran!
Verkar bra det där. Pallar den bra för långkörningar, några nyp eller så?

// K
Hedge wrote:Finns inte många om du inte vill byta vev. Till LI/SX/GP-vev finns Imola 185 (reed+alu+Nicasil), Mugello 185(alu+nicasil),GT186 (reed+gjutjärn),SR185 (alu + stålfoder). Till TV-veven (116mm vevstake) finns endast Imola och Mugello vad jag vet.

/Guran

// Klingen
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

oi hedge har du gjort något med insug eller? Jag ska köra en delly 26mm med mugello insugs rör med clubman, dl vev, variotronic.

Har du ändrat växel låda?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Det enda jag gjort med cylindern är att matcha insugshålet på cylindern till insugsröret så att de passar perfekt mot varandra, samt fräst bort lite ojämnheter i både insug och insugsrör. Mugellons insug är (på dom gamla varianterna) avpassat för rätt små förgasare (tror upp till 25mm), vill man ha större så får man fräsa upp insuget, jag hade ett MRB-insug för 28-30mm och behövde göra det.

Gjorde samma sak med utblåset, men där var det mest tillsnyggning. Breddade avgasporten en aning också, men det vete fan om det gav så mycket.

Det man däremot ska veta, är att om man använder både topp- och fotpackning så får man ett alldeles för stort squish (över 2mm). Tar man bort packningarna och använder silikonpackning istället, så kommer man ner till 1.3mm, och det är ganska lagom för att det ska hålla bra. Kompet blir bra mycket bättre om man gör det.

Har inte ändrat växellådan alls.

Mvh
Guran

Mickeck1 wrote:oi hedge har du gjort något med insug eller? Jag ska köra en delly 26mm med mugello insugs rör med clubman, dl vev, variotronic.

Har du ändrat växel låda?
Mickeck1
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Mickeck1 »

jag har den tjocka packning på topp och bas packning på och har en racing squish på 1.1mm, jag vill inte har någon topp packning, man ska aldrig användar den tunna packning som bruka går söndar har man hörde talas om :grin: Lambetta pub på fredag eller Image
johan zettersten
Nybörjare
Nybörjare

Kopplingsförstärkning?

Post by johan zettersten »

Håller som bäst på med renovering och tänker skaffa mugellokitet.
Är det bra att förstärka fjädrarna i kopplingen eller byta ut?
Lambretta TV175 S2 -60
Primavera racer
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Jag kör med en standard 4-skivig koppling och det funkar lysande. Bytte lameller, fjädrar, kedja och spännare när motorn ändå var isär. Allt givetvis av bra kvalitet från pålitlig leverantör.

Rent allmänt ökar du effekten med Mugellot och då måste resten av motorn givetvis vara i gott skick, för att det ska funka bra och länge. Om du inte renoverar riskerar du att få renovera som Calle (tror jag) brukar säga.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Hedge wrote:Kör 28mm + Clubmanblås. Den drar mellan 0.3 0ch 0.4 l/mil, så man kommer ganska långt på en tank.

Imolat är ju en helt annan fisk, den är portad för höga varv,

// Klingen
Image

Imola är helt klart törstigare än Mugello, kan till viss del förklaras med att Imola ger mer effekt än Mugello men kanske inte hela sanningen. För att framföra en Lambretta i 100kmh går ju åt en given effekt, vilket borde rendera i likartad förbrukning, oavsett vad man har för kit. Kan tänka mig att Imolas spolportar sitter något högre placerade för att tillåta ett högre effektuttag, vilket givetvis påverkar soppaåtgången i alla hastigheter. Summan av lasten är konstant brukar vi skoja, men det stämmer faktiskt i det här fallet, Mugello12hp på slangen, Imola18.4hp på slangen=53% mer effekt. Mugello 0.4lit/Mil, Imola 0.6lit/Mil i 100kmh=50% mer förbrukning. Det är alltid för och nackdelar med allt, effekt kostar i alla avseenden :o

Vad som däremot inte alls är sant, med fullaste respekt för Guran, är att Imola skulle va högvarvigt. Som kan ses i en annan tråd plockades 18.4hp ut på slangen vid 6000rpm på mitt orörda Imola186 kit på 2004 års upplaga av motorn med 28mm Dell och Taffspeed Mk II, vilket får anses mycket lågvarvigt och lättkört. Taffspeed är kända för att ge bra mellanregister och matchar Imolas spol och avgastider som hand i handske /Montör J
Post Reply