Lambretta 175cc

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Lambretta 175cc

Post by gugge »

Hej har fått nys om en lambretta 175 cc
Ägaren vet inte vilken årsmodell det är
Det finns inga papper på den men ett gammalt regnr.typ h75
Vad kostar det att få in den i registret igen.
Han vill ha 5000 kr den går bra, har gått 1600 mil
Men behöver kosmetisk renovering
Är det något att köpa eller ska man tokpruta ?
Mvh Gugge
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Det kostar drygt 2 000 kr att regga in den. 5 000 kr om den fungerar och är komplett låter mycket prisvärt. Jag skulle dock rekommendera att du funderar ett extra varv (om du är ovan vid scootermekande) om kicken sitter på mitten av transkåpan. Det gör den bara på de allra första (1957-1958?) och det finns en anledning till att de omkonstruerade. De är dessutom svåra att hitta delar till. Årsmodell 1959 och framåt, slå till! Om lyset sitter på styret är det en serie 2 eller 3, årsmodell 1960 eller senare.

Lycka till!!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
gugge
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 19
Joined: Wed 05 Mar 2008, 23:10

Post by gugge »

Ägaren säger att det är kardan på den
är det positivt eller negativt?
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Om den har kardan så är den inte 175 cc... Det som kommer närmast med den motorstorleken är väl NSU Prima D, den började som en licensbyggd Lambretta 1951-1955, men från 1956 är den en egen scooter. Trots att den utseendemässigt är väldigt lik en något nedlastad Lambretta LC så passar inte bitarna mellan scootrarna! Reservdelar till NSU finns att tillgå, men de är dyra.
Om det är en Lambretta så är det sannolikt en LD 57 (om den har styrkåpa) eller en LD (om den har cykelstyre). Den sistnämnda gjordes 1953-1956, den förstnämnda 1957-1959. Dessa år gäller om den har 150 cc motor, 1951-1955 gjordes LD även med 125 cc.

Lambretta LD/NSU Prima är fina åkscootrar (framför allt NSU), men de är rätt så trötta, toppfart ca 80 km/h, lämplig marchfart 65-70 km/h.

Ovanstående årtal skall tas som ungefärliga.
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Post Reply