imontering av primärdrevet PX200

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

imontering av primärdrevet PX200

Post by Sten Åqvist »

Hej
Jag renoverar en PX200 motor och har bla bytt lager, packboxar samt fjädrar i primärdrevet. Har problem nu att montera primärdrevet. Övre plåtskiva som håller fjädrarna på plats skrapar i lagret till vevaxeln ( kopplingssidan). Det är inte nitarna som skrapar i utan själva plåtskivan.
Det verkar som hela primärdrevet sitter några få mm för nära vevaxellagret.
Nån som vet vad avståndet bör vara och vad jag kan gjort för fel.
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

det stora yttre drevet går att vända fel i förhållande till mittendreven, risken finns att du monterat det stora felvänt så att det sitter förskjutet.
då får du plocka isär och vända drevet.
---------------------------------------------------------
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

lambrittan wrote:det stora yttre drevet går att vända fel i förhållande till mittendreven, risken finns att du monterat det stora felvänt så att det sitter förskjutet.
Tack för förslaget!
Men det stora drevet är snedskuret och passar inte mot kopplingen om man vänder det fel. Så det är rättvänt. Tror det är något annat som är fel.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Sten Åqvist wrote:
lambrittan wrote:det stora yttre drevet går att vända fel i förhållande till mittendreven, risken finns att du monterat det stora felvänt så att det sitter förskjutet.
Tack för förslaget!
Men det stora drevet är snedskuret och passar inte mot kopplingen om man vänder det fel. Så det är rättvänt. Tror det är något annat som är fel.
borde bli rätt vinkel på kuggarna även om du vrider det åt andra hållet... i alla fall i teorin.
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Sten Åqvist wrote:
Tack för förslaget!
snedskärningen är rätt även om det vänds.. :mrgreen:
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

Va bra, då är det nog lösningen att vända på drevet. Bara att fixa ny nitar. Bör det vara original ?
Tack för hjälpen
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

primärdrevet är lika tjockt hur du än vänder det, dock finns en avfasning som brukar sitta vänd mot kopplingen

men vad jag tror är att du monterat täckskivorna fel, den välvda ska sitta mot kopplingen och den platta ska sitta mot fläcktsidan.

när du monterar härligheten kollar du att nitarna inte är för länga.
"skallen" ska va lika hög som bred när du börjar banka, funkar även att använda skruvstädet
Sten Åqvist
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Sten Åqvist »

freeway wrote:primärdrevet är lika tjockt hur du än vänder det, dock finns en avfasning som brukar sitta vänd mot kopplingen

men vad jag tror är att du monterat täckskivorna fel, den välvda ska sitta mot kopplingen och den platta ska sitta mot fläcktsidan.

när du monterar härligheten kollar du att nitarna inte är för länga.
"skallen" ska va lika hög som bred när du börjar banka, funkar även att använda skruvstädet
"Tänderna" på insidan av drevet sitter inte riktigt mitt i. Ca 1 mm förskjutet så det har betydelse hur man vänder det.
Jag har ett primärdrev till en rally som jag inte demonterat. På den sitter den välvda skivan på tändningssidan och den plana skivan på kopplingssidan. I mitt fall har det nog ingen betydelse eftersom det inte är den välvda ytan som skrapar i.
Du har helt rätt att man får se upp med nitarnas längd. Det varierar i renoveringssatserna. I en var nog nitarna 3-4 mm för långa.

Så jag tror att jag löst problemet genom att vända drevet. Det visar sig under helgen när jag monterar ihop det hela för 3 dje gången. :smile:
freeway
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by freeway »

det var inte meningen att narras, men jag trodde mig själv.

kul att jag hade lite rätt i allafall, med nitarnas längd..... :smile:
Post Reply