Hot Rod legenden Boyd har lämnat jordelivet....

Allt off-topic, och annat kul som kanske inte alltid har med scooter att göra
Post Reply
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Hot Rod legenden Boyd har lämnat jordelivet....

Post by DP »

Ciao Scootisti...

Inte så scooterrelaterat men nog har dom flesta sett ett och annat avsnitt av American Hot Rods på Discovery och alla som har har en uppfattning om Boyd och hans sätt att hantera sin crew, jag har själv haft nöjet att jobba en kortare tid med Boyd & Roy Fjastad i So Cal och måste säga at tycka vad man vill men Boyd är en pionjär i att skapa en riktig biz runt att drömma upp concept och få dom att rulla ut men hans största credit är att han var en av dom första som byggde hela bilar på beställning av kunder. Boyd kommer att gå till historien som en av dom som på 80 & 90-talet gjorde Hot Rod kulturen rumsren....

Igår efter en tids sjukdom dog Boyd Coddington vid 63-års ålder.....

Några av mina Boyd favoriter....

The Good Reverend Billy Gibbons Cadzilla (världens bästa nummerplåt I8TOKYO)...
Image

Chezoom...
Image

AlumaTub...
Image

DP says: Boyd bränner däck i Hot Rod Heaven.....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Hot Rod legenden Boyd har lämnat jordelivet....

Post by Federico »

Bilar är ju naturligvis inte scooter, men stilen kan man översätta på våra fordon. Gamla femtio-sextiotalscootrar står ju och ber om att bli hotrodscooters, och det finns ju massor med skrot att bygga av utan att behöva förstöra fina originalfordon.
Federico
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Absolut. GS:en på Blocket, som ser ut att vara en helt ordinär VS5, har ju de perfekta kåporna och formerna att bygga vidare på.
Borde gå att pruta ner också tycker jag. Antar att den nyss är hämtad i en vedbod för en femhundring.

Image

/P
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tråkigt att Boyd har avlidit. Dock skönt att i fortsättningen slippa hans ohyggliga klåperi på gamla klenoder.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:Tråkigt att Boyd har avlidit. Dock skönt att i fortsättningen slippa hans ohyggliga klåperi på gamla klenoder.
du menar gibbons bil som är helt handknackad från gammal valsad klenodplåt ;)

här kommer en fin bild på motorklenodslaktaren tillsammans med gitarrslaktaren Hendrix! Gibbons i mitten med något kortare skägg än när han beställde Boydsbygget!
Image
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Hotrod har sedan 60-talet haft en plats i mitt hjärta, kul att någon skapar nytt liv i gamla vrak... :mrgreen:
Image
Jag hade med denna tavla på en av de första HOTROD-show i Ostermans marmorhallar
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

terraplane blues in da house:
Dock skönt att i fortsättningen slippa hans ohyggliga klåperi på gamla klenoder


Måste instämma med Federico, inte ofta grabbarna hos Boyd "förstör gamla klenoder" dom flesta A & B Ford (läs 28-34) roddarna är byggda på helt nya Brookville eller liknade karosser och ramar med allt som där tillhör är också helt nytt, kan vara en och annan 50 60-talare som får stryka med men idag när det finns helt nya Tri-5 Chevy karosser, early Camaro & Mustang karosser att köpa så används orginal bilar mer sällan, så att dagens Hot Rod byggare är "klåpare som förstör klenoder" får stå för dig....

fritte in da house:'
Jag hade med denna tavla på en av de första HOTROD-show i Ostermans marmorhallar


Fritte of Frittes Billack???? Då känner du säkert våran Hot Rodder & konstnär här i stan, Staffan Runhag??? En av våra Svenska pionjärer tillsammans med Bosse Gamen, Olle Torslund, Bosse Bertilsson, Ingemar Becker, Sture Torngren mfl. Kommer inte ihåg tavlan men jag hade moppe på Hot Rod Show 1973...

Visst finns det en ofta förbisedd Hot Rod potential i en Vespa och som påpekats ovan så finns det måga i lador & garage därute som skulle kunna få en Hot Rod look och sen får man bara hoppas att man "platsar" och inte får fan för att man gått sin egen väg, titta bara på moppe scenen, här i stan kör vi Österrundan varje vår och det är allt från "putspedanter" med mint condition Gilera, Beta, Scooterett, etc. till Hot Rod "gubbarna" med Cad 59 baklysen, aphäng och metalflake lack till en och annan 15-åring på en Suzuki K50 och vi har ALLLA en höjdardag. Skapa gemenskap (och inte utanförskap) genom ett brinnande intersse för saker med hjul....

Dalai Lama says: A mind is like an umbrella, if not open it don't work....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

DP wrote:[i
fritte in da house:'
Jag hade med denna tavla på en av de första HOTROD-show i Ostermans marmorhallar


Fritte of Frittes Billack????
Nej, Frittes billack, o även Frittes Kromtraja är en annan Fritte av samma generation... :smile:
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Federico wrote:du menar gibbons bil som är helt handknackad från gammal valsad klenodplåt ;)

här kommer en fin bild på motorklenodslaktaren tillsammans med gitarrslaktaren Hendrix! Gibbons i mitten med något kortare skägg än när han beställde Boydsbygget!
http://www.jlspromotions.org/jjjn.gif
I grunden är det väl ändå en klassisk bil som har fått sätta "livet" till, eller? Hursomhelst har mästerklåparen förstört många fina originalbilar genom åren, bl a genom att alltid kapa bort torpedväggen och göra en helt ny, vilket är (var) ett av hans signum. Ungefär som man skulle kapa bort benskölden på en scooter och ersätta med en fyrkantig och rak plåt...

Att ens jämföra Boyd med Hendrix är en skymf utan dess like! Dessutom tycker jag det är litet väl magstarkt att benämna denna gitarrgud som "gitarrslaktaren". Såvitt jag vet rör det sig bara om tre gitarrer som han antingen slagit sönder eller eldat upp (han återanvände dessutom en av dessa gitarrer till flera spelningar). Två av dem är idag varsamt "renoverade" och spelbara (Dweezil Zappa äger den ena, som han nyligen blev erbjuden 300.000 engelska pund för).

Kontenta: Hendrix demolerade gitarrer är hett eftertraktade och värda ljusår mer än samtida vintagegitarrer, medan Boyds klåparbilar troligtvis endast har ett ringa värde om några år framöver.

Snygg bild, förresten! Billy Gibbon är omisskänlig trots avsaknaden av skägg...
DP wrote:Måste instämma med Federico, inte ofta grabbarna hos Boyd "förstör gamla klenoder" dom flesta A & B Ford (läs 28-34) roddarna är byggda på helt nya Brookville eller liknade karosser och ramar med allt som där tillhör är också helt nytt, kan vara en och annan 50 60-talare som får stryka med men idag när det finns helt nya Tri-5 Chevy karosser, early Camaro & Mustang karosser att köpa så används orginal bilar mer sällan, så att dagens Hot Rod byggare är "klåpare som förstör klenoder" får stå för dig....
Va? I flertalet av de avsnitt jag har sett, har klåparen t o m köpt fina originalbilar från 50- och 60-talet och slaktat efter bästa förmåga. Mig veterligt är det bara Alumatop och en Ford -32 som klåparen har gjort från scratch med nya eller nytillverkade delar. Och kanske då även Gibbons bil, iallafall enligt Federico (även om jag betvivlar uppgifterna starkt).

Som sagt, trist att han avled på tok för tidigt - men åtminstone en klåpare mindre att förstöra kulturhistoria...
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

terraplane blues in da house:
Som sagt, trist att han avled på tok för tidigt - men åtminstone en klåpare mindre att förstöra kulturhistoria...


Herrejösses vilka hårda ord!!!!!! Måste nog påpeka att du inte är helt korrekt i ditt påstående har klåparen t o m köpt fina originalbilar från 50- och 60-talet och slaktat efter bästa förmåga visst om man bara tittar på TV och tror att världen ser ut så så kan det nog verka som om dom bara kapar i fina bilar men har man sett lite mer vad som händer hos Boyd's så vet man att det knådas både aluminium & stålplåt....

Jesus says: Let the one without sin cast the first stone.....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Kära forumvänner! Peace and love! Tänk på något annat och helst inte på så eldfängt samtalsämne... :o Gå fast på bio och kolla in Tali-Ihantala-filmen! :wink:
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Terraplane Blues wrote:
Federico wrote:du menar gibbons bil som är helt handknackad från gammal valsad klenodplåt ;)

här kommer en fin bild på motorklenodslaktaren tillsammans med gitarrslaktaren Hendrix! Gibbons i mitten med något kortare skägg än när han beställde Boydsbygget!
http://www.jlspromotions.org/jjjn.gif
I grunden är det väl ändå en klassisk bil som har fått sätta "livet" till, eller? Hursomhelst har mästerklåparen förstört många fina originalbilar genom åren, bl a genom att alltid kapa bort torpedväggen och göra en helt ny, vilket är (var) ett av hans signum. Ungefär som man skulle kapa bort benskölden på en scooter och ersätta med en fyrkantig och rak plåt...

Att ens jämföra Boyd med Hendrix är en skymf utan dess like! Dessutom tycker jag det är litet väl magstarkt att benämna denna gitarrgud som "gitarrslaktaren". Såvitt jag vet rör det sig bara om tre gitarrer som han antingen slagit sönder eller eldat upp (han återanvände dessutom en av dessa gitarrer till flera spelningar). Två av dem är idag varsamt "renoverade" och spelbara (Dweezil Zappa äger den ena, som han nyligen blev erbjuden 300.000 engelska pund för).

Kontenta: Hendrix demolerade gitarrer är hett eftertraktade och värda ljusår mer än samtida vintagegitarrer, medan Boyds klåparbilar troligtvis endast har ett ringa värde om några år framöver.

Snygg bild, förresten! Billy Gibbon är omisskänlig trots avsaknaden av skägg...
Du vet att jag bara retas med dig. Kunde inte hålla mig när jag visste att Gibbons spelat förband till din gud. Vad gäller zz-top bilen (den svarta) så har jag bara för mig att Wheels gjorde ett reportage om den och att det mesta faktiskt var nytillverkat, men den kanske inte är samma bil, tror det här var i slutet på 80-talet.
Diskussionen om att bygga om gamla fordon kan man vända och vrida på hur länge som helst, personligen tycker jag att det är kul med custom; -men också originalfordon ; -om de är original. Originalrenovering kan vara imponerande också men tänk om alla fordon renoverades till original, hur spännande skulle motorkulturen vara då? Köpa biltidning med bilder på exakt likadana bilar som i säljbroshyren, åka på scooterträff med tre exakt likadana Vespa Sprint i rätt silvernyans o.s.v. Det blir ju som att gå på Piaggiomuseet tio gånger, visst, man hittar säkert någon ny delatalj eller nåt varje gång men spännande blir det inte. I mina ögon är Boyds en konstnär som använder bruksföremål i sitt skapande, han bygger bilen som usprungsdesignern kanske egentligen ville ha den? kollar man prototyper och skisser på modeller som sedan serietillverkats är det ofta renare och man tar ut svängarna mer i fordonets former, säkerhetsdetaljer som synliga lysen, reflexer och stötfångare prioriteras lägre.

peace
Federico
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

DP wrote:Herrejösses vilka hårda ord!!!!!! Måste nog påpeka att du inte är helt korrekt i ditt påstående har klåparen t o m köpt fina originalbilar från 50- och 60-talet och slaktat efter bästa förmåga visst om man bara tittar på TV och tror att världen ser ut så så kan det nog verka som om dom bara kapar i fina bilar men har man sett lite mer vad som händer hos Boyd's så vet man att det knådas både aluminium & stålplåt....

Jesus says: Let the one without sin cast the first stone.....
Lugn och fin - jag framför bara min åsikt! :smile:

Jag har inget emot fordon som modifieras så att de går att återställa till original, men tycker det är trist när ett originalfordon för evigt förpassas till klåparfordon.

Jag tror inte på Jesus... :wink:
vespaco wrote:Kära forumvänner! Peace and love! Tänk på något annat och helst inte på så eldfängt samtalsämne... :o Gå fast på bio och kolla in Tali-Ihantala-filmen! :wink:
Jag är lugn... Gå fast på bio? Hur gör man då? Och vad är Tali-Ihantala för film? Låter som ännu en djup film om det finska svårmodet... :grin:
Federico wrote:Du vet att jag bara retas med dig. Kunde inte hålla mig när jag visste att Gibbons spelat förband till din gud. Vad gäller zz-top bilen (den svarta) så har jag bara för mig att Wheels gjorde ett reportage om den och att det mesta faktiskt var nytillverkat, men den kanske inte är samma bil, tror det här var i slutet på 80-talet.
Diskussionen om att bygga om gamla fordon kan man vända och vrida på hur länge som helst, personligen tycker jag att det är kul med custom; -men också originalfordon ; -om de är original. Originalrenovering kan vara imponerande också men tänk om alla fordon renoverades till original, hur spännande skulle motorkulturen vara då? Köpa biltidning med bilder på exakt likadana bilar som i säljbroshyren, åka på scooterträff med tre exakt likadana Vespa Sprint i rätt silvernyans o.s.v. Det blir ju som att gå på Piaggiomuseet tio gånger, visst, man hittar säkert någon ny delatalj eller nåt varje gång men spännande blir det inte. I mina ögon är Boyds en konstnär som använder bruksföremål i sitt skapande, han bygger bilen som usprungsdesignern kanske egentligen ville ha den? kollar man prototyper och skisser på modeller som sedan serietillverkats är det ofta renare och man tar ut svängarna mer i fordonets former, säkerhetsdetaljer som synliga lysen, reflexer och stötfångare prioriteras lägre.

peace
Så du har också läst Wheels? Jag prenumererade t o m på den tidningen under några år på 80-talet. Ville Wheelie, Harry Haffa och Eugen Fotogen är kult! :grin:

Som sagt har jag ingenting emot modifierade fordon som går att återställa till original om så önskas. Inte ens du som gammal örebroare (har fått för mig att de gärna klåpar med fordon i de trakterna) kan väl tycka att Epa-traktorer är en del av motorkulturen vårt land ska vara glada och stolta över?

Det verkar som att många höjer Boyd och hans insatser till skyarna, men jag kan tycka att han är överreklamerad i bilbyggarkretsar. Det finns andra som har betydligt godare smak och färdigheter än vad Boyd hade. Max en handfull av hans bilbyggen var estetiskt lyckade, anser jag.

Nåja, nog om detta! Framtiden får väl utvisa om Boyds kreativa klåperi går till historien som smakfullt eller inte. Jag hade hellre ägt spillrorna av den strata Hendrix dängde i golvet i London 1967, än någon av Boyds klåparbilar:

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

vinkelslip
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

terraplane blues in da house:
Lugn och fin - jag framför bara min åsikt!


Det är väl det som är meningen med sådana hära Forum.....

terraplane blues in da house:
Jag tror inte på Jesus...


Vem gör det??? men han sa lite coola saker emellanåt...

terraplane blues in da house:
Så du har också läst Wheels? Jag prenumererade t o m på den tidningen under några år på 80-talet.


Jobbade lite på Wheels när Sture drog igång, det var tider.....

terraplane blues in da house:
Jag hade hellre ägt spillrorna av den strata Hendrix dängde i golvet i London 1967


Har en halvakutsisk Rickenbacker som en gång ägts av Niklas Strömstedt, undrar om den har ett liknande värde??? men va fan pengar är inte allt här i livet....

fritte in da house:
vinkelslip
'

Som han Bangla-snubben i London Garage....

DP says: Tur att verkligheten inte är som på TV.....
vespaco
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1511
Joined: Thu 02 Mar 2006, 19:05
Location: Finland

Post by vespaco »

Terraplane Blues wrote:Och vad är Tali-Ihantala för film? Låter som ännu en djup film om det finska svårmodet... :grin:
Kanske det här hjälper att inse en orsak till den finska svårmodet:
http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tali-Ihantala

Läste dock om att i Sverige hade filmkritikerna menat att det visades för litet känslor. Hah, krigsveteranerna berättade att det inte fanns plats för känslor i kriget och att filmen visade exakt hur det gick till.
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Re: Hot Rod legenden Boyd har lämnat jordelivet....

Post by Svint1 »

Federico wrote:Bilar är ju naturligvis inte scooter, men stilen kan man översätta på våra fordon. Gamla femtio-sextiotalscootrar står ju och ber om att bli hotrodscooters, och det finns ju massor med skrot att bygga av utan att behöva förstöra fina originalfordon.
Noe Boyd kunne ha bygget;
Image

Image
:P :P :P :P :P
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Vilken godbit till framfälg/nav. Mmmmm! Kommer väl dock inte så långt då det verkar vara lite risigt komp :grin: . Ingen vev :grin: !
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Dartman wrote:Vilken godbit till framfälg/nav. Mmmmm! Kommer väl dock inte så långt då det verkar vara lite risigt komp :grin: . Ingen vev :grin: !
kan det vara ett sånt här nav? eller är det större?

Image
Federico
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Det er en franskmann som har bygget scooteren, og jeg mener å ha hørt at framnavet er fra en Peugot-scooter...

Sjekk forøvrig demperen bak. Smallframe.... :o
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

svint1 in da house:
Noe Boyd kunne ha bygget;


Den är ju bara såååååå rätt, finns ju bara sååååå mycket inspiration i den hojen. Love it...

DP says: En sån där Puch Alabama har man stående och bara väntar på....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

DP wrote:svint1 in da house:
Noe Boyd kunne ha bygget;


Den är ju bara såååååå rätt, finns ju bara sååååå mycket inspiration i den hojen. Love it...

DP says: En sån där Puch Alabama har man stående och bara väntar på....
Ja, den Hotrod'en er vel den jeg har brukt mest tid på å studere på nettet i senere tid ja...
Litt mer snacks;
Image
Image
Sjekk styret!;
Image

Og til deg Dartmann;
Image
Image

ER DET NOEN SOM HAR EN WIDEFRAME Å AVSE TIL EN SOM VIL BYGGE???
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

svint1 in da house:
Ja, den Hotrod'en er vel den jeg har brukt mest tid på å studere på nettet i senere tid ja


Det här visar ju bara att jag inte tittar på rätt ställen!!!! Den är ju helt rätt!!! Tycker att Vespor bara skriker efter en Hot Rod look Ju mer jag tittar på den här ju mer inser jag ju att en Smallframe inte till 100% lämpar sig lika bra som Hot Rod material, så jag måste nog plocka up "prästens" gamla "Wideframe" och göra något mer Hot Rod av än Project NaCl....

DP says: Synd at man inte har mer tid för då skulle jag......
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Federico
Post Reply