Tändnigar
Tändnigar
Ciao Scootisti
Har nu kommit så långt att motorn ligger i bitar på bänken, den ska inte bli något monster men ny vev, Malossi 110cc cylinder, ett Malossi 20/20 förgasarkitt (ej reed) & en Polini pipa kommer jag att åka med och då dyker frågan om tändning upp, skulle vilja slippa brytarspetsar och vill gärna ha 12volt (har några coola Moon Eyes mätare), vad ska man satsa på??? Finns det något från nyare Vespa som passar??? och alla dom där frågorna från någon som för första gången skruvar en sån här....
DP says: Detta är Mimer Källa i scootervärlden.....
Har nu kommit så långt att motorn ligger i bitar på bänken, den ska inte bli något monster men ny vev, Malossi 110cc cylinder, ett Malossi 20/20 förgasarkitt (ej reed) & en Polini pipa kommer jag att åka med och då dyker frågan om tändning upp, skulle vilja slippa brytarspetsar och vill gärna ha 12volt (har några coola Moon Eyes mätare), vad ska man satsa på??? Finns det något från nyare Vespa som passar??? och alla dom där frågorna från någon som för första gången skruvar en sån här....
DP says: Detta är Mimer Källa i scootervärlden.....
-
- Administrator
- Posts: 439
- Joined: Fri 23 May 2003, 19:34
- Location: Stockholm
- Contact:
Jag har en APE-tändplatta på min, men det går nog inte att få tag på normala vägar (min kommer från en polare som fiskade upp den ur en container utanför Piaggio Sverige...)
Jag skulle köra på SIP-s conversion kit.
Vilken vev kör du? kolla att du får svänghjul till rätta konan. Om du ska trimma vidare så se till att få en vev & svänghjul med stora konan direkt. Smala konan kan gå av om du varvar för hårt...
Eventuellt behöver du dra om lite el och byta bromsljuskontakterna från brytande till slutande. Vet inte om alla svenska Priamveror har samma helt sjuka el-system som min hade (ständigt kortslutet, bromsljuset tänds vid brytande av kortslutningen). Verkar finnas en hel del olika varianter ute i världen i alla fall.
/JM
Jag skulle köra på SIP-s conversion kit.
Vilken vev kör du? kolla att du får svänghjul till rätta konan. Om du ska trimma vidare så se till att få en vev & svänghjul med stora konan direkt. Smala konan kan gå av om du varvar för hårt...
Eventuellt behöver du dra om lite el och byta bromsljuskontakterna från brytande till slutande. Vet inte om alla svenska Priamveror har samma helt sjuka el-system som min hade (ständigt kortslutet, bromsljuset tänds vid brytande av kortslutningen). Verkar finnas en hel del olika varianter ute i världen i alla fall.
/JM
Vespa Rally 221 -73
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
Vespa Primavera 130 -81
Vespa 50S -65
Lambretta LI 150 s1 -59
Isomac Napolissima -05
primavera133 in da house:
Eventuellt behöver du dra om lite el och byta bromsljuskontakterna från brytande till slutande
Blir nog inga problem då det enda el utom till motorn bli ett så kallat "dödmansgrepp", Form Before Function.....
Som vanligt så får man svar här och ja veven jag har är med stora konan....
Får bli en sån där SIP tändning....
DP says: TACK!!!!
Eventuellt behöver du dra om lite el och byta bromsljuskontakterna från brytande till slutande
Blir nog inga problem då det enda el utom till motorn bli ett så kallat "dödmansgrepp", Form Before Function.....
Som vanligt så får man svar här och ja veven jag har är med stora konan....
Får bli en sån där SIP tändning....
DP says: TACK!!!!
fritte in da house:
Malossi 112, det är väl det du har, trodde jag var för v50 slaget, finns vev24/25 med det slaget?
Hmmmm cylidern är en Malossi 115cc 57.5mm (31 8694) och veven, lager, packboxar & packningar kommer från EM och ska funka med den cylindern (hoppas jag innerligt).....
DP says: Nu kommer jag inte kunna sova.....
Malossi 112, det är väl det du har, trodde jag var för v50 slaget, finns vev24/25 med det slaget?
Hmmmm cylidern är en Malossi 115cc 57.5mm (31 8694) och veven, lager, packboxar & packningar kommer från EM och ska funka med den cylindern (hoppas jag innerligt).....
DP says: Nu kommer jag inte kunna sova.....
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
-
- Lärling
- Posts: 583
- Joined: Wed 10 Sep 2003, 09:00
- Location: Öglunda, Axvall, Skara
- Contact:
Helt korrekt!patrikgrann wrote:Vill minnas att 25/24 är PK125ets veven. 20/20 "vanliga" PK och 20/19 primavera.
20/19 är den som har fått vissa att uppleva hur det är att bli omkörd av sitt eget svänghjul.
Har dock inte helt torrt på fötterna... och riskerar att bli blöt!
Rätta mig!
Dessutom är konan på 20/20 trubbigare, kan man se med blotta ögat.
Har för mig att svänghjulsbulten på 20/10 är M10 och 20/20 M12...
/C
calle in da house:
Helt korrekt!
Puhhhhh då kan man sova gott igen då?????
Jag tar för givet att grabbarna på EM har skickat rätt vev till mig, har inte varit ute och mätt upp den men ska nog för säkerhets skull göra det....
DP says: Detta är det bästa med forum!!! Ett gäng folk som kan och inte bara tror....
Helt korrekt!
Puhhhhh då kan man sova gott igen då?????
Jag tar för givet att grabbarna på EM har skickat rätt vev till mig, har inte varit ute och mätt upp den men ska nog för säkerhets skull göra det....
DP says: Detta är det bästa med forum!!! Ett gäng folk som kan och inte bara tror....