Tidiga motsättningar?

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Tidiga motsättningar?

Post by Peter Sundfeldt »

Har haft den här sidan från en "Teknik för Alla" liggande i en låda i garaget i några år. I mitt nyväckta intresse för modskulturen funderade jag lite. Annonsen är från 1956, åtta år innan Brighton-upploppen. Trots om de kallas för Dixiesnubben och Knutten, så är ju pojkarna slående lika en Mod vs en Rocker, även om Dixeisnubben har duffel i stället för parkas.
Image
Var motsättningarna mellan dessa subkulturer igång redan då? Och i lilla Sverige? Finns det någon på forumet som var med så tidigt...?
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Till o med jag var för ung, men det fanns grupperingar av Knuttar, Bopare & Dixie.
Knuttarna hade MC-intresset och pengarna räckte vanligtvis endast till begagnade lätta MC. Fanns det en tjej bakpå, var det en "spätta."
Klädsel: vegamössa, snusnäsduk & skinnpaj, jeans från Algot. Amerikanska jeans, typ Levi's kom till Sverige först senare.

Bopare & Dixie hade musik som intresse, Dixie står för Dixielandjazz. Rocken hade inte slagit igenom ännu.
Som jag minns det var Dixie välklädda under sina duffels, och såg lillgamla ut.

Knuttarna höll till på "Tallis", ett fik som låg där nu Essingeleden börjar:
Image

Dixie var på Nalen på "gata regering".

Eftersom det var olika ungdomsgrupper som utmärkte sig, fanns det troligtvis mosättningar.

Det var rena ugdomskulturer, på den tiden skulle man stadga sig tidigare..

Då mycket av ovanstående baseras på min 50 år gamla minnesbild kan felaktigheter förekomma :mrgreen: .
Peter Sundfeldt
Lärling
Lärling

Post by Peter Sundfeldt »

Jo, knuttar, spättor och dixieland är jag med på. Spelar själv tenorbanjo i (Heinkel)kravalljazzorkestern "HejåhåmedPeter" http://www.stageit.se/hejaha Och Nalen har vi faktiskt också spelat på för något år sedan. I källaren, i någon slags bakficka, men ändå; att kunna bocka av Nalen i giglistan känns tungt för oss!

Bopare, var det dansen lindy-hop (osäker på stavning), be-bop och så?

Men det är just det att det känns som om mods mot rockers är en liten upprepning från 50-talet, eller snarare en fortsättning. Välklädda och musikintresserade mot svart läder och hård framtoning. Hatten stämmer, kostymen under duffeln och hårda anletsdrag i hjälmen och skinnstället. Fast de är i alla fall överens, det är ju förbannat bra.
Man kanske ska skaffa en gammal duffel i stället för en parkas, ta Elite-54:an eller Crescent 2000-mopparna på tur och bli en dixiesnubbe. Fasen, vi skulle klä oss i dufflar och hattar hela orkestern!
Har för övrigt gjort ett dagsgig på ett internationellt HD-möte i Ljungbyhed 2004. Då var vi mer än lovligt malplacerade. Men skinnen och skäggen tyckte faktiskt om oss...!

Hur om helst, jag tycker att annonsen rockar med en rejäl fetma. Eller så.
/Peter Sundfeldt

1958 TV175
1959 Touring GL 150 (200)
1964 Li 125 Special (256)
1965 TV 175 (200)
1970 DL125 (200)
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

I och med ungdomarna fick bättre ekonomi på 60-talet, kom raggarna och knuttarna kom i skymundan. Dixie försvann, den musiken trängdes ut av rocken, och modsen kom.

Varken Dixie eller Modsen var motorburna, så någon likhet med Rockers på MC & Mods på scooters har aldrig funnits i Sverige.
Post Reply