Ta bort separatsmörjningen från PX motorn

INGA FRÅGOR HÄR! Här lägger man upp bilder och beskrivningar t ex på hur man LÖST mekproblem eller hur man tillverkat nån kul specialdetalj.
Post Reply
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Ta bort separatsmörjningen från PX motorn

Post by wazobear »

Hejsan...

Nu vet jag att många har lösningen på detta och det finns ju faktiskt flera förslag på hur man tar bort separatsmörjningen. Här skall jag ge er en snabb hänvisning hur jag gick till väga...

Jag börja med att skruva upp locket och ta bort förgasarn och då får du en bild som ser ut så här. Pumpen är det som är kvar, ligger under det där trevliga lilla locket med det fina röret.

Image

Skruvar du nu bort locket kommer det visa ett större kugghjul som drivs av en liten axel. Lyft upp det stora kugghjulet och lirka bort axeln.

Image

Delarna som du nu tagit bort är:

Image

Jag hade tänkt mig att ta bort alltihopa, så jag tog fram sågen och såga fram ett litet "lock" och en ny packning som jag klippte ur. Detta tog väl ca 20 min. på bilden nedan ser du det, då originallocket är lite tjockare och jag planerar återanvända skruvarna, la jag några brickor till på dem.

Image

Sedan skruva jag dit alltihopa och arkiverade de gamla delarn i en påse för framtida behov... :-)

Image
Image

Det sista jag gjorde var och byta munstycke (i förgasarn) till ett 118.

Lycka till!!!! :grin:
"Bara det har motor så...."
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Ta bort separatsmörjningen från PX motorn

Post by Federico »

vet inte om man behöver plugga pumpdrivnings hålet ner till motorn, det kommer nog inte upp växellådsolja den vägen, men det kan nog vara bra att täppa till oljekanalen som går på undersidan av förgasarburken. Man kan stänga till med lite kemisk metall precis där hålet går upp i förgasaren.
Federico
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

Federico wrote:vet inte om man behöver plugga pumpdrivnings hålet ner till motorn, det kommer nog inte upp växellådsolja den vägen, men det kan nog vara bra att täppa till oljekanalen som går på undersidan av förgasarburken. Man kan stänga till med lite kemisk metall precis där hålet går upp i förgasaren.
jag satt och hade precis dina funderingar, men jag gjorde ett litet test med mitt hemmagjorda "lock" och min packning, och de tätar upp hålen ner mot motorn och hålet från förgasarn så det inte kan tjuvsno olja eller luft den vägen. -Ok!!!, det hade kanske varit bäst och täta lite på undersidan men.. men... detta funkar ju... :-)

Och sedan tyckte jag det såg bra mycket snyggare med mitt lock ut än att ha pumpdrivningshål eller det gamla "pumplocket"... går ju inte att missta att det inte finns någon pump där...

Tusan vad jag gillar detta forum..., det skänker en mycket information, inspiration och glädje...
Hamond
Nybörjare
Nybörjare

Post by Hamond »

ser bra ut, bra ocså om du vill sätta in den igen i framtiden, kanske inte så lät om man användar kemiska metal osv
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Hamond wrote:ser bra ut, bra ocså om du vill sätta in den igen i framtiden, kanske inte så lät om man användar kemiska metal osv
jag la bara i en millimeter kemisk metall i min oljekanal, det petar man ur med en morakniv om man vill ta bort.

anledningen att jag pluggade är för att slippa eventuellt sug i oljekanalen som är "öppen" utan olja, vet inte om det är någon risk att den drar luft genom det lilla hålet, men har man täppt till så är det garanterat ingen risk. hålet går väl ut i insuget under trotteln, kör man då och motorblomsar med nästan helt stängd trottel så borde det bli ett sug i oljekanalen, sedan är ju frågan om den är öppen ut där pumpen tidigare suttit?

troligtvis är det ingen skilland om man pluggar eller inte...
Federico
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Varför skulle man vilja ta bort separatsmörjningen?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

1) Oljetanken läcker. Man orkar inte fixa det.
2) Man vill sköta blandningen själv, för man litar inte på pumpen
3) Man har trimmat motorn och bytt till annan förgasare
Sist men troligast:
4) Man har satt i en PX-motor i en gammal ram som inte har plats för oljetanken

/G

victor wrote:Varför skulle man vilja ta bort separatsmörjningen?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

victor wrote:Varför skulle man vilja ta bort separatsmörjningen?
I mitt fall handlar det om en gammal ram med PX motor. Jag vill inte ha hålet för nivåglaset i ramen. Sedan kan det ju vara så att man inte vill byta den stora tanken på GS/SS/Rally
Federico
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

I mitt fall är det nr 3 och 4......

En touring ram med PX motor... bra kombination av design och funktion...
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

I see...!

Vad gäller nivåglaset går det modda bort och genom att vrida oljetanken en aning slinker den fint ner i utrymmet under tanken utan att klämma några vajrar eller dylikt...

Tillförlitligheten tvivlar jag inte alls på, men däremot om man vill byta förgasare så krävs det ju faktiskt lite ingrepp :)
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Federico wrote:vet inte om man behöver plugga pumpdrivnings hålet ner till motorn, det kommer nog inte upp växellådsolja den vägen, men det kan nog vara bra att täppa till oljekanalen som går på undersidan av förgasarburken. Man kan stänga till med lite kemisk metall precis där hålet går upp i förgasaren.
Ska precis utföra denna förändringen på en PX 125 men förstår inte riktigt.Vilket kanal menar du Fredrico? Är det någon som kan visa med någon bild?
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

Om du lossar på hela förgasarhuset, och vänder på det så kan du se en kanal som går från pumpen fram till förgasaren. Det är den kanalen som åsyftas...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Så istället för att utföra ovan redovisad operation tätar man bara en kanalen då?
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

Andréas wrote:Så istället för att utföra ovan redovisad operation tätar man bara en kanalen då?
Nej... om jag ska vara ärlig så när jag gjorde versionen ovan har jag inte pluggat kanalen då den packningen jag har gjort pluggar hålet som går in till kanalen. Men för att vara säker att den inte tjuvluftar eller drar in annat via det hålet så kan man lägga något i kanalen på undersidan...

Lycka till med operationen... det e snabbt gjort!!!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Vad använde du för material till packningen? Vart köpte du det?
wazobear
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by wazobear »

Andréas wrote:Vad använde du för material till packningen? Vart köpte du det?
Packningen gjorde jag från ett ark av universalpackningsmaterial, hade lite sådant liggande..

tror det där finns på classe och biltema..

se:

http://www.biltema.se/products/productl ... SecId=1188
Post Reply