Hastighetsmätardrev

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Hastighetsmätardrev

Post by Andréas »

Håller på att renovera hela vespan och just nu är det främre navet som gäller. Har plockat av hastighetsmätardreven och känner mig osäker på om jag verkligen behöver byta dem. Hastigetsmätare har alltid darrat betänkligt när jag har kommit upp i hastighet så därför föddes tanken att det var dreven som var kassa.

Kan ni som har bytt dessa innan se om mina verkligen behövs bytas eller om det är själva hastighetsmätaren som är knasig?

Image
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

verkar OK, hur är vajern? :mrgreen:
Novis
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 87
Joined: Sat 17 Mar 2007, 23:05
Location: Sweden

Post by Novis »

Är inte de där med hoppande hastighetsmätare ganska vanligt? De är ju inte riktigt samma teknik som på bilar tex. Min hoppar! :smile:
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Novis wrote:Är inte de där med hoppande hastighetsmätare ganska vanligt? De är ju inte riktigt samma teknik som på bilar tex. Min hoppar! :smile:
då det hänt mig var det vajern som var sliten & kärvade i höljet. :smile:
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Den löper förhållandevis smidigt, men den kan väl alltid smörjas upp som allt annat. Har för mig att det även kan vara så att magneterna i hastighetsmätare kan bli smutsiga och på grund av det påverka nålen.

Hade en vespa 50 som hade gått 180mil en gång...kändes overkligt när hastighetsmätarnålen inte darrade över huvud taget!

Hur får jag för övrigt ut framaxeln? Har lossa på packboxen, låsringen och drevet. Är det bara att smacka till axeln från drevsidan eller?
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Hej!

Låter som om det skulle kunna vara den roterande magneten inne i hastighetsmätaren som har släppt sitt ursprungsläge. Tyvärr är det svårt att själv kränga av sargen och öppna hastighetsmätaren - men det går! Låt annars en instrumenttekniker kolla på din hastighetsmätare.
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Ett annat tips som kan funka om det bara är smuts i mätarmekanismen, är att lämna in mätaren för rengöring i en ultraljudstvätt. Finmekaniska verkstäder brukar ha sådana för rengöring av precisionsinstrument. Mätaren blir sopren efter det.

...och så slipper man bända i sargen och så.

Mvh

/G
Andréas wrote:Den löper förhållandevis smidigt, men den kan väl alltid smörjas upp som allt annat. Har för mig att det även kan vara så att magneterna i hastighetsmätare kan bli smutsiga och på grund av det påverka nålen.

Hade en vespa 50 som hade gått 180mil en gång...kändes overkligt när hastighetsmätarnålen inte darrade över huvud taget!

Hur får jag för övrigt ut framaxeln? Har lossa på packboxen, låsringen och drevet. Är det bara att smacka till axeln från drevsidan eller?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Andréas
Entusiast
Entusiast
Posts: 246
Joined: Sat 16 Jul 2005, 21:03
Location: Västkusten

Post by Andréas »

Ja det där hade ju vart en fördel...

När anser ni andra att det börjar bli läge för att byta hjullagren på en Vespa?

Fick aldrig svar på frågan om framaxeln, klappar man till den från det hållet där stötdämparen sitter?
Hedge wrote:Ett annat tips som kan funka om det bara är smuts i mätarmekanismen, är att lämna in mätaren för rengöring i en ultraljudstvätt. Finmekaniska verkstäder brukar ha sådana för rengöring av precisionsinstrument. Mätaren blir sopren efter det.

...och så slipper man bända i sargen och så.

Mvh

/G
Post Reply