Tut-trim

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Tut-trim

Post by victor »

Ouhhh! Via modernvespa.com har jag funnit ut att det tillverkas en luftdriven 2-tons-tuta av nagot foretag, den kallas Stebel, och gar pa ca $30.

Verkar tokenkel att installera; strom och jord till ett rela, tutwiren till relaet och matning till hornet.

Snart ska det minsann tutas med 132dB, tror jag det var :evil:

http://www.casporttouring.com/store/mer ... y_Code=new
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Krävs nog att du har batteri :mrgreen:
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Har batteri (12V) pa saval min SS180 (PX200 elestart) som pa min GTS 250, sa det ska nog ga bra :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Vi körde med kompressorhorn redan på 60-talet. Vännen Rutger hade t o m ett spelande med tre horn, jag nöjde mig med två. Jättekul att skrämma bilisten framför att snabbt flytta sig åt sedan för att sedan se han förvåning när han blev omkörd av en ... orange Vespa?

Light-varianten, för batterilösa, var att låta kompresorhornen drivas av lufttrycket i reservhjulet, via en tryckluftsventil monterad på mittunneln på Vespan. Har jag dock inte sett sedan 1969.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

fritte wrote:Krävs nog att du har batteri :mrgreen:
Og finnes det noe alternativ for oss uten batteri?? :roll:
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Beror på vilken scooter du har... Många gamla som saknar batteri har ändå en batteriplats, och har den inte det finns ju alltid alternativet att montera ett i handskfacket...

Sen kan du wrappa scootern i solceller, kalla den ecofriendly och ladda batteriet med solljus.... :P
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

en enkel kompressor på baksvingens rörelse, trycktank & frikoppling då trycket är uppnått skulle funka.... :mrgreen:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Svint1 wrote:Og finnes det noe alternativ for oss uten batteri?? :roll:
Jag upprepar från mitt inlägg ovan:
"Light-varianten, för batterilösa, var att låta kompresorhornen drivas av lufttrycket i reservhjulet, via en tryckluftsventil monterad på mittunneln på Vespan. Har jag dock inte sett sedan 1969. "

Vad jag menar är alltså att du kan driva kompressorhornen med trycket från reservhjulet (om du har ett). På min Vespa SS180 såg det ut så här:

* Ett munstycke på reservhjulets ventil för att komma åt lufttrycket i det. Kom från en VW-bubbla där man drev vindrutespolaren med lufttrycket i reservhjulet.
* En slang via ramen till en tryckluftsventil som satt i ett hål i mitt-tunneln. Minns faktiskt inte var jag fick tag på den ventilen, installationen skedde sommaren 1967 :D
* En slang till de dubbla hornen som satt monterade på reservhjulskåpan.
* Och man tutade genom att trycka på ventilen med foten.

Fördel: Kräver inte batteri.
Nackdel: Man måste pumpa reservhjulet rätt ofta, dessutom var det svårt att få tryckluftsventilen helt tät.

Men jag får väl säga att det funkade sådär. På min nästa Vespa, en Rally 180 1969 (du ser den i avataren), monterade jag batteri, hade kompressorn i handskfacket och sk snäckhorn monterade på fronten, på samma byglar som extraljusen. Mycket bättre!
/scooterpappa
scooterdaddy - gammal är äldst
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Fredrik C i Lcsthlm har ju precis en sån setup på sin fina orginal TV175, hornet under benskölden, en fotpedal för att tuta, och sen tas luften från reservhjulet bakom benskölden. Mycket stiligt.

/Guran
jencla wrote:
Svint1 wrote:Og finnes det noe alternativ for oss uten batteri?? :roll:
Jag upprepar från mitt inlägg ovan:
"Light-varianten, för batterilösa, var att låta kompresorhornen drivas av lufttrycket i reservhjulet, via en tryckluftsventil monterad på mittunneln på Vespan. Har jag dock inte sett sedan 1969. "

Vad jag menar är alltså att du kan driva kompressorhornen med trycket från reservhjulet (om du har ett). På min Vespa SS180 såg det ut så här:

* Ett munstycke på reservhjulets ventil för att komma åt lufttrycket i det. Kom från en VW-bubbla där man drev vindrutespolaren med lufttrycket i reservhjulet.
* En slang via ramen till en tryckluftsventil som satt i ett hål i mitt-tunneln. Minns faktiskt inte var jag fick tag på den ventilen, installationen skedde sommaren 1967 :D
* En slang till de dubbla hornen som satt monterade på reservhjulskåpan.
* Och man tutade genom att trycka på ventilen med foten.

Fördel: Kräver inte batteri.
Nackdel: Man måste pumpa reservhjulet rätt ofta, dessutom var det svårt att få tryckluftsventilen helt tät.

Men jag får väl säga att det funkade sådär. På min nästa Vespa, en Rally 180 1969 (du ser den i avataren), monterade jag batteri, hade kompressorn i handskfacket och sk snäckhorn monterade på fronten, på samma byglar som extraljusen. Mycket bättre!
/scooterpappa
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Inhandlade denna idag på Harald Nyborg för 188:-

Image

Är det något som kan funka eller är det bara skit?

Tänkte ha den på min touring med 200-motor och batteri...
Tänkte mig att ha själva kompressorn i sidokåpan och sedan hornen under golvet.

Ett par frågor:

1. Var har ni andra placerat kompressor och horn? De är rätt fula, så man vill ju gömma dom så mycket som går.

2. Man kopplar enligt "grounded horn button" och INTE "hornbutton connected to possitive" va?

3. Bör man ha någon switch för att stänga av den när man inte kör? Annars lär väl kompressorn dra igång då och då och tömma batteriet när den står i garaget?
Hank
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 17
Joined: Mon 23 Jun 2008, 22:25
Location: Ängelholms kommun

Post by Hank »

3. Nä, kompressorn går bara igång när du tutar.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Jula säljer annars en "mistlur" utan kompressor i vackert plastkrom
Signalhorn för båt
Kraftig mistlur. Trumpetdelen av kraftig ABS-plast. 12 V. Längd: 300 mm. (Artnr: 650042)
Image

Nackdelen / fördelen med låga toner är att det är svårt att höra var det kommer ifrån men man kan ju kombinera med originaltutan.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Tror jag har tittat på den. Biltema har en också, men tyvärr tokstora...
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

Röstar fortfarande på Stebel ;)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Om stora horn
Bustamente wrote:Tror jag har tittat på den. Biltema har en också, men tyvärr tokstora...
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"
victor wrote:Röstar fortfarande på Stebel ;)
Ja kul site, http://www.stebel.it/stebel/index2008.htm man kan provtuta/lyssna alla !

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Men man kopplar enligt (B) när det gäller en touring?

Image

1=tutknapp 2=org tuta
Last edited by Bustamente on Wed 10 Sep 2008, 23:00, edited 1 time in total.
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Hur många ledare går det till befintlig tuta? Om 2 då är det förmodligen situation B om en så är det A.

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Befintlig tuta har en kabel till den ena polen och 2 till den andra...

Image

Kabelstam enligt ovan, men med 12v och batteri...
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Med en provlampa eller voltmätare eller liknade kan du testa om det är 12V på både anslutningar (vilket jag mistänker) när tändningen är på. I så fall har har du situation B.

Du har alltså denna http://www.scooterhelp.com/electrics/wi ... B1_VL1.pdf fast med 12V batteri?

Då är det oxo B.


/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Nja, osäker på det. Den har jag till min super-56a. Men det är nog ungefär samma fast touringen har bromsljus också... Kabelstammen är orginal men jag har px-platta och regulator-likriktare+batteri innan...

Enda skildnaden är ju att kabeln från 86 jordas i ena fallet och kopplas ihop med 30 till + på batteriet i andra fallet. Kommer jag ha sönder grejorna om jag testar fel modell först?

Mina elkunskaper är pinsamt dåliga, men det som kan hända är väl att man kortsluter och då bränner man väl bara en säkring?
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Nej du pajar inget om det är situation A och du kopplar som B så händer inget (men det låter inget heller)

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Ok, tack för hjälpen...
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

Kopplade enligt B, och det fungerade fint :-)
aryan
Lärling
Lärling
Posts: 696
Joined: Tue 19 Jun 2007, 13:23
Location: Örby, Stockholm
Contact:

Post by aryan »

Vad bra, och låter det tillräckligt?

/Aryan
Etanolkonverterad V50 '67
Snart etanolkonverterad TV175II '61
Elektrisk Peugeot Scootelec '99, som nu fått LiFePO4 batterier
Bustamente
Lärling
Lärling
Posts: 710
Joined: Mon 06 Dec 2004, 23:54
Location: Göteborg

Post by Bustamente »

nja, det låter mer än den andra jag har,men tillräckligt blir det nog aldrig...
Post Reply