Verkar tokenkel att installera; strom och jord till ett rela, tutwiren till relaet och matning till hornet.
Snart ska det minsann tutas med 132dB, tror jag det var

http://www.casporttouring.com/store/mer ... y_Code=new
Jag upprepar från mitt inlägg ovan:Svint1 wrote:Og finnes det noe alternativ for oss uten batteri??
jencla wrote:Jag upprepar från mitt inlägg ovan:Svint1 wrote:Og finnes det noe alternativ for oss uten batteri??
"Light-varianten, för batterilösa, var att låta kompresorhornen drivas av lufttrycket i reservhjulet, via en tryckluftsventil monterad på mittunneln på Vespan. Har jag dock inte sett sedan 1969. "
Vad jag menar är alltså att du kan driva kompressorhornen med trycket från reservhjulet (om du har ett). På min Vespa SS180 såg det ut så här:
* Ett munstycke på reservhjulets ventil för att komma åt lufttrycket i det. Kom från en VW-bubbla där man drev vindrutespolaren med lufttrycket i reservhjulet.
* En slang via ramen till en tryckluftsventil som satt i ett hål i mitt-tunneln. Minns faktiskt inte var jag fick tag på den ventilen, installationen skedde sommaren 1967![]()
* En slang till de dubbla hornen som satt monterade på reservhjulskåpan.
* Och man tutade genom att trycka på ventilen med foten.
Fördel: Kräver inte batteri.
Nackdel: Man måste pumpa reservhjulet rätt ofta, dessutom var det svårt att få tryckluftsventilen helt tät.
Men jag får väl säga att det funkade sådär. På min nästa Vespa, en Rally 180 1969 (du ser den i avataren), monterade jag batteri, hade kompressorn i handskfacket och sk snäckhorn monterade på fronten, på samma byglar som extraljusen. Mycket bättre!
/scooterpappa
Signalhorn för båt
Kraftig mistlur. Trumpetdelen av kraftig ABS-plast. 12 V. Längd: 300 mm. (Artnr: 650042)
"Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet"Bustamente wrote:Tror jag har tittat på den. Biltema har en också, men tyvärr tokstora...
Ja kul site, http://www.stebel.it/stebel/index2008.htm man kan provtuta/lyssna alla !victor wrote:Röstar fortfarande på Stebel