Någon som vet åt vilket håll packboxen vid bakhjulet ska in? Missade att kolla innan jag tog bort gamla
Det gäller en Touring 61 (VGLA) och packboxen ska alltså in inuti kronmuttern som håller fast lagret.
Packboxen har en genomskärning som närmast kan likna ett U och frågan är alltså om den öppna sidan skall vara mot lagret eller utåt. Först kändes det mest naturligt med det öppna utåt men nu börjar jag tveka... De sprängskisser jag hittat på nätet har tyvärr inte rätt upplösning för att ge svaret...
U som du beskriver brukar ha en fjäder inuti sig. Inte alltid men oftast. U:ets öppning bör vara inåt växellådan till. Då ramlar inte växellådsoljan ut vid bakaxeln genom övertryck i lådan, som kan hända om luftningshatten är igensatt och vevpackboxen på vänster sida är kass. Jag har sett scooters som sprutat olja ut genom luftningshatten pga att vevhuskompet kommit ut där, och oljeblandad bensin blandas med växellådsoljan, om nu packboxen vid bakaxeln skulle sitta med U:et utåt skulle den släppa igenom oljan vid övertryck och se till att hela bromstrumman blir full med olja= inte så bra. Sitter däremot packboxen rättvänd så ser övertrycket till att packboxen tätar bättre vid denna typ av fadäs.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr