50s trimmad?

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
blizzy
Lärling
Lärling

50s trimmad?

Post by blizzy »

jo,renoveringen flyter på,men nu har jag en fråga,jag mätte insuget häromdan och börjar misstänka att motorn e trimmad,inre måttet på insuget är 17 mm och yttre måttet är 21 mm,då passar väl inte en 10/16 förgasare?Och då e väl den trimmad?Har även sett att motorn är öppnad tidigare,då packningarna ser nya ut.Nja inte nya kanske,men bytta,motorn har inte varit startad på 14 år!Jag tänkte att kanske dom även har bytt vev nån gång tidigare.Känns som det e ett j-a komp när jag provkickar...
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
crispin
Lärling
Lärling

Re: 50s trimmad?

Post by crispin »

blizzy wrote:jo,renoveringen flyter på,men nu har jag en fråga,jag mätte insuget häromdan och börjar misstänka att motorn e trimmad,inre måttet på insuget är 17 mm och yttre måttet är 21 mm,då passar väl inte en 10/16 förgasare?Och då e väl den trimmad?Har även sett att motorn är öppnad tidigare,då packningarna ser nya ut.Nja inte nya kanske,men bytta,motorn har inte varit startad på 14 år!Jag tänkte att kanske dom även har bytt vev nån gång tidigare.Känns som det e ett j-a komp när jag provkickar...
Har för mig att 16/16 är orginal på 50s. är trimningen något problem?

C
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

crispin wrote:
blizzy wrote:jo,renoveringen flyter på,men nu har jag en fråga,jag mätte insuget häromdan och börjar misstänka att motorn e trimmad,inre måttet på insuget är 17 mm och yttre måttet är 21 mm,då passar väl inte en 10/16 förgasare?Och då e väl den trimmad?Har även sett att motorn är öppnad tidigare,då packningarna ser nya ut.Nja inte nya kanske,men bytta,motorn har inte varit startad på 14 år!Jag tänkte att kanske dom även har bytt vev nån gång tidigare.Känns som det e ett j-a komp när jag provkickar...
Har för mig att 16/16 är orginal på 50s. är trimningen något problem?

C
absolut inte!inga problem,men jag vill ju gärna veta vilken förgasare som passar på insuget....dumt å chansa,då den kostar en del..
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
crispin
Lärling
Lärling

Post by crispin »

blizzy wrote:absolut inte!inga problem,men jag vill ju gärna veta vilken förgasare som passar på insuget....dumt å chansa,då den kostar en del..
Har du ingen förgasare du kan låna?

C
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

blizzy wrote: yttre måttet är 21 mm,då passar väl inte en 10/16 förgasare?
Hej,
nix det gör den inte! 16/10 insuget är 19,5mm, 16/16 är drygt 21mm.

Men det finns säkert någon vänlig själ som är villig att byta sitt 16/10 insug om du är sugen :wink: Eller så kan du ju borra anslutningen på en 16/10 gasare... :lol:

/Fredrik
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

freddarok wrote: Eller så kan du ju borra anslutningen på en 16/10 gasare... :lol:

/Fredrik
he,he,skitkul...men skämt åsido,konstaterade igår(16/2)att det satt en 70cc cylinder på(eller 75cc?)men hur vet jag vilken vev det sitter på?kan man mäta det på nåt sätt?Och utväxlingen,hur kollar man det,vilken utväxling jag har?kan tillägga att den e 4vxl,och 16/16 förgasare satt på tidigare,hittade den gamla och den passade på insuget.ska sära på motorn idag,det blir spännande...har inte särat på en sån här motor tidigare,fler tips??
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Ett första steg för att kolla hur stor öppningen i veven är, är ju att plocka loss cylindern och titta ner på veven. Eftersom 50S har lite fler hästar än vanliga 50 så lär nog veven ha en större öppning än en vanlig svensksåld V50. Ta ett kort och lägg upp här, det lär nog finnas tillräcklig kunskap samlad för att avgöra om du eventuellt skulle behöva byta veven. Tror också du kan se vilket fabrikat du har på cylindern, brukar stå DR skrivet på översta kylflänsen på cylindern om det är just en DR cylinder.

Utväxlingen får du nog kontrollera genom att öppna kopplingslocket och lossa på kopplingen för att sedan försöka räkna antalet kuggar på det lilla drevet.
blizzy
Lärling
Lärling

Post by blizzy »

Image
Image
Image
Image
sä här ser det ut......
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
sel
Nybörjare
Nybörjare

Post by sel »

Den är den vanliga, origalveven på 50s.

Jag har också en 50s som jag renoverade förra sommaren. Samma vevöppning som på trimvev från Mazuchelli, dvs behöver inte bytas om det inte glappar.

Utväxlingen är (troligtvis även på din 50s) 22:63. Det kan du kolla om du öppnar locket på kopplingssidan.

Hälsn.
Sel
Post Reply