Hej,
Detta är mitt första inlägg på forumet. (Frånsett testinlägget.)
Jag har en Touring 150 och en 50V, båda har just nu problem med bränsletillförsel och förgasare.
Jag skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av slangmonterade bränslefilter. Ger dom tillräckligt flöde ner till förgasaren eller kan dom ge problem redan utan att vara igensatta? Var på slangen är bästa placeringen, upptill eller nertill eller på mitten? Är det skillnad på olika fabrikat och finns det olika grovlek? Fungerar alla filter med oljeblandat bränsle? Vad ska man köpa?
Jag har även hört att etanolen (~5%) i 95 oktan kan ge problem med bl.a förgasare och dess flottör mm.
Kommer att pröva 98 oktan ett tag framöver.
Bränslefilter på bensinslangen
Re: Bränslefilter på bensinslangen
jag har kört med filter till bil på flera olika scootrar, det fungerar bra. Vad man bör tänka på oavsett om man kör med eller utan filter är att försöka ha så kort slang som möjligt, min erfarenhet är att en lång böj ner i ramen under tanken ger sämre flöde. se också till att det inte hänger ut för mycket mellan ram och förgasare som kan vikas när bakfjädringen åker ihop (gäller storramsvespor)paa wrote:Hej,
Jag har en Touring 150 och en 50V, båda har just nu problem med bränsletillförsel och förgasare.
Jag skulle vilja höra vad ni har för erfarenheter av slangmonterade bränslefilter. Ger dom tillräckligt flöde ner till förgasaren eller kan dom ge problem redan utan att vara igensatta? Var på slangen är bästa placeringen, upptill eller nertill eller på mitten? Är det skillnad på olika fabrikat och finns det olika grovlek? Fungerar alla filter med oljeblandat bränsle? Vad ska man köpa?
Jag har även hört att etanolen (~5%) i 95 oktan kan ge problem med bl.a förgasare och dess flottör mm.
Federico
Re: Bränslefilter på bensinslangen
Det är ett känt faktum att den nuvarande 95-oktanen inte svarar speciellt bra på att lagras í förgasare eller tank. Det blir beläggningar (som luktar träsprit av nån anledning) och det sätter igen både förgasare och kran.
Av den anledningen tankar jag bara 98 eller 99 i alla mina scootrar, inte bara den hårdtrimmade, det är så drygt att bli tvungen att gå igenom förgasaren på alla hojar med 95 varje vår.
Är hojen trimmad (läs: har högre komp) ska man absolut köra med 98, gärna med en stänk oktanbooster i också. Då slipper man riskera att spikar.
Mvh
Guran
Av den anledningen tankar jag bara 98 eller 99 i alla mina scootrar, inte bara den hårdtrimmade, det är så drygt att bli tvungen att gå igenom förgasaren på alla hojar med 95 varje vår.
Är hojen trimmad (läs: har högre komp) ska man absolut köra med 98, gärna med en stänk oktanbooster i också. Då slipper man riskera att spikar.
Mvh
Guran
Federico wrote:jag har kört med filter till bil på flera olika scootrar, det fungerar bra. Vad man bör tänka på oavsett om man kör med eller utan filter är att försöka ha så kort slang som möjligt, min erfarenhet är att en lång böj ner i ramen under tanken ger sämre flöde. se också till att det inte hänger ut för mycket mellan ram och förgasare som kan vikas när bakfjädringen åker ihop (gäller storramsvespor)paa wrote:Hej,
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!