Hamra ut bucklor
Hamra ut bucklor
Har för första gången börjat bry mig om hur plåten ser ut på min V50. Har tänkt att hamra ut bucklor, slipa, spackla och sedan lämna in för lackering.
Slipningen och spacklingen hoppas jag inte ska vara några större problem men däremot att hamra ut bucklorna på skölden.
Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Har köpt en karosserirepartionssats på Biltema som innehöll diverse hammare och mothåll.
Slipningen och spacklingen hoppas jag inte ska vara några större problem men däremot att hamra ut bucklorna på skölden.
Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Har köpt en karosserirepartionssats på Biltema som innehöll diverse hammare och mothåll.
Re: Hamra ut bucklor
Hej Andréas!Andréas wrote:Har för första gången börjat bry mig om hur plåten ser ut på min V50. Har tänkt att hamra ut bucklor, slipa, spackla och sedan lämna in för lackering.
Slipningen och spacklingen hoppas jag inte ska vara några större problem men däremot att hamra ut bucklorna på skölden.
Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Har köpt en karosserirepartionssats på Biltema som innehöll diverse hammare och mothåll.
Du hade mailat mig för ett tag sedan, va? Svar i korthet som jag minns dina frågor: jag betalade 600 kr för blästring och grundmålning. Ska man även få karossen riktad och spacklad kostar det bra mycket mer.
När du väl har fått karossen blästrad och grundad kan man börja hamra till karossen. Bra att du köpte ett set med hammare och mothåll - de brukar fungera finfint.
Grovrikta först karossen med en gummihammare eller armkraft. Ta sedan ett lämpligt mothåll (beroende på karossens form) och banka med små små nätta och frekventa hammarslag (gärna i små cirkelrörelser från bucklans mitt och utåt) mot mothållets anläggningsyta (man hör när det tar rätt på mothållet, ett distinkt och metalliskt ljud uppenbarar sig). Arbeta ut karossen till dess ursprungliga form på detta vis.
Efter riktningsarbetet är det dags att spackla. Se till att du får rätt spackel (som funkar ihop med grundfärg och den kommande lacken) och blandar till det med rätt mängd härdare (annars kan det bli problem med hållbarheten och vidhäftningsförmågan).
Jag har för mig att du frågade om lackeringen i mailet? Jag betalade 500 kr för lackering inklusive färg, men det var ett vänskapspris (räkna med minst 2000-4000 kr, beroende på var du lämnar in det och huruvida det sker med kvitto eller ej).
Lycka till!
Hallå Fredrik!
Funkar ju bra att få svar här också =)
Hoppar nog över blästringen och kör lite med budget och slipar och spacklar som sagt. Har även fått prisförslag på lack i samma prisklass som du nämner.
Har du haft någon mall när du har riktat dina? Du har ju så många så du har väl bara ställt upp dem bredvid varandra i och för sig.
Brukar du värma något?
Funkar ju bra att få svar här också =)
Hoppar nog över blästringen och kör lite med budget och slipar och spacklar som sagt. Har även fått prisförslag på lack i samma prisklass som du nämner.
Har du haft någon mall när du har riktat dina? Du har ju så många så du har väl bara ställt upp dem bredvid varandra i och för sig.

Brukar du värma något?
Nej, använder ingen mall. Man ser när plåten intar sin ursprungliga form, för inte kan väl din Vespa vara så illa tilltygad att man inte ser att det är just en Vespa?Andréas wrote:Har du haft någon mall när du har riktat dina? Du har ju så många så du har väl bara ställt upp dem bredvid varandra i och för sig.![]()
Brukar du värma något?
Nix, det brukar gå bra att kallhamra, även om det är rejäla bucklor. Dock brukar det ofta finnas en del sprickor i plåten, framförallt i golvet och i kanterna på "kjolen". Där brukar man få svetsa, eftersom spackel gärna spricker så småningom på dylika ställen.
Nej då, den är inte alls "beyond recognition", vi får se hur det går.Terraplane Blues wrote: Nej, använder ingen mall. Man ser när plåten intar sin ursprungliga form, för inte kan väl din Vespa vara så illa tilltygad att man inte ser att det är just en Vespa?
Nix, det brukar gå bra att kallhamra, även om det är rejäla bucklor. Dock brukar det ofta finnas en del sprickor i plåten, framförallt i golvet och i kanterna på "kjolen". Där brukar man få svetsa, eftersom spackel gärna spricker så småningom på dylika ställen.
Tror nästan alla mina Vespor jag har haft har haft en liten spricka vid främre ytterkanten på den vänstra "kåpan". Så även denna...så det blir till att svetsa.
Du jobbar för fullt med Bertil har jag sett. Månne min bli lika fin i linjerna som din...
Ny fråga, har inte tänkt att lämna in min på blästring då det inte längre verkar som den blästraren jag tänkte använda inte har någon större lust med såna jobb. Någon kanske har tips på blästrare i Gbg?
Om jag nu då inte blästrar och grundar så är det väl bucklorna som är prio 1, sedan slipning, spackling, slipning, spackling och sedan iväg till lackeraren som lägger slipgrund och sedan lack? Har jag förstått det hela rätt?
Om jag nu då inte blästrar och grundar så är det väl bucklorna som är prio 1, sedan slipning, spackling, slipning, spackling och sedan iväg till lackeraren som lägger slipgrund och sedan lack? Har jag förstått det hela rätt?
Last edited by Andréas on Thu 03 Jan 2008, 12:12, edited 1 time in total.
Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.Andréas wrote:Ny fråga, har inte tänkt att lämna in min på blästring då det inte längre verkar som Guson har någon större lust med såna jobb. Någon kanske har tips på blästrare i Gbg?
Om jag nu då inte blästrar och grundar så är det väl bucklorna som är prio 1, sedan slipning, spackling, slipning, spackling och sedan iväg till lackeraren som lägger slipgrund och sedan lack? Har jag förstått det hela rätt?
Satsa på att grovrikta plåten som inledning. Slipa sedan karossen ren från färg och laga eventuell rost. Grundmåla därefter karossen med spraygrund på burk (som klarar det spackel och den lack du har tänkt dig). Finspackla och slipa karossen till du är nöjd. Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg. Avsluta med att våtslipa grundlagret med riktigt fint våtslippapper. Lämna in den till lackeraren.
Obs! Se till att lägga ner ett ordentligt och noggrant arbete på underbehandlingen (spackel-, sliparbete och grundmålning). Eventuella missar kan komma att synas tydligt när den slutliga lackeringen läggs på och det är ju tråkigt och dessutom permanent.
terraplane blues in da house:
Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg.
Ett gammalt & beprövat lackerartrick är att lägga ett tunt lager svart (om du använder ljus primer) på allt, sen gå över med papper & kloss som lämnar svart i alla dom där småbucklorna som du annars kommer att reta dig på när du fått på en blank & fin lack....
DP says: Lackering är en konst....
Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg.
Ett gammalt & beprövat lackerartrick är att lägga ett tunt lager svart (om du använder ljus primer) på allt, sen gå över med papper & kloss som lämnar svart i alla dom där småbucklorna som du annars kommer att reta dig på när du fått på en blank & fin lack....
DP says: Lackering är en konst....
Men måste jag verkligen slipa den plåtren?? Och i vilket skede ska jag "finrikta" plåten, kan man göra det efter att första grundfärgslagret är lagt? Du skrev bara grovrikta Fredrik.Terraplane Blues wrote: Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.
Satsa på att grovrikta plåten som inledning. Slipa sedan karossen ren från färg och laga eventuell rost. Grundmåla därefter karossen med spraygrund på burk (som klarar det spackel och den lack du har tänkt dig). Finspackla och slipa karossen till du är nöjd. Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg. Avsluta med att våtslipa grundlagret med riktigt fint våtslippapper. Lämna in den till lackeraren.
Obs! Se till att lägga ner ett ordentligt och noggrant arbete på underbehandlingen (spackel-, sliparbete och grundmålning). Eventuella missar kan komma att synas tydligt när den slutliga lackeringen läggs på och det är ju tråkigt och dessutom permanent.
Och vad innebär egentligen slipgrund?
Har en del ytrost, funkar det att lägga Biltemas rostätare på den efter att jag slipat ner det med 3Ms lack och rostborttagare?
Nej, du måste inte ha den plåtren, iallfall inte om den lack som sitter där verkar sitta ordentligt och det inte finns bucklor. Då räcker det med en uppruggning av ytan och sedan slipgrund. Den kan sitta på om du behöver göra mindre riktningsjobb. Men - för att avslöja klantiga lagningar, dold rost och överdrivet spackel, så kan det vara idé att få bort så mycket som möjligt av den gamla lacken.
Ett sätt som funkar ganska bra, är att köpa Beckers färgborttagningsmedel som du sedan penslar tjockt på lacken. Sen sveper du in delen/ramen med gladpack, så att det inte torkar. Vänta ett par dagar, och sedan går du på med stålborste eller skrapa och drar av lacken.
Ingen rostätare! Slipa bort! Skaffa en lamellslipskiva så försvinner ytrosten snabbt med en vinkelslip.
Slipgrund är grundfärg som bygger lite och som går att slipa. Vanlig grundfärg är inte alltid så kul att slipa, den sätter igen papper och så.
Dvs:
1) Få bort så mycket gammal lack som möjligt
2) Laga sprickor, slå ut bucklor, rikta plåt
...här brukar många göra en torrmontering, dvs sätta ihop allt för att se så att alla delar passar utan problem. Lite trist att upptäcka det när delarna är lackerade. Gäller speciellt Lambrettaägare pga av alla lackerade smådelar.
3) Lägg på slipgrundfärg
4) Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....osv
5) När allt verkar rakt och fint, tvätta med thinner
6) På med slipgrund en sista gång, kolla noga igen att allt ser bra ut.
7) Slipa upp till färdig finish innan lack, genom att gradvis använda finare och finare våtslippapper.
Lackning.
Mvh
Guran
Ett sätt som funkar ganska bra, är att köpa Beckers färgborttagningsmedel som du sedan penslar tjockt på lacken. Sen sveper du in delen/ramen med gladpack, så att det inte torkar. Vänta ett par dagar, och sedan går du på med stålborste eller skrapa och drar av lacken.
Ingen rostätare! Slipa bort! Skaffa en lamellslipskiva så försvinner ytrosten snabbt med en vinkelslip.
Slipgrund är grundfärg som bygger lite och som går att slipa. Vanlig grundfärg är inte alltid så kul att slipa, den sätter igen papper och så.
Dvs:
1) Få bort så mycket gammal lack som möjligt
2) Laga sprickor, slå ut bucklor, rikta plåt
...här brukar många göra en torrmontering, dvs sätta ihop allt för att se så att alla delar passar utan problem. Lite trist att upptäcka det när delarna är lackerade. Gäller speciellt Lambrettaägare pga av alla lackerade smådelar.
3) Lägg på slipgrundfärg
4) Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....osv
5) När allt verkar rakt och fint, tvätta med thinner
6) På med slipgrund en sista gång, kolla noga igen att allt ser bra ut.
7) Slipa upp till färdig finish innan lack, genom att gradvis använda finare och finare våtslippapper.

Mvh
Guran
Andréas wrote:Men måste jag verkligen slipa den plåtren?? Och i vilket skede ska jag "finrikta" plåten, kan man göra det efter att första grundfärgslagret är lagt? Du skrev bara grovrikta Fredrik.Terraplane Blues wrote: Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.
Satsa på att grovrikta plåten som inledning. Slipa sedan karossen ren från färg och laga eventuell rost. Grundmåla därefter karossen med spraygrund på burk (som klarar det spackel och den lack du har tänkt dig). Finspackla och slipa karossen till du är nöjd. Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg. Avsluta med att våtslipa grundlagret med riktigt fint våtslippapper. Lämna in den till lackeraren.
Obs! Se till att lägga ner ett ordentligt och noggrant arbete på underbehandlingen (spackel-, sliparbete och grundmålning). Eventuella missar kan komma att synas tydligt när den slutliga lackeringen läggs på och det är ju tråkigt och dessutom permanent.
Och vad innebär egentligen slipgrund?
Har en del ytrost, funkar det att lägga Biltemas rostätare på den efter att jag slipat ner det med 3Ms lack och rostborttagare?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Tackar Guran!Hedge wrote:Nej, du måste inte ha den plåtren, iallfall inte om den lack som sitter där verkar sitta ordentligt och det inte finns bucklor. Då räcker det med en uppruggning av ytan och sedan slipgrund. Den kan sitta på om du behöver göra mindre riktningsjobb. Men - för att avslöja klantiga lagningar, dold rost och överdrivet spackel, så kan det vara idé att få bort så mycket som möjligt av den gamla lacken.
Ett sätt som funkar ganska bra, är att köpa Beckers färgborttagningsmedel som du sedan penslar tjockt på lacken. Sen sveper du in delen/ramen med gladpack, så att det inte torkar. Vänta ett par dagar, och sedan går du på med stålborste eller skrapa och drar av lacken.
Ingen rostätare! Slipa bort! Skaffa en lamellslipskiva så försvinner ytrosten snabbt med en vinkelslip.
Slipgrund är grundfärg som bygger lite och som går att slipa. Vanlig grundfärg är inte alltid så kul att slipa, den sätter igen papper och så.
Dvs:
1) Få bort så mycket gammal lack som möjligt
2) Laga sprickor, slå ut bucklor, rikta plåt
...här brukar många göra en torrmontering, dvs sätta ihop allt för att se så att alla delar passar utan problem. Lite trist att upptäcka det när delarna är lackerade. Gäller speciellt Lambrettaägare pga av alla lackerade smådelar.
3) Lägg på slipgrundfärg
4) Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....osv
5) När allt verkar rakt och fint, tvätta med thinner
6) På med slipgrund en sista gång, kolla noga igen att allt ser bra ut.
7) Slipa upp till färdig finish innan lack, genom att gradvis använda finare och finare våtslippapper.
Lackning.
Mvh
Guran
Lackeraren som jag har pratat med lägger själv slipgrunden. Har själv ingen möjlighet att göra det. Trodde det räckte med slipa, rikta, spackla, slipa och sen iväg till lackeraren för slipgrund och lack??

Sand är det sämsta blästringsmedlet, det biter inte lika bra som stålsand eller aliminiumsilikat. Blästringstiden blir längre och mer blästringsmedel går åt.
MEN, sand är det mest skonsamma och gör minst åverkan på plåten, så i ditt fall är det de bästa alternativet.
Där jag blästrar säger dom alltid:
-"Vi tar det nästa gång vi blästrar sand."

MEN, sand är det mest skonsamma och gör minst åverkan på plåten, så i ditt fall är det de bästa alternativet.
Där jag blästrar säger dom alltid:
-"Vi tar det nästa gång vi blästrar sand."




Okej.fritte wrote:Sand är det sämsta blästringsmedlet, det biter inte lika bra som stålsand eller aliminiumsilikat. Blästringstiden blir längre och mer blästringsmedel går åt.
MEN, sand är det mest skonsamma och gör minst åverkan på plåten, så i ditt fall är det de bästa alternativet.
Där jag blästrar säger dom alltid:
-"Vi tar det nästa gång vi blästrar sand."![]()
![]()
![]()
Vilket tryck brukar du använda när du blästrar en Vespa då? Och det finns väl även olika munstycken?
Blästring är lite som lackering, oavsett kvalitet på verktyget (sprutan,munstycken m.m.) och blästermaterialet är det väldigt avgörande vem som står där och blästrar.
Är man oförsiktig så kan man förstöra plåt på några sekunder, speciellt gamla fordon som kan vara rostiga och tunna i plåten.
Dubbelkolla innan du lämnar iväg dina delar. Har de blästrat tunnplåt tidigare? Vilka blästringsjobb gör de i vanliga fall?
Är man oförsiktig så kan man förstöra plåt på några sekunder, speciellt gamla fordon som kan vara rostiga och tunna i plåten.
Dubbelkolla innan du lämnar iväg dina delar. Har de blästrat tunnplåt tidigare? Vilka blästringsjobb gör de i vanliga fall?
Federico
Man kan också ångblästra för att få bort lack, såg en bra tråd om det på LCGB's forum. Först lägger dom på en kraftfull stripper, och sedan ryker dom på med ångbläster.
Blev riktigt fint, och det lär ju vara snällare mot plåten än 'riktig' blästring.
Mvh
Guran
Blev riktigt fint, och det lär ju vara snällare mot plåten än 'riktig' blästring.
Mvh
Guran
Federico wrote:Blästring är lite som lackering, oavsett kvalitet på verktyget (sprutan,munstycken m.m.) och blästermaterialet är det väldigt avgörande vem som står där och blästrar.
Är man oförsiktig så kan man förstöra plåt på några sekunder, speciellt gamla fordon som kan vara rostiga och tunna i plåten.
Dubbelkolla innan du lämnar iväg dina delar. Har de blästrat tunnplåt tidigare? Vilka blästringsjobb gör de i vanliga fall?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
man kan köra med någon av dessa clasan-produkter (finns givetvis på andra ställen också)Andréas wrote:Jag ska tjöta hål i huvet på dem att dem måste vara extremt försiktiga.
Har börjat skrapa bort vad som kan tyckas vara jordrester från permtiden ifrån hjulhuset bak, men för självklart inte bort all gegga. Vad har nu andra använt för medel för att få det hyffsat rent? Högtryck och avfettning?

Federico
Tjena.
Har liknade på min 1980 v50r, dessa modeller fick en uppgraderad variant av styrlåset. Minns inte exakt skillnaden mot de äldre, nått med låskolvantal eller nått.
Då jag kikade runt så hade Em dessa inne, ring till Rolf på EM och fråga.
Jag sket i det då jag insåg att jobbet var inte värt mödan. Styrlåset är ju knappast svåra att bryta.
Har liknade på min 1980 v50r, dessa modeller fick en uppgraderad variant av styrlåset. Minns inte exakt skillnaden mot de äldre, nått med låskolvantal eller nått.
Då jag kikade runt så hade Em dessa inne, ring till Rolf på EM och fråga.
Jag sket i det då jag insåg att jobbet var inte värt mödan. Styrlåset är ju knappast svåra att bryta.
Bara det är gjord av plåt så....
Personligen tycker jag att en V50 utan fungerande styrlås icke är komplett. Det förtar lite av charmen. 3 av mina totalt 4 vespor som passerat mitt ägande har saknat nyckeln till låset.kejj wrote:Tjena.
Har liknade på min 1980 v50r, dessa modeller fick en uppgraderad variant av styrlåset. Minns inte exakt skillnaden mot de äldre, nått med låskolvantal eller nått.
Då jag kikade runt så hade Em dessa inne, ring till Rolf på EM och fråga.
Jag sket i det då jag insåg att jobbet var inte värt mödan. Styrlåset är ju knappast svåra att bryta.
Sen att det inte förhöjer stöldskyddet nämnvärt må väl vara sant, men försäkringsbolagen godkänner styrlåset som 1 av de obligatoriska 2 lås som krävs för att försäkringen skall gälla.
Stylås
Har precis borrat ur mitt styrlås på min vespa 50 -80.
hittade detta styrlås hos EM
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94
Det är väldigt likt det jag fick ut.
Någon som vet var man kan få tag på gummit som sitter runt styrlåset,
det lilla locket som sitter över låscylindern med en nit, och den andra plast/gummi biten som sitter under det lilla locket.
hittade detta styrlås hos EM
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94
Det är väldigt likt det jag fick ut.
Någon som vet var man kan få tag på gummit som sitter runt styrlåset,
det lilla locket som sitter över låscylindern med en nit, och den andra plast/gummi biten som sitter under det lilla locket.
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
Re: Stylås
Kolla http://www.mauropascoli.it/ under "security lock".
/P
/P
Bastian wrote:Har precis borrat ur mitt styrlås på min vespa 50 -80.
hittade detta styrlås hos EM
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94
Det är väldigt likt det jag fick ut.
Någon som vet var man kan få tag på gummit som sitter runt styrlåset,
det lilla locket som sitter över låscylindern med en nit, och den andra plast/gummi biten som sitter under det lilla locket.