Hamra ut bucklor

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Hamra ut bucklor

Post by Andréas »

Har för första gången börjat bry mig om hur plåten ser ut på min V50. Har tänkt att hamra ut bucklor, slipa, spackla och sedan lämna in för lackering.

Slipningen och spacklingen hoppas jag inte ska vara några större problem men däremot att hamra ut bucklorna på skölden.

Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Har köpt en karosserirepartionssats på Biltema som innehöll diverse hammare och mothåll.
Terraplane Blues

Re: Hamra ut bucklor

Post by Terraplane Blues »

Andréas wrote:Har för första gången börjat bry mig om hur plåten ser ut på min V50. Har tänkt att hamra ut bucklor, slipa, spackla och sedan lämna in för lackering.

Slipningen och spacklingen hoppas jag inte ska vara några större problem men däremot att hamra ut bucklorna på skölden.

Är det någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga? Har köpt en karosserirepartionssats på Biltema som innehöll diverse hammare och mothåll.
Hej Andréas!

Du hade mailat mig för ett tag sedan, va? Svar i korthet som jag minns dina frågor: jag betalade 600 kr för blästring och grundmålning. Ska man även få karossen riktad och spacklad kostar det bra mycket mer.

När du väl har fått karossen blästrad och grundad kan man börja hamra till karossen. Bra att du köpte ett set med hammare och mothåll - de brukar fungera finfint.

Grovrikta först karossen med en gummihammare eller armkraft. Ta sedan ett lämpligt mothåll (beroende på karossens form) och banka med små små nätta och frekventa hammarslag (gärna i små cirkelrörelser från bucklans mitt och utåt) mot mothållets anläggningsyta (man hör när det tar rätt på mothållet, ett distinkt och metalliskt ljud uppenbarar sig). Arbeta ut karossen till dess ursprungliga form på detta vis.

Efter riktningsarbetet är det dags att spackla. Se till att du får rätt spackel (som funkar ihop med grundfärg och den kommande lacken) och blandar till det med rätt mängd härdare (annars kan det bli problem med hållbarheten och vidhäftningsförmågan).

Jag har för mig att du frågade om lackeringen i mailet? Jag betalade 500 kr för lackering inklusive färg, men det var ett vänskapspris (räkna med minst 2000-4000 kr, beroende på var du lämnar in det och huruvida det sker med kvitto eller ej).

Lycka till!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Hallå Fredrik!

Funkar ju bra att få svar här också =)

Hoppar nog över blästringen och kör lite med budget och slipar och spacklar som sagt. Har även fått prisförslag på lack i samma prisklass som du nämner.

Har du haft någon mall när du har riktat dina? Du har ju så många så du har väl bara ställt upp dem bredvid varandra i och för sig. :D

Brukar du värma något?
Terraplane Blues

Andréas wrote:Har du haft någon mall när du har riktat dina? Du har ju så många så du har väl bara ställt upp dem bredvid varandra i och för sig. :D

Brukar du värma något?
Nej, använder ingen mall. Man ser när plåten intar sin ursprungliga form, för inte kan väl din Vespa vara så illa tilltygad att man inte ser att det är just en Vespa?

Nix, det brukar gå bra att kallhamra, även om det är rejäla bucklor. Dock brukar det ofta finnas en del sprickor i plåten, framförallt i golvet och i kanterna på "kjolen". Där brukar man få svetsa, eftersom spackel gärna spricker så småningom på dylika ställen.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Terraplane Blues wrote: Nej, använder ingen mall. Man ser när plåten intar sin ursprungliga form, för inte kan väl din Vespa vara så illa tilltygad att man inte ser att det är just en Vespa?

Nix, det brukar gå bra att kallhamra, även om det är rejäla bucklor. Dock brukar det ofta finnas en del sprickor i plåten, framförallt i golvet och i kanterna på "kjolen". Där brukar man få svetsa, eftersom spackel gärna spricker så småningom på dylika ställen.
Nej då, den är inte alls "beyond recognition", vi får se hur det går.

Tror nästan alla mina Vespor jag har haft har haft en liten spricka vid främre ytterkanten på den vänstra "kåpan". Så även denna...så det blir till att svetsa.

Du jobbar för fullt med Bertil har jag sett. Månne min bli lika fin i linjerna som din...
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Ny fråga, har inte tänkt att lämna in min på blästring då det inte längre verkar som den blästraren jag tänkte använda inte har någon större lust med såna jobb. Någon kanske har tips på blästrare i Gbg?

Om jag nu då inte blästrar och grundar så är det väl bucklorna som är prio 1, sedan slipning, spackling, slipning, spackling och sedan iväg till lackeraren som lägger slipgrund och sedan lack? Har jag förstått det hela rätt?
Last edited by Andréas on Thu 03 Jan 2008, 12:12, edited 1 time in total.
Terraplane Blues

Andréas wrote:Ny fråga, har inte tänkt att lämna in min på blästring då det inte längre verkar som Guson har någon större lust med såna jobb. Någon kanske har tips på blästrare i Gbg?

Om jag nu då inte blästrar och grundar så är det väl bucklorna som är prio 1, sedan slipning, spackling, slipning, spackling och sedan iväg till lackeraren som lägger slipgrund och sedan lack? Har jag förstått det hela rätt?
Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.

Satsa på att grovrikta plåten som inledning. Slipa sedan karossen ren från färg och laga eventuell rost. Grundmåla därefter karossen med spraygrund på burk (som klarar det spackel och den lack du har tänkt dig). Finspackla och slipa karossen till du är nöjd. Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg. Avsluta med att våtslipa grundlagret med riktigt fint våtslippapper. Lämna in den till lackeraren.

Obs! Se till att lägga ner ett ordentligt och noggrant arbete på underbehandlingen (spackel-, sliparbete och grundmålning). Eventuella missar kan komma att synas tydligt när den slutliga lackeringen läggs på och det är ju tråkigt och dessutom permanent.
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

terraplane blues in da house:
Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg.

Ett gammalt & beprövat lackerartrick är att lägga ett tunt lager svart (om du använder ljus primer) på allt, sen gå över med papper & kloss som lämnar svart i alla dom där småbucklorna som du annars kommer att reta dig på när du fått på en blank & fin lack....

DP says: Lackering är en konst....
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Terraplane Blues wrote: Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.

Satsa på att grovrikta plåten som inledning. Slipa sedan karossen ren från färg och laga eventuell rost. Grundmåla därefter karossen med spraygrund på burk (som klarar det spackel och den lack du har tänkt dig). Finspackla och slipa karossen till du är nöjd. Lägg på ett sista lager grundfärg innan lackering (dessutom ett bra sätt att se om man har missat något ställe, då eventuella ojämnheter är lättare att se när ytan får en homogen färg. Avsluta med att våtslipa grundlagret med riktigt fint våtslippapper. Lämna in den till lackeraren.

Obs! Se till att lägga ner ett ordentligt och noggrant arbete på underbehandlingen (spackel-, sliparbete och grundmålning). Eventuella missar kan komma att synas tydligt när den slutliga lackeringen läggs på och det är ju tråkigt och dessutom permanent.
Men måste jag verkligen slipa den plåtren?? Och i vilket skede ska jag "finrikta" plåten, kan man göra det efter att första grundfärgslagret är lagt? Du skrev bara grovrikta Fredrik.
Och vad innebär egentligen slipgrund?
Har en del ytrost, funkar det att lägga Biltemas rostätare på den efter att jag slipat ner det med 3Ms lack och rostborttagare?
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Nej, du måste inte ha den plåtren, iallfall inte om den lack som sitter där verkar sitta ordentligt och det inte finns bucklor. Då räcker det med en uppruggning av ytan och sedan slipgrund. Den kan sitta på om du behöver göra mindre riktningsjobb. Men - för att avslöja klantiga lagningar, dold rost och överdrivet spackel, så kan det vara idé att få bort så mycket som möjligt av den gamla lacken.

Ett sätt som funkar ganska bra, är att köpa Beckers färgborttagningsmedel som du sedan penslar tjockt på lacken. Sen sveper du in delen/ramen med gladpack, så att det inte torkar. Vänta ett par dagar, och sedan går du på med stålborste eller skrapa och drar av lacken.

Ingen rostätare! Slipa bort! Skaffa en lamellslipskiva så försvinner ytrosten snabbt med en vinkelslip.

Slipgrund är grundfärg som bygger lite och som går att slipa. Vanlig grundfärg är inte alltid så kul att slipa, den sätter igen papper och så.

Dvs:
1) Få bort så mycket gammal lack som möjligt
2) Laga sprickor, slå ut bucklor, rikta plåt

...här brukar många göra en torrmontering, dvs sätta ihop allt för att se så att alla delar passar utan problem. Lite trist att upptäcka det när delarna är lackerade. Gäller speciellt Lambrettaägare pga av alla lackerade smådelar.

3) Lägg på slipgrundfärg
4) Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....osv
5) När allt verkar rakt och fint, tvätta med thinner
6) På med slipgrund en sista gång, kolla noga igen att allt ser bra ut.
7) Slipa upp till färdig finish innan lack, genom att gradvis använda finare och finare våtslippapper.
8) Lackning.

Mvh

Guran
Andréas wrote:
Terraplane Blues wrote: Jag har alltid fått mina objekt grundade direkt efter blästring av blästraren, detta bl a för att undvika ytrost som snabbt kan inträda. men visst går det bra att själv slipa karossen plåtren, även om det är ett styvt arbete.

Men måste jag verkligen slipa den plåtren?? Och i vilket skede ska jag "finrikta" plåten, kan man göra det efter att första grundfärgslagret är lagt? Du skrev bara grovrikta Fredrik.
Och vad innebär egentligen slipgrund?
Har en del ytrost, funkar det att lägga Biltemas rostätare på den efter att jag slipat ner det med 3Ms lack och rostborttagare?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Hedge wrote:Nej, du måste inte ha den plåtren, iallfall inte om den lack som sitter där verkar sitta ordentligt och det inte finns bucklor. Då räcker det med en uppruggning av ytan och sedan slipgrund. Den kan sitta på om du behöver göra mindre riktningsjobb. Men - för att avslöja klantiga lagningar, dold rost och överdrivet spackel, så kan det vara idé att få bort så mycket som möjligt av den gamla lacken.

Ett sätt som funkar ganska bra, är att köpa Beckers färgborttagningsmedel som du sedan penslar tjockt på lacken. Sen sveper du in delen/ramen med gladpack, så att det inte torkar. Vänta ett par dagar, och sedan går du på med stålborste eller skrapa och drar av lacken.

Ingen rostätare! Slipa bort! Skaffa en lamellslipskiva så försvinner ytrosten snabbt med en vinkelslip.

Slipgrund är grundfärg som bygger lite och som går att slipa. Vanlig grundfärg är inte alltid så kul att slipa, den sätter igen papper och så.

Dvs:
1) Få bort så mycket gammal lack som möjligt
2) Laga sprickor, slå ut bucklor, rikta plåt

...här brukar många göra en torrmontering, dvs sätta ihop allt för att se så att alla delar passar utan problem. Lite trist att upptäcka det när delarna är lackerade. Gäller speciellt Lambrettaägare pga av alla lackerade smådelar.

3) Lägg på slipgrundfärg
4) Slipa, spackla, slipa, spackla, slipa....osv
5) När allt verkar rakt och fint, tvätta med thinner
6) På med slipgrund en sista gång, kolla noga igen att allt ser bra ut.
7) Slipa upp till färdig finish innan lack, genom att gradvis använda finare och finare våtslippapper.
8) Lackning.

Mvh

Guran
Tackar Guran!

Lackeraren som jag har pratat med lägger själv slipgrunden. Har själv ingen möjlighet att göra det. Trodde det räckte med slipa, rikta, spackla, slipa och sen iväg till lackeraren för slipgrund och lack?? :D
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Har ev. hittat en blästrare som kan åta sig jobbet med att blästra skönheten. De använder tydligen kvartssand för tunna plåtar. Är det någon som känner till om det skulle vara sämre än något annat blästringsmaterial?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Sand är det sämsta blästringsmedlet, det biter inte lika bra som stålsand eller aliminiumsilikat. Blästringstiden blir längre och mer blästringsmedel går åt.

MEN, sand är det mest skonsamma och gör minst åverkan på plåten, så i ditt fall är det de bästa alternativet.
Där jag blästrar säger dom alltid:
-"Vi tar det nästa gång vi blästrar sand." :smile: :grin: :smile: :grin:
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

fritte wrote:Sand är det sämsta blästringsmedlet, det biter inte lika bra som stålsand eller aliminiumsilikat. Blästringstiden blir längre och mer blästringsmedel går åt.

MEN, sand är det mest skonsamma och gör minst åverkan på plåten, så i ditt fall är det de bästa alternativet.
Där jag blästrar säger dom alltid:
-"Vi tar det nästa gång vi blästrar sand." :smile: :grin: :smile: :grin:
Okej.
Vilket tryck brukar du använda när du blästrar en Vespa då? Och det finns väl även olika munstycken?
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Jag menade inte att jag själv blästrar, utan där jag får blästrat.
Trycket är väl 7-10 bar, munstycket väljs efter önskar flöde.

Hårdare blästringsmedel (stålsand) blir en form av kallhamring & kan deformera chassit.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Blästring är lite som lackering, oavsett kvalitet på verktyget (sprutan,munstycken m.m.) och blästermaterialet är det väldigt avgörande vem som står där och blästrar.

Är man oförsiktig så kan man förstöra plåt på några sekunder, speciellt gamla fordon som kan vara rostiga och tunna i plåten.

Dubbelkolla innan du lämnar iväg dina delar. Har de blästrat tunnplåt tidigare? Vilka blästringsjobb gör de i vanliga fall?
Federico
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Post by Hedge »

Man kan också ångblästra för att få bort lack, såg en bra tråd om det på LCGB's forum. Först lägger dom på en kraftfull stripper, och sedan ryker dom på med ångbläster.

Blev riktigt fint, och det lär ju vara snällare mot plåten än 'riktig' blästring.

Mvh

Guran
Federico wrote:Blästring är lite som lackering, oavsett kvalitet på verktyget (sprutan,munstycken m.m.) och blästermaterialet är det väldigt avgörande vem som står där och blästrar.

Är man oförsiktig så kan man förstöra plåt på några sekunder, speciellt gamla fordon som kan vara rostiga och tunna i plåten.

Dubbelkolla innan du lämnar iväg dina delar. Har de blästrat tunnplåt tidigare? Vilka blästringsjobb gör de i vanliga fall?
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Jag ska tjöta hål i huvet på dem att dem måste vara extremt försiktiga.

Har börjat skrapa bort vad som kan tyckas vara jordrester från permtiden ifrån hjulhuset bak, men för självklart inte bort all gegga. Vad har nu andra använt för medel för att få det hyffsat rent? Högtryck och avfettning?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

Andréas wrote:Jag ska tjöta hål i huvet på dem att dem måste vara extremt försiktiga.

Har börjat skrapa bort vad som kan tyckas vara jordrester från permtiden ifrån hjulhuset bak, men för självklart inte bort all gegga. Vad har nu andra använt för medel för att få det hyffsat rent? Högtryck och avfettning?
man kan köra med någon av dessa clasan-produkter (finns givetvis på andra ställen också)

Image
Federico
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Struntar i att öppna en ny tråd för detta.
Saknar nämligen nycklarna till styrlåset så det måste bytas nu när renoveringen ändå är igång. Kan dock inte hitta mitt lås varken hos EM, SIP eller ScooterCenter. Känner nu igen denna typen av låscylinder?

Image
kejj
Mästare
Mästare

Post by kejj »

Tjena.
Har liknade på min 1980 v50r, dessa modeller fick en uppgraderad variant av styrlåset. Minns inte exakt skillnaden mot de äldre, nått med låskolvantal eller nått.

Då jag kikade runt så hade Em dessa inne, ring till Rolf på EM och fråga.
Jag sket i det då jag insåg att jobbet var inte värt mödan. Styrlåset är ju knappast svåra att bryta.
Bara det är gjord av plåt så....
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

kejj wrote:Tjena.
Har liknade på min 1980 v50r, dessa modeller fick en uppgraderad variant av styrlåset. Minns inte exakt skillnaden mot de äldre, nått med låskolvantal eller nått.

Då jag kikade runt så hade Em dessa inne, ring till Rolf på EM och fråga.
Jag sket i det då jag insåg att jobbet var inte värt mödan. Styrlåset är ju knappast svåra att bryta.
Personligen tycker jag att en V50 utan fungerande styrlås icke är komplett. Det förtar lite av charmen. 3 av mina totalt 4 vespor som passerat mitt ägande har saknat nyckeln till låset.

Sen att det inte förhöjer stöldskyddet nämnvärt må väl vara sant, men försäkringsbolagen godkänner styrlåset som 1 av de obligatoriska 2 lås som krävs för att försäkringen skall gälla.
Andréas
Entusiast
Entusiast

Post by Andréas »

Fortsätter med ytterligare en fråga:

Är det någon som vet om det finns någon dokumentation om hur V50 R från 1980 var utrustad som standard (kanske någon försäljningsbroschyr eller liknande). Vill inte avvika allt för mycket med min renovering.
Bastian
Nybörjare
Nybörjare

Stylås

Post by Bastian »

Har precis borrat ur mitt styrlås på min vespa 50 -80.

hittade detta styrlås hos EM
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94

Det är väldigt likt det jag fick ut.

Någon som vet var man kan få tag på gummit som sitter runt styrlåset,
det lilla locket som sitter över låscylindern med en nit, och den andra plast/gummi biten som sitter under det lilla locket.
Vespa 50 -80 Blästrad och grundlackerad.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Re: Stylås

Post by Paka »

Kolla http://www.mauropascoli.it/ under "security lock".
/P

Bastian wrote:Har precis borrat ur mitt styrlås på min vespa 50 -80.

hittade detta styrlås hos EM
http://www.emscooters.se/webshop/showMo ... 347&kId=94

Det är väldigt likt det jag fick ut.

Någon som vet var man kan få tag på gummit som sitter runt styrlåset,
det lilla locket som sitter över låscylindern med en nit, och den andra plast/gummi biten som sitter under det lilla locket.
Post Reply