Lambretta väcks till liv... Motortips?

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
subcomandante_kanalplan
Drömmare
Drömmare

Lambretta väcks till liv... Motortips?

Post by subcomandante_kanalplan »

efter åtta sorger och sjutton bedrövelser etcetera så ska jag göra ett försök att plocka ihop en LI 150 II från 1965.
All plåt inlämnad för blästring, lackar därefter själv. Prelplanen är originalstuk med mindre uppdateringar av broms och motor.
Har tre motorer liggande och har inte kört hojen sedan 1991 (!) så jag minns inte vilken som satt i . Ska ju helrenovera motorn men nu är frågan vilken.
Har två st 150 motorer och en TV175. Vilken ska man satsa på ?
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Om du berättar vad du har för ramnummer resp motornummer/kod
så kan du få reda på vilken som hör till hojen.
Är den från 65 så är det ingen serie 2:a i alla fall.
/P
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: Lambretta väcks till liv... Motortips?

Post by Hedge »

Personligen skulle jag ta TV-motorn, hottar man upp den med ett Mugellokit så är den en dröm att åka på större vägar med sin höga fjärde växel. 150-motorn går också bra med Mugello, men den är lägre växlad och det nästan nödvändigt att växla om den för att det ska funka bra, iaf om man tänker åka på längre turer.

Tänker du köra orginal, så definitivt TV-motorn. LI150 motorn är en riktigt trött enhet orginal, TV175'an (korrekt justerad) är helt OK även orginal.

Mvh

Guran
subcomandante_kanalplan wrote:efter åtta sorger och sjutton bedrövelser etcetera så ska jag göra ett försök att plocka ihop en LI 150 II från 1965.
All plåt inlämnad för blästring, lackar därefter själv. Prelplanen är originalstuk med mindre uppdateringar av broms och motor.
Har tre motorer liggande och har inte kört hojen sedan 1991 (!) så jag minns inte vilken som satt i . Ska ju helrenovera motorn men nu är frågan vilken.
Har två st 150 motorer och en TV175. Vilken ska man satsa på ?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply