Motorbte
Re: Motorbte
styret har inte lägen för växlarna, därför behöver man inte byta handtag om man byter till fyrväxlad låda. på min gamla touring blev det så att 1-2-3 ligger rätt mot den nya lådan sedan ligger fyran under trean på handtaget.mans wrote:Funderar på att byta motor på min Vespa, problemet är att nuvarande är 3-växlad och den nya 4-växlad. Var får man tag på ett nytt växelhandtag? (Den är väl fortfarande handväxlad...)
det som bestämmer växellägena är växelboxens lägen sedan följer handtaget bara med till skillnad mot en del gamla hanväxlade mopeder som har lägen i handtaget.
om du ändå vill ha växel fyra markerat på handtaget så är det beroende på modell vilket handtag som passar.
edit: missade att det var under smallframe; alltså är det en vespa 50 som ska få fyra växlar? isåfall kan årsmodellen vara av betydelse, sena svenska v50 har en annan infästning av växel "rullen" inne i styret, gäller då att hitta en koplett 4-växeldel med rulle eller att veta vilken som passar just din modell.
Federico
Re: Motorbte
eller oxå stansar man in en 4 själv......Federico wrote:styret har inte lägen för växlarna, därför behöver man inte byta handtag om man byter till fyrväxlad låda. på min gamla touring blev det så att 1-2-3 ligger rätt mot den nya lådan sedan ligger fyran under trean på handtaget.mans wrote:Funderar på att byta motor på min Vespa, problemet är att nuvarande är 3-växlad och den nya 4-växlad. Var får man tag på ett nytt växelhandtag? (Den är väl fortfarande handväxlad...)
det som bestämmer växellägena är växelboxens lägen sedan följer handtaget bara med till skillnad mot en del gamla hanväxlade mopeder som har lägen i handtaget.
om du ändå vill ha växel fyra markerat på handtaget så är det beroende på modell vilket handtag som passar.
edit: missade att det var under smallframe; alltså är det en vespa 50 som ska få fyra växlar? isåfall kan årsmodellen vara av betydelse, sena svenska v50 har en annan infästning av växel "rullen" inne i styret, gäller då att hitta en koplett 4-växeldel med rulle eller att veta vilken som passar just din modell.
Vespa 50 R-1980
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/
Vespa GS 150-1958
Honda lead-2008
http://www.vespapiaggo.n.nu/