Registrering

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Bengan
Lärling
Lärling

Registrering

Post by Bengan »

Om en scooter inte är registrerad hur vet man då om den går att registrera in? Kan man kolla på något sätt så att man inte köper ett fordon som inte går att registrera?

Om det går att registrera in kan man råka ut för att man måste utrusta scootern med tex blinkers? Jag ser ibland äldre fordon där blinkers monterats och jag förstår inte riktigt varför. Om man skulle köpa ett sånt kan man då ta bort blinkers?

Den jag tänkte på just nu är den här:

Image
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Ett tips är att kontakta Bosse Jörnemark som förutom att vara SSKs kontaktperson mot MHRF är en stor Lambrettaentusiast - du hittar hono i matrikeln. I princip har jag för mig att MHRF gör en ursprungskontroll och ser på ram, chassienummer och utförande vilken modell det är och i vissa fall kan man nog via gamla listor exakt fastställa produktionsdatum. Med detta intyget kan du sedan göra en nyregistrering och typbesiktning hoss vägverket/bilprovningen.

Det enda jag har hört som kan ställa till problem är om man importerar ett nytt fordon som inte är typgodkänt i Sverige/EU men det är ju inte fallet här.

mvh/HB
Post Reply