Byta kolvringar?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Mimmi
Nybörjare
Nybörjare

Byta kolvringar?

Post by Mimmi »

<font size="3">Hejsan!</font id="size3">

Jag skall göra lite med min P200 -81 nu i vinter. Jag tycker den har dåliga prestanda[|)] och planerar att sätta på ett Sito Plus avgassystem, med tillhörande större huvudmunstycke.8)
Vad jag undrar över är om det kan vara kannringarna som behöver bytas också. Den har ju bara gått 1500 mil sedan ny...Så fort kan dom väl inte vara utslitna:?: Men å andra sidan så har den stått stilla långa perioder, så ringarna kanske inte är utslitna, men mer eller mindre fastbeckade:cry:
Vad säger Ni som har stor erfarenhet av Vespa:?:

Hälsningar
<i><font color="red"><font size="3"><font face="Comic Sans MS">Mimmi</font id="Comic Sans MS"></font id="size3"></font id="red"></i>
knasluva
Nybörjare
Nybörjare

Post by knasluva »

Hej där

är ej expert på P200 men kolvringarna behöver ej vara utslitna ett sätt att kolla är att ta ett kompprov,det kan antingen bil el. mc verkstad säkert hjälpa dig med i stort sett gratis.
du kan även ta av toppen och kolla efter läckage mellan topp och cylinder.
Om det är mycket fastbränt kol på kolvtoppen så kan det även finnas avlagringar runt ringarna.
slitaget på ringarna kan även mätas genom att mäta glipan på ringen för att se elasticiteten finns kvar.
Kompvärden och tolerans för ringarna för din motor får du kolla upp,kanske någon här på forumet kan hjälpa till.

lycka till
Post Reply