250 GTs i.e.

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
victor
Mästare
Mästare

250 GTs i.e.

Post by victor »

Jahapp - då har man blivit med automat...

I pizzans och pastans förlovade land kostar nämligen en modern plåtscooter mindre än en gammal raritet, och för att pendla till jobbet funkar en automatare bäst.

Tyvärr är enda (mobil)bilden jag har skakig, men postar den ändå. Tänkte försöka filma hur det går till när man sicksackar genom rusningstrafiken i Rom om mornarna, men det får vänta lite....

Image

Just ja - sadeln är ju egentligen beige; det svarta som är överdraget för att skydda mot Roms smogsvarta regn är ett inbyggt sadelskydd.
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Grattis Victor!

Klassiska scootrar är trevliga och vackra och underbara, men för vardagskörning i stadstrafik är en automat grymt praktisk och lättkörd. GTS 250 drar ju ifrån det mesta vid rödljusen. Och så är den ju faktiskt en riktig Vespa och väldigt snygg, tycker i alla fall jag.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Tackar Jens!

Du vill inte ens veta vad jag fick ge ;)

Men jag ar helt enig i dina synpunkter, enda som kunde vara battre ar val egentligen fjadringen, men det ar val snarast Roms gator som det ar fel pa. Speciellt i narheten av Piazza Venezia ar kullerstenen hysteriskt dalig...

Hur som helst, efter att jag fatt tag pa ett sadant har kommer det nog bli annu roligare:

Image
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Snyggare blir det hur som helst nar man byter ut den njurformade damparen mot en PM:

Image

http://www.flickr.com/photos/culturesponge/204235499/

Fragan ar var man hittar en billigast?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Tyvärr är PM:s blås aldrig billiga, men bra :D Jag har sett några få till salu begagnade i Scootering, från folk som köpt men som tyckt de låter för mycket.

Det finns en del annat kul till GTS-en också. PM säljer en en programmerbar blackbox som tydligen ger en hel del, dessutom finns trimvariatorer etc. Men det är klart, du äventyrar garantin.

Jag har sett tillräckligt av scooteraffärer i Frankrike, Italien och Spanien för att veta att du betalt löjligt lite för din GTS men ändå, vad kostade den, klar på gatan med alla skatter etc?
/jens
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

GraTtiS till nya Vespan!
Snyggt med de schackrutiga ränderna! PM-blåset ser ju fräckt ut, men glöm inte att budgetera för öronproppar...

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

jencla wrote:Tyvärr är PM:s blås aldrig billiga, men bra :D Jag har sett några få till salu begagnade i Scootering, från folk som köpt men som tyckt de låter för mycket.

Det finns en del annat kul till GTS-en också. PM säljer en en programmerbar blackbox som tydligen ger en hel del, dessutom finns trimvariatorer etc. Men det är klart, du äventyrar garantin.

Jag har sett tillräckligt av scooteraffärer i Frankrike, Italien och Spanien för att veta att du betalt löjligt lite för din GTS men ändå, vad kostade den, klar på gatan med alla skatter etc?
/jens
Angående boxen så pluggas den tydligen in utan att man ändrar något i befintlig programvara, utan ändrar endast blandningsförhållanden, och i o m att den inte kräver att man bryter några som helst kablar så kan man omärkbart plugga ur den igen. Således ingen garanti bruten. Vad gäller blåset samma sak; det har ingång för lambdan och går att montera tillbaka till original på ca 30 min.

Angående priset så kan jag säga som så att jag inte betalat över €3500, för en 2007:a, från maj, med ca 4000 km på mätaren :) Det är vad en primavera kostar här nere :P
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Bergfors wrote:GraTtiS till nya Vespan!
Snyggt med de schackrutiga ränderna! PM-blåset ser ju fräckt ut, men glöm inte att budgetera för öronproppar...

/Jörgen
Den med de schackrutiga ränderna är tyvärr inte min, fast jag har snyggare sadel. Schackrutor kommer nog framöver, kankse... PM-blås mycket möjligare. Är tydligen omstoppbart, så det ska nog inte krävas öronproppar.

I dagsläget hörs knappt motorn från min, faktum är att det enda jag hör skyddad bakom den gigantiska vindrutan, som åker av det första som sker i vår, är ljudet från däcken. Den har mycket märkliga däck monterade original; de ser lite ut som piaggio typhoon-däck, heter nåt i stil med "Monsuum", och har läskig kurvtagningsgrepp; känns som om man slidar i sidled med dem.

Helt klart måste ett annat blås till, för det här ynkliga ljudet är ju pinsamt när T-Max:arna står och brummar jämte en vid rödljusen.

/.vic

PS Nämnde jag att det på lunchen när jag var och kollade på en ny lägenhet i Trastevere var 20 grader enligt termometern på Vespan? :D DS
Bergfors
Lärling
Lärling

Post by Bergfors »

victor wrote: Är tydligen omstoppbart, så det ska nog inte krävas öronproppar.
Har du kollat på LeoVinci 4Road? Liknar PM men är billigare och inte fullt lika bullrigt. Godkänt för gatbruk dessutom...
victor wrote:Den har mycket märkliga däck monterade original; de ser lite ut som piaggio typhoon-däck, heter nåt i stil med "Monsuum", och har läskig kurvtagningsgrepp; känns som om man slidar i sidled med dem.
Jo, jag har märkt det. Sava-däcken är det inte direkt någon som öser beröm över.
victor wrote:Nämnde jag att det på lunchen när jag var och kollade på en ny lägenhet i Trastevere var 20 grader enligt termometern på Vespan? :D DS
Mmmm.. en lägenhet i Trastevere låter inte dumt. Och även om termometern på GTSen tycks visa några grader för mycket låter 20 grader fint. Här är det tre grader nu. Det hindrade mig dock inte från att åka Vespa till jobbet idag.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

victor wrote:Den har mycket märkliga däck monterade original; de ser lite ut som piaggio typhoon-däck, heter nåt i stil med "Monsuum", och har läskig kurvtagningsgrepp; känns som om man slidar i sidled med dem.
Däck och stötdämpare till GTS/GTV har diskuterats på en annan tråd
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... php?t=2344
/jens
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Prego!

http://it.youtube.com/watch?v=T7DCkgsC65c

Inte sa mkt trafik dock i morse, regnhalt och sawadack, samt vardefull flickvan bakpa. Gor en ny pa mandag i mandagsrusningen :D
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Ett på bild ljummet höstregn i rom ser ju helt ok ut. :D Liite avundsjuk blir man allt. Här va det halt och kallt när jag tog en tur runt sthlm igår..

Fantiserade om att jag var i italien men det gick så där.. Kul att det är så många scootrar i rom förresten.

Det är väl gatsten på piazza venezia? :P
/David
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

mavio wrote: Det är väl gatsten på piazza venezia? :P
Sa in i.... Dessutom ar den lagd som en tvattbrada, med sporadiska asfaltsfyllningar.... :(

Hur kom du att tanka pa piazza venezia?
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Du skrev att det var kullersten där. Försökte bara vara messerschmitter.. :D
/David
victor
Mästare
Mästare

Post by victor »

Ah - du marker ord... For mig ar gatsten = kullersten... Faktum ar att (i alla fall kring monumento vittorio emmanuele II) det ar kullersten, med stora nedfallda (naja, uppfallda ar val battre benamning) stenbumlingar, ca 40 cm breda... Livsfarligt nar det ar blott :eek:
Post Reply