motorgenomgång rally 200: vikterna gått mot motorsidan

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

motorgenomgång rally 200: vikterna gått mot motorsidan

Post by k_stad »

Har nu delat motorn för att bla byta hela vevaxeln. Upptäckte slitage inne i motorn samt lite på den gamle vevaxeln. Vad tyder detta på?
Satt den gamla vevaxeln för nära om den gjorde det vad kan jag göra för att få den rätt? Om jag förstår det rätt så sitter ju lagret på bilden där det sitter pga låsbrickorna på båda sidorna.
Eller är det bara att byta lagret också?

Image
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Hedge
Trollkarl
Trollkarl

Re: motorgenomgång rally 200: vikterna gått mot motorsidan

Post by Hedge »

Det man borde kolla är att lagret är OK (vilket det förmodligen inte är), är det slut så kan det ge ett spel som tillåter vevhalvan att komma åt vevhuset. Känn på lagrets innerring, går den att vicka mycket så är lagret slut. Veven kan ha varit sned också, vilket också skulle kunna vara orsaken.

Har du motorn isär, så är det väldigt dumt att inte passa på att byta lagret. Då vet du att det är fräscht.

Mvh

Guran
k_stad wrote:Har nu delat motorn för att bla byta hela vevaxeln. Upptäckte slitage inne i motorn samt lite på den gamle vevaxeln. Vad tyder detta på?
Satt den gamla vevaxeln för nära om den gjorde det vad kan jag göra för att få den rätt? Om jag förstår det rätt så sitter ju lagret på bilden där det sitter pga låsbrickorna på båda sidorna.
Eller är det bara att byta lagret också?
Last edited by Hedge on Mon 05 Nov 2007, 16:51, edited 1 time in total.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Post by k_stad »

Tack för svaret. Ska känna på lagret och jag tror det är lika bra att byta det också när jag ändå är igång.
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

ja ska man renovera så ska man ju renovera :P
---------------------------------------------------------
Post Reply