har en PX 125E som jag har ett sito system på med planad topp och 32mm avgasport den gör 90 knyck med ett bra vrid i botten och mellanregistret.
Mycket vill ha mer(körde en vässad Yamaha R1 under många år så man har ju gått ned ca 150hk)så nu blir det DR 177 och en 24/24E.
min fråga är:kan jag bara byta själva förgasarhuset från 20/20 till 24/24 eller skall luftburk eller något annat bytas också för att den skall passa?
Läste Niclas trimtips och undrar därför om det är lönt att sätta på större fugge om man inte filar upp insuget i blocket då det är avstämt för en 20/20?
om detta skall filas upp är det någon som har efarenherer kring detta?
förgasarfråga
Det spelar ingen roll om du har 125 eller 200:a luftburk, för att få ut något av förgasaren så bör nog insuget anpassas, då kan du lika gärna fräsa upp 125-luftburken.
Räkna ut arean på 24mm och anpassa sedan öppningen mot veven med minst motsvarande area, öppnar du bara bakåt så ska bottenvridet inte påverkas. Det är ganska dåligt anpassat original på PX, en stor ful borrning i insuget t.ex. Och var försiktig med att bredda insuget. Niklas skriver 1mm på varje sida men då får du föst kolla hur veven ligger, 0,5mm på varje sida skulle jag rekomendera (rejsveven som du kommer att köpa senare har kanske inte exakt samma position i vevhuset...
på den här sidan ser du hur insuget är tillsnyggat men inte öppnat (detta är ett orgianl 200block, 125:an har väl mindre öppning http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... rting.html
/F
Federico
Räkna ut arean på 24mm och anpassa sedan öppningen mot veven med minst motsvarande area, öppnar du bara bakåt så ska bottenvridet inte påverkas. Det är ganska dåligt anpassat original på PX, en stor ful borrning i insuget t.ex. Och var försiktig med att bredda insuget. Niklas skriver 1mm på varje sida men då får du föst kolla hur veven ligger, 0,5mm på varje sida skulle jag rekomendera (rejsveven som du kommer att köpa senare har kanske inte exakt samma position i vevhuset...

på den här sidan ser du hur insuget är tillsnyggat men inte öppnat (detta är ett orgianl 200block, 125:an har väl mindre öppning http://www.scooterhelp.com/tuning/vespa ... rting.html
/F
Federico