Dragstern tillverkades av Italjet och har en motor från Piaggio. Motorn är näst efter det galna utseendet det som gör den så kool. Det är en vattenkyld puffra på 176 cc som lämnar 21 hk i orginalskick. Den sista stora scootermotorn innan avgaskraven gjorde slut på det roliga och tvingade tillverkarna att satsa på fyrtakt istället.

Växlar har den inga utan det är en variator som sköter utväxlingen. Det är ovant i början innan man vant sig vid att varvet är konstant under acceleration medan hastighetsmätarnålen imiterar en råttfälla som slår igen.
Min motor har lite mer effekt än orginal. Det enda som fortfarande är i omodifierat std skick är motorhalvorna, kopplingsklockan, torquedrivern och slutväxeln.

Jag har haft polinicylinder på den tidigare men i våras fick den en malossicylinder som är på 173 cc. Toppen är från PM tuning och ger klart mycket mer effekt än Polinis eller Malossis toppar. PM levererade även pipan som är en PM 59 X-tech pro mer känd som grisknorren. Låter något fruktansvärt starkt och bra..

Veven är från Malossi. Den har orginalslag på 52 mm men det finns andra tillverkare som gör vevar med 54 och 55 mm slag.

Jag har testat en massa olika reedblock och just nu sitter det ett Tassinari v-force med åtta reedtungor i men jag misstänker att det är bäst på att ge effekt i låg- och mellanregistret men inte ge lika bra flöde vid fullt som ett med två stora reedtungor så jag ska prova att byta till ett sådant jag haft tidigare. Reedblocken är väldigt små för en så här stor motor och begränsar större effektuttag. Vill man hårdtrimma får man kapa och svetsa i motorblocket så man får rum med ett större.

Kopplingsfjädrarna är hårda malossifjädrar, variatorn har vikter och mottrycksfjäder utbytta till Malossis för att variatorn ska låta scootern accelerera vid det varvtal som ger max effekt.
Förgasaren är en Dellorto PHBL 25 som sitter på ett stage 6 aluinsug. Jag har en 28 mm flatslide Koso som är en kopia på Keihin PWK som jag ska prova. Den är mycket större men också mycket modernare så förhoppningsvis tappar jag inte så mycket effekt vid låga varv.

I vinter ska den få lite vassare porttider genom lyftning och kapning av cylinder och lite karvande i portarna. Eventuellt även en malossi torquedriver avsedd för Piaggios 4t Leadermotor som enligt hörsägen är något större än orginal.