Italjet Dragster 180

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Italjet Dragster 180

Post by mavio »

Här är silverfärgade min Dragster 180. Lite nött i hörnen men väldigt trevlig.


Image


Dragstern tillverkades av Italjet och har en motor från Piaggio. Motorn är näst efter det galna utseendet det som gör den så kool. Det är en vattenkyld puffra på 176 cc som lämnar 21 hk i orginalskick. Den sista stora scootermotorn innan avgaskraven gjorde slut på det roliga och tvingade tillverkarna att satsa på fyrtakt istället.


Image


Växlar har den inga utan det är en variator som sköter utväxlingen. Det är ovant i början innan man vant sig vid att varvet är konstant under acceleration medan hastighetsmätarnålen imiterar en råttfälla som slår igen.

Min motor har lite mer effekt än orginal. Det enda som fortfarande är i omodifierat std skick är motorhalvorna, kopplingsklockan, torquedrivern och slutväxeln.


Image


Jag har haft polinicylinder på den tidigare men i våras fick den en malossicylinder som är på 173 cc. Toppen är från PM tuning och ger klart mycket mer effekt än Polinis eller Malossis toppar. PM levererade även pipan som är en PM 59 X-tech pro mer känd som grisknorren. Låter något fruktansvärt starkt och bra..


Image


Veven är från Malossi. Den har orginalslag på 52 mm men det finns andra tillverkare som gör vevar med 54 och 55 mm slag.


Image


Jag har testat en massa olika reedblock och just nu sitter det ett Tassinari v-force med åtta reedtungor i men jag misstänker att det är bäst på att ge effekt i låg- och mellanregistret men inte ge lika bra flöde vid fullt som ett med två stora reedtungor så jag ska prova att byta till ett sådant jag haft tidigare. Reedblocken är väldigt små för en så här stor motor och begränsar större effektuttag. Vill man hårdtrimma får man kapa och svetsa i motorblocket så man får rum med ett större.


Image


Kopplingsfjädrarna är hårda malossifjädrar, variatorn har vikter och mottrycksfjäder utbytta till Malossis för att variatorn ska låta scootern accelerera vid det varvtal som ger max effekt.

Förgasaren är en Dellorto PHBL 25 som sitter på ett stage 6 aluinsug. Jag har en 28 mm flatslide Koso som är en kopia på Keihin PWK som jag ska prova. Den är mycket större men också mycket modernare så förhoppningsvis tappar jag inte så mycket effekt vid låga varv.


Image


I vinter ska den få lite vassare porttider genom lyftning och kapning av cylinder och lite karvande i portarna. Eventuellt även en malossi torquedriver avsedd för Piaggios 4t Leadermotor som enligt hörsägen är något större än orginal.
Last edited by mavio on Fri 09 Jan 2009, 14:29, edited 1 time in total.
/David
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

Mavio in da house:
Här är silverfärgade min Dragster 180. Lite nött i hörnen men väldigt trevlig.


Har ett förevigt inbrännt minne av den maksinen, åkandes mot Tokholm på gamla E18 precis utanför Ekolsunds Värdshus (för övrigt ett topp hak!!), jag åker Aprilia 1000 Tuono i makliga 110kph, bakifrån hör jag, BRÖÖÖÖÖÖÖÖLLLLLLLLL och du suar förbi med buller & bång, var tvungen att taga ner och ta upp jakten, den där hojen är bara såååå COOL!!!!

DP says: Ses väl som vanligt 1 Maj på Skokloster, 08 kommer jag få svårt med vad jag ska åka på....
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Heh det va ju med det tysta malossi mhr röret och den slöa polinicylindern. :P Ska det gå lika fort med pm röret behövs det nog en drevsats för det varvar inte lika mycket. Fast man behöver iaf inte någon tuta med det.

Jag väntar fortfarande på att du ska göra skäl för ditt namn.. ;)


Image

Edit: Hittade en bild på den jättekorta mhr pipan.
/David
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Hej.

Du råkar inte ha några filmer på scootern?

Så man kan få höra den ryta :)
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

mavio in da house:
Jag väntar fortfarande på att du ska göra skäl för ditt namn..


Man ska aldrig säga aldrig för någon dag så står det en Italjet Dragster på Mosta Hill...

Den sista Dragstern i mina ägo....

Image

Just nu är den enda Italjeten på Mosta Hill min Formula....

Image

DP says: Jag har hittat en kontakt på Italjet prylar....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Fredrick wrote:Hej.

Du råkar inte ha några filmer på scootern?

Så man kan få höra den ryta :)
Ja det ska vi ordna fram..
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

tackar :).

ser jag fram emot.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

Nu har vi filmat lite.

Enjoy :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=WOft-HJaIxY

Inte så värst avancerat men de kommer mera film sen, inte enbart hjälmkamera då.
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

marre in da house:
Nu har vi filmat lite.


Måste vara Italienaren Mavio!!! Bussfiler, cykelbanor, allt ska utnytjas för scootering!!!!!

DP says: När man ser det här så saknar man Tokholm lite.....
marre
Lärling
Lärling
Posts: 465
Joined: Sat 09 Sep 2006, 18:40
Location: Sweden

Post by marre »

:wink:
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Om snön kan vänta lite till ska vi filma mer. :evil: Det enda problemet är var vi ska placera mikrofonen för att det inte ska brusa av fartvinden. Nu satt den vänd bakåt på hjälmen med en minimal muff på och det funkade ju så där. Långt ner på ryggen eller bakom kåpan kanske kan funka bättre.
/David
Fredrick
Lärling
Lärling
Posts: 268
Joined: Mon 22 Oct 2007, 16:49
Location: Göteborg

Post by Fredrick »

Grymt nice.

Hade varit kul att se mer, lite filmande från sidan när du passerar, accar iväg m m m m.

:smile:
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

mavio wrote:Om snön kan vänta lite till ska vi filma mer. :evil: Det enda problemet är var vi ska placera mikrofonen för att det inte ska brusa av fartvinden. Nu satt den vänd bakåt på hjälmen med en minimal muff på och det funkade ju så där. Långt ner på ryggen eller bakom kåpan kanske kan funka bättre.
En grei måte å fjerne "vindstøy" er å pakke inn selve mikrofonen i en ull-sokk eller tilsvarende. -dess mer "fluffy", dess bedre effekt mot vindstøy.

Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
victor
Mästare
Mästare
Posts: 1477
Joined: Fri 20 May 2005, 11:28
Location: London
Contact:

Post by victor »

marre wrote:Nu har vi filmat lite.

Enjoy :grin:
http://www.youtube.com/watch?v=WOft-HJaIxY

Inte så värst avancerat men de kommer mera film sen, inte enbart hjälmkamera då.
Motsvarigheten i Rom:

http://it.youtube.com/watch?v=T7DCkgsC65c

Moahhahahaha :evil:
moorflax
Lärling
Lärling
Posts: 272
Joined: Sat 23 Aug 2008, 23:51
Location: Norberg
Contact:

Post by moorflax »

På Skokloster för några år sedan dundrade det in massor av sådana här.
Konstigt att det inte finns fler på blocket?
Vespa P200E -80
Triumph Bonneville -01
_____________________
mattias@abc.se
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Varför har det varit så tyst om dragstrarna? :lol:
mavio
Lärling
Lärling
Posts: 375
Joined: Wed 15 Oct 2003, 18:37
Contact:

Post by mavio »

Dom låter som aldrig förr men eftersom ingen kommer ifatt kan ingen höra.. :wink:


Vi har skruvat ihop en dragster 180 med lite lagom mystrim åt Picko. Inte fullt så högljudd och vild men den kan ändå bli ganska elak vid trafikljusen i vår.

http://www.youtube.com/watch?v=MUHekwkqq8E
/David
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Menar du "farbror" Picko?
Den verkar gå rätt bra, men e man lite gammalmodig, så undrar man hur den går när man lägger i 2:an... :lol: :lol: :lol: :lol:
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

fritte wrote:Menar du "farbror" Picko?
Den verkar gå rätt bra, men e man lite gammalmodig, så undrar man hur den går när man lägger i 2:an... :lol: :lol: :lol: :lol:
dom har inga växlar.
..vänta, jaha va det ett skämt? haha fan kul, aldrig hört innan!
---------------------------------------------------------
Post Reply