Primavera som varit stående i minst 5 år.
Primavera som varit stående i minst 5 år.
Vad göra innan man ger sig ut på en hösttripp?
Vad behöver man byta och vad behöver kollas upp osv.
Vad behöver man byta och vad behöver kollas upp osv.
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Listan kan nog göras lång. Allt beror väl på hur noggrann du vill vara.
Om Vespan har stått i 5 år så bör du byta oljan i motorn så du vet att den är fräsch. För att förlänge livslängden på kopplingen så hade det bästa varit att du hade plockat loss den också och låtit lamellerna bada i olja, men det kanske räcker med att du undviker onödigt slirande på kopplingen. Annars finns risk för att du bränner bort kopplingen.
Tändstiftet har förmodligen gjort sitt och bör bytas. Kostar 35 spänn på EM. Även om du får gnista som den står idag så får du en bättre och mer pålitlig gnista om du byter det. Du bör väl byta kondensatorn och brytaren också men får du som sagt gnista så kan du ju vänta med det till våren.
Motormässigt så bör det räcka med dessa saker. Då förutsätter jag att motorn går runt och att den inte dra tjuvlust någonstans.
Har du kört Primmyn själv så du vet om bromsarna tog bra när du senast körde? Om inte så bör du ju kolla både vajrarnas kvalitét (oftast nere vid armen där vajern fäster) och även plocka loss fälgarna för att okulärbesiktiga bromsbackarna.
Till sist så kommer du nog bli tvungen att plocka ner förgasaren och göra rent den. Den finns förmodligen en massa goa och sega grejer i den. Blås rent alla munstycken med tryckluft eller liknande och kolla så att filtret inte är igensatt.
Någon annan kanske har något att tillägga?
Om Vespan har stått i 5 år så bör du byta oljan i motorn så du vet att den är fräsch. För att förlänge livslängden på kopplingen så hade det bästa varit att du hade plockat loss den också och låtit lamellerna bada i olja, men det kanske räcker med att du undviker onödigt slirande på kopplingen. Annars finns risk för att du bränner bort kopplingen.
Tändstiftet har förmodligen gjort sitt och bör bytas. Kostar 35 spänn på EM. Även om du får gnista som den står idag så får du en bättre och mer pålitlig gnista om du byter det. Du bör väl byta kondensatorn och brytaren också men får du som sagt gnista så kan du ju vänta med det till våren.
Motormässigt så bör det räcka med dessa saker. Då förutsätter jag att motorn går runt och att den inte dra tjuvlust någonstans.
Har du kört Primmyn själv så du vet om bromsarna tog bra när du senast körde? Om inte så bör du ju kolla både vajrarnas kvalitét (oftast nere vid armen där vajern fäster) och även plocka loss fälgarna för att okulärbesiktiga bromsbackarna.
Till sist så kommer du nog bli tvungen att plocka ner förgasaren och göra rent den. Den finns förmodligen en massa goa och sega grejer i den. Blås rent alla munstycken med tryckluft eller liknande och kolla så att filtret inte är igensatt.
Någon annan kanske har något att tillägga?
abdreas in da house:
Någon annan kanske har något att tillägga?
Ja min käpphäst (som jag bankar & bankar) KÖR INTE PÅ 95 Octan, vi som jobbar med MC, mopeder och andra små motorer har fått surt erfara detta, jag skrev följande i ett annat topic:
Har jobbat med hojar & moppar i ett antal år och har sett det mesta men efter att besinbolgaen började tillsätta Etanol till 95 oktanigt så såg vi mängder med mopeder & MC som inte ville starta eller gå rent, Aprilia fick problem med soppatankar (som är gjorda i plast) som flagade ut plastmaterial som satte igen filter, pumpar & injectorer, båtmotorer som inte ville starta på våren, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Pratade med många i branchen och även en hel del "renoverare" och alla var eniga om att det måste vara Etanolen som i sig själv är aggresiv mot allt som är av plast & gummi, Etanolblandad besin har också en tendens att "dela" på sig, alkoholen flyter upp till ytan och har man även 2-taktsolja i så kan det se ganska fint ut, som en drink i 3 lager, ytterligare ett problem med Etanol är att vanliga syntet & semisyntet 2-taktsoljor INTE kan blanda sig och risken för nyp & skurna cylindrar ökar. I vissa fall med hojar som stått ett par månader oanvända kan man hitta vitt "ludd", ser ut som spindelbon i flotörhusen, det bildas när alkoholen reagerar på mässingen i munstycken (på speedway hojar som går på metanol har man nylon munstycken så att detta inte händer) och detta kryper in i alla skrymslen och munstycken i förgasare & bensinkranar, I can go on and on about it....
LÖSNINGEN!!! Kör alltid på 98 ocktan då det ej är Etanol tillsatt (ännu), vi rekommenderar detta till alla våra kunder och 99% av problemen med svårstartade mopeder & hojar är borta, har hört från många kollegor som även dom börjat rekommendera detta att även dom ser näst intill inga problem. Har man då åkt på 95 oktan dom senaste åren så är en sanering på plats, prefekt nu under den kalla tiden av året. Ta bort och byt alla bensinslangar, byt soppafilter (både separata och dom i förgasarna), plocka isär bensinkranar (viktigt på dessa äldre fordon) och se till att o-ringar & tätningar är OK, om du ser minsta tecken på att dom är anfrätta BYT! Plocka ner förgasaren i molekyler, köp en flaska brake cleaner (starkt & luktar f*n) spruta hej vilt på allt du ser, byt packingar & tätningar om det behövs, kolla även insusgummin (om ni har sådana) dom brukar vara anfrätta & ha torrsprickor sen är det bara att klappa ihop allt skaffa en 20liters dunk och fylla den med 98 oktanigt men blanda inte olja förrän du ska slå i tanken, ha ALLTID 98 oktan om du ska soppa i dunk till scoot, gräsklippare, motorsågar etc.....
DP says: Har iallafall funkat för oss.....
Någon annan kanske har något att tillägga?
Ja min käpphäst (som jag bankar & bankar) KÖR INTE PÅ 95 Octan, vi som jobbar med MC, mopeder och andra små motorer har fått surt erfara detta, jag skrev följande i ett annat topic:
Har jobbat med hojar & moppar i ett antal år och har sett det mesta men efter att besinbolgaen började tillsätta Etanol till 95 oktanigt så såg vi mängder med mopeder & MC som inte ville starta eller gå rent, Aprilia fick problem med soppatankar (som är gjorda i plast) som flagade ut plastmaterial som satte igen filter, pumpar & injectorer, båtmotorer som inte ville starta på våren, ja jag kan göra listan hur lång som helst. Pratade med många i branchen och även en hel del "renoverare" och alla var eniga om att det måste vara Etanolen som i sig själv är aggresiv mot allt som är av plast & gummi, Etanolblandad besin har också en tendens att "dela" på sig, alkoholen flyter upp till ytan och har man även 2-taktsolja i så kan det se ganska fint ut, som en drink i 3 lager, ytterligare ett problem med Etanol är att vanliga syntet & semisyntet 2-taktsoljor INTE kan blanda sig och risken för nyp & skurna cylindrar ökar. I vissa fall med hojar som stått ett par månader oanvända kan man hitta vitt "ludd", ser ut som spindelbon i flotörhusen, det bildas när alkoholen reagerar på mässingen i munstycken (på speedway hojar som går på metanol har man nylon munstycken så att detta inte händer) och detta kryper in i alla skrymslen och munstycken i förgasare & bensinkranar, I can go on and on about it....
LÖSNINGEN!!! Kör alltid på 98 ocktan då det ej är Etanol tillsatt (ännu), vi rekommenderar detta till alla våra kunder och 99% av problemen med svårstartade mopeder & hojar är borta, har hört från många kollegor som även dom börjat rekommendera detta att även dom ser näst intill inga problem. Har man då åkt på 95 oktan dom senaste åren så är en sanering på plats, prefekt nu under den kalla tiden av året. Ta bort och byt alla bensinslangar, byt soppafilter (både separata och dom i förgasarna), plocka isär bensinkranar (viktigt på dessa äldre fordon) och se till att o-ringar & tätningar är OK, om du ser minsta tecken på att dom är anfrätta BYT! Plocka ner förgasaren i molekyler, köp en flaska brake cleaner (starkt & luktar f*n) spruta hej vilt på allt du ser, byt packingar & tätningar om det behövs, kolla även insusgummin (om ni har sådana) dom brukar vara anfrätta & ha torrsprickor sen är det bara att klappa ihop allt skaffa en 20liters dunk och fylla den med 98 oktanigt men blanda inte olja förrän du ska slå i tanken, ha ALLTID 98 oktan om du ska soppa i dunk till scoot, gräsklippare, motorsågar etc.....
DP says: Har iallafall funkat för oss.....
Saker jag gjort i veckan :
Pumpat däcken.
Spännt växelvajrar.
Plockat ner och gått igenom luftfilter/luftfilterbox.
Plockat ner och gått igenom förgasaren.
Ny bensin.
Saker som skall göras på fredag :
Byta olja.
Byta tändstift.
Byta gasvajer (gammal och skabbig).
Byta bränsleslangar och filter.
Sen skall det tas första trippen nånsin på en riktig vespa.
Ser fram emot det så mycket
.
Pumpat däcken.
Spännt växelvajrar.
Plockat ner och gått igenom luftfilter/luftfilterbox.
Plockat ner och gått igenom förgasaren.
Ny bensin.
Saker som skall göras på fredag :
Byta olja.
Byta tändstift.
Byta gasvajer (gammal och skabbig).
Byta bränsleslangar och filter.
Sen skall det tas första trippen nånsin på en riktig vespa.
Ser fram emot det så mycket

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Härligt!
Då får vi hålla tummarna.
Ett litet tips för att slippa bli helt svett (om du måste springa igång den) är att kolla om du får gnista innan du börjar försöka starta den.
Då vet du att om den inte startar så är det inte elektroniken (förutsatt att tändningen är rätt inställd då) utan förmodligen tjuvluft eller annat som sätter käppar i hjulet.
Då får vi hålla tummarna.
Ett litet tips för att slippa bli helt svett (om du måste springa igång den) är att kolla om du får gnista innan du börjar försöka starta den.
Då vet du att om den inte startar så är det inte elektroniken (förutsatt att tändningen är rätt inställd då) utan förmodligen tjuvluft eller annat som sätter käppar i hjulet.
-
- Lärling
- Posts: 268
- Joined: Tue 19 Aug 2003, 20:07
- Location: Sweden
tror min bensinkran är tät eller kass.
Nu när jag har tanken i handen och vrider om kranen så händer ingenting, förutom om jag tiltar tanken på sidan, då rinner det oavsett kranen står på res, closed eller öppen.
Finns det nåt filter eller liknande i kranen som man kan plocka isär och göra rent, eller måste man byta kranen?
tack
Nu när jag har tanken i handen och vrider om kranen så händer ingenting, förutom om jag tiltar tanken på sidan, då rinner det oavsett kranen står på res, closed eller öppen.
Finns det nåt filter eller liknande i kranen som man kan plocka isär och göra rent, eller måste man byta kranen?
tack
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Är det en limpa med gångjärnet fäst i bakkant? På min sådana finns inte gängor i karossen för de bakre bultarna, det sitter i stället mutter (11 mm M7) på undersidan. Den når du genom att sticka in handen under bakskärmen. Jag brukar sitta på huk bredvid bakhjul/motor, lirka in en lednyckel och en arm bakom bakhjulet högt upp för att hålla emot och dra loss bulten från översidan med en blocknyckel. Glädjande nog får man sedan den uppfällda limpan i huvudet, om man inte har någon som kan hålla i
Det brukar vara minst en centimeter gegga där hogst uppe bakom tanken, så det kan krävas att man skrapar rent lite och så innan man hittar muttrarna...
Edit: Det kan förstås vara så att muttrarna där ska vara fastsvetsade i karossen, men lossnat på min och ersatts av lösa muttrar, eventuellt sitter dina muttrar fast, men det märker du ju

Edit: Det kan förstås vara så att muttrarna där ska vara fastsvetsade i karossen, men lossnat på min och ersatts av lösa muttrar, eventuellt sitter dina muttrar fast, men det märker du ju

Sadeln sitter med 2 st skruvar vid gånggärnet baktill under limpan och ja, det verkar vara lösa muttrar under, skruvarna gick ju bara lossa en bit.. Sen snurra muttern med.
Men tack, nu vet jag hur man når dom.
Men till min andra fråga.
Är min bensinkran kass eller bara i renoveringsbehov
?
Men tack, nu vet jag hur man når dom.
Men till min andra fråga.
Är min bensinkran kass eller bara i renoveringsbehov

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Om du tittar på sprängskissen här, ser du bensinkranen i hela sin härlighet. Muttern 55 får du inte loss utan specialverktyg, men du kan blåsa rent hyggligt genom att lossa de två skruvarna 41 på kranens framsida och ta bort 45 och 48 (kom ihåg hur 48'an satt, jag har för mig att den går att sätta fel). Gummipackningen 49 kan ha multnat eller hamnat snett, förhoppningsvis har EM en sådan i lådorna. Man kan sedan blåsa rent med tryckluft om man har, en del av geggan i filtret (40) kan då åka tillbaka ut i bensinen, så den får man skicka till återvinning sedan... EM har också specialverktyget för att lossa hela kranen, då kommer du åt att göra rent bättre. Har du 3-liters-tanken (orginal) är jag inte säker på att man kan sätta i en utbyteskran utan lite moddning, jag tror (men är inte säker) att det vinklade kopparröret på en vanlig bensinkran är för långt för den svenska 3-liters-tanken, men det är ju en smal sak att korta. EM har bensinkranar och vet bättre än jag om moddning behövs 
Passa på att inspektera tanken invändigt. Är den rostig kan det vara lönt att rengöra den grundligt (läs i andra trådar), eller byta ut den mot en 5-liters tank, som finns att köpa nya för runt 500 pix.

Passa på att inspektera tanken invändigt. Är den rostig kan det vara lönt att rengöra den grundligt (läs i andra trådar), eller byta ut den mot en 5-liters tank, som finns att köpa nya för runt 500 pix.
Ordet "här" i mitt förra inlägg är en länk, du klickar bara på det, eller funkar inte länken för dig? Här är iallafall hela urlen:
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page14.jpg
En sida ur "parts book" (resten hittar du på www.scooterhelp.com) iofs för vespa 50 , men det är samma kran till vespa 125.
http://www.scooterhelp.com/manuals/V5A1 ... page14.jpg
En sida ur "parts book" (resten hittar du på www.scooterhelp.com) iofs för vespa 50 , men det är samma kran till vespa 125.
Update.
hej igen allihop.
nu har jag bytt packning nr 49 i bensinkranen, då den var riktigt röten.
har tvättat, putsat, fifflat och donat och sen satt ihop allt.
har dock INTE tvättat filtret i tanken då jag inte hade nån specialnyckel för att få loss kranen.
har nu fått igång min vespa, men den dör för mig efter bara några sekunder (10-20). sen får man låta den stå lite.. sen startar den igen osv osv.
har kollat gnista, det finns.
har ju nu gått igenom och kollat så gott som ALLT på hojen och kommit fram till att det är nånting vid tanken/kranen som spökar. eftersom jag inte ser något fint flöde i min bensinslang.
antingen är filtret i tanken helt igenkleggat eller så är det min bensinkran som är fel ihopskruvad av föregående ägare (jag skruvade nämligen ihop den precis som den satt), som i sin tur gör att det inte rinner nån soppa.
skall försöka förklara hur min sitter ihop, så kanske nån av er vet hur eran ser ut såfall kan jag utesluta det.
bricka 49 sitter rätt, den kan ju bara sitta på ett sätt.
vred 48 (om man tittar framifrån och bakåt på tanken/vespan) sitter monterad så att dom 2 hålen är kl 12 och kl 9 när kranen är stängd.
är det rätt ihopsatt?
eller är det min bensinkran som är sista kullen för mig att komma över innan jag kan komma ut och lukta 2 takt
nu har jag bytt packning nr 49 i bensinkranen, då den var riktigt röten.
har tvättat, putsat, fifflat och donat och sen satt ihop allt.
har dock INTE tvättat filtret i tanken då jag inte hade nån specialnyckel för att få loss kranen.
har nu fått igång min vespa, men den dör för mig efter bara några sekunder (10-20). sen får man låta den stå lite.. sen startar den igen osv osv.
har kollat gnista, det finns.
har ju nu gått igenom och kollat så gott som ALLT på hojen och kommit fram till att det är nånting vid tanken/kranen som spökar. eftersom jag inte ser något fint flöde i min bensinslang.
antingen är filtret i tanken helt igenkleggat eller så är det min bensinkran som är fel ihopskruvad av föregående ägare (jag skruvade nämligen ihop den precis som den satt), som i sin tur gör att det inte rinner nån soppa.
skall försöka förklara hur min sitter ihop, så kanske nån av er vet hur eran ser ut såfall kan jag utesluta det.
bricka 49 sitter rätt, den kan ju bara sitta på ett sätt.
vred 48 (om man tittar framifrån och bakåt på tanken/vespan) sitter monterad så att dom 2 hålen är kl 12 och kl 9 när kranen är stängd.
är det rätt ihopsatt?
eller är det min bensinkran som är sista kullen för mig att komma över innan jag kan komma ut och lukta 2 takt

[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Har du verkligen kontrollerat att du får flöde i bensinslangen? Dra loss anslutningen till förgasaren när du har kranen på stängd, sen öppnar du kranen och ser om det kommer bensin både från vanligt läge på kranen och vid reservläget. Visst, du får bensin ner utrymmet men det är ju bara att torka bort och sedan låta resterna dunsta bort. Om du bara vill komma ut och känna två-takts doften så räcker det ju att du får bensin ur något att de öppna lägena, så kan du fixa det hela till vintern sen.
Har inte kollat på någon Primmy men på V50 så är det inte direkt så att bensinen forsar fram i slangen så du inte tror att flödet är onormalt.
Har inte kollat på någon Primmy men på V50 så är det inte direkt så att bensinen forsar fram i slangen så du inte tror att flödet är onormalt.
Prova med en sportdrycksflaska eller liknande som har slang på korken. Lämpligen tar du av botten på flaskan, håller/fäster den uppochner med slangen kopplad till förgasaren i stället för tank och fyller i någon deciliter oljeblandat. Går den då, vet du att felet ligger i bentank/kran och kan skaffa en krannyckel för bättre rengöring och eventuellt kranbyte. Om bensinkranen är felmonterad blir det helt knasigt med bensinkranslägena, du märker det direkt med testet Andreas beskriver.
Edit: hade du gjort rent förgasaren? Det sitter ett filter direkt under locket där bensinslangen fästs på förgasaren. På min primmy var det redigt igenbeckat, kan vara värt att kolla. Naturligtvis är en fullständig förgasarrengöring lämpligt också
Edit: hade du gjort rent förgasaren? Det sitter ett filter direkt under locket där bensinslangen fästs på förgasaren. På min primmy var det redigt igenbeckat, kan vara värt att kolla. Naturligtvis är en fullständig förgasarrengöring lämpligt också

Förgasaren är nerplockad och rengjord in i minsta detalj nu i veckan som var och filtret du talar om var inte så vackert.
Funderar på att köpa mig en helt ny 5 L tank och bensinkran.
Känns nog bra att ha allt nytt om man skall ge sig på vintertrimmning
.
Får testa det med sportflaska, för det kommer ingen soppa i nåt av lägena.
Stiftet blir inte ens blött när jag kickar repetetiva gånger utan tändhatt.
Så då är det soppan. Eller?
Funderar på att köpa mig en helt ny 5 L tank och bensinkran.
Känns nog bra att ha allt nytt om man skall ge sig på vintertrimmning

Får testa det med sportflaska, för det kommer ingen soppa i nåt av lägena.
Stiftet blir inte ens blött när jag kickar repetetiva gånger utan tändhatt.
Så då är det soppan. Eller?
[color=red]Primavera -67. Förädlad med
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]
Malossi 136 cc portat till förbannelse, 28 mm Dellorto och Vsp race.[/color]