Bakhjulsaxeln GS 150

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
hark
Lärling
Lärling

Bakhjulsaxeln GS 150

Post by hark »

Hej!
Det började skrapa och rassla i motorn på min GS, så jag startade med motorrenoveringen några veckor tidigare än planerat.
Är det någon som vet om bakhjulsaxeln kan knackas ut eller sitter det någon dold låsring någonstans. Nr 26 på denna ritningen http://www.vespa-service.se/image/gsss150/gst4.gif

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Enligt Bryants engelska manual på bl. a. GS150 ska man kunna slå ut axeln genom att använda ett rörformat verktyg som sätts över gängorna och som passar på axeln. Sen står det en mening som jag inte riktigt lyckas tolka:

"care must be talken to ensure that the "flat" ground on the shoulder of the inner-bearing journal on the mainshaft is adjacent to the helical driving gear. This is essential to prevent the main shaft causing damage to the multiple gear asembly during its extraction"

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

OK, tack Henrik!

Verkar krångligt. Vad jag främst är ute efter är att byta växelkorset. Då måste det väl räcka att skruva ut nr 20 efter att låsbrickan nr 21 har vikts ner? Jag har aldrig mekat en sån här motor förut, bara V50 och den är ju inte alls likadan.

/Hans
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Det är bara att banka ut den, men man måste hålla den i ett visst läge. Längsta slitsen mot ryckutjämnardrevet har jag för mig.
Du kan byta växelkors utan att ta ut den. Tänk på att pinnen (20) är vänstergängad. Kolla också att den inte är sliten, att "växelväljarklacken" inte glappar där.
/P
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Paka wrote:Det är bara att banka ut den, men man måste hålla den i ett visst läge. Längsta slitsen mot ryckutjämnardrevet har jag för mig.
Du kan byta växelkors utan att ta ut den. Tänk på att pinnen (20) är vänstergängad. Kolla också att den inte är sliten, att "växelväljarklacken" inte glappar där.
/P

Tack!
Då tar jag fram min studsfria plasthammare och bankar ut den imorgon.
Känns bättre att byta lagret där också när man ändå är i motorn och river.

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Om du nu ändå har allting isär är det lika bra att byta lagren också. Jag tog och slipade ner en u-nyckel för att kunna lossa växelföraren eftersom det är ett ganska tunt spår.

Börja med att ha muttern på axeln när du bankar ifall du skulle slå snett, det är så trist med skadade gängor. När axeln lossnat kan du skruva av mutterm

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Den lossnar inte!!!
Min plasthammare är slagen i småflis men den sitter fortfarande stenhårt fast. Finns det något knep? Jag vågar inte slå med vanlig hammare eller handslägga, är rädd för att förstöra bakhjulsaxeln. Skall jag lämna in den och få den utpressad? Eller skall man värma på något strategiskt ställe? Alla tips mottages tacksamt.

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Det är inte helt enkelt på GS150 eftersom du har två lager på axeln. Annars brukar jag värma på lagrets inre ring med en gasolbrännare under 10-15s så brukar det expandera nog för att släppa.

mvh/HB
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Tack för tipset Henrik!
Jag antar att du menar det yttre lagret, det som sitter närmast hjulet. Testar detta imorgon. Återkommer med rapport.

/Hans
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Hej!
Skruvade på muttern, värmde lagret och gav axeln en rejäl smäll!
Plopp så var den ute. Funka kanon med lite värme. Tack för tipset.

Nu kommer nästa grej, ta ut lagren. Skall jag knacka ut dom bara eller är det något jag bör tänka på? Det yttre är ett rullager och det inre ett vanligt kullager.

/Hans
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Där sitter väl låsringar som måste bort först men annars är det samma metod igen. När man värmer på aluminium måste man ha lite mer bråttom eftersom det svalnar så fort.

Kolla även på lagren om de är märkta C3 eller så, ibland ska det sitta lager med lite större glapp i vespamototrerna

Hoppas att du snart har den ute på vägarna

mvh/Henrik B
hark
Lärling
Lärling

Post by hark »

Tack för svar.

Låsringarna har jag tagit bort, även den gängade på insidan. Då provar jag med mer värme och knackar ut dom. Dom gamla lagren tar jag med mig ner till Erik och Rolf på EM så får dom plocka fram nya lager och annat jag behöver till motorn.

/Hans
Post Reply