Hej!
Har lite kolvringsfunderingar som jag skulle vilja ha hjälp med.
När ska man byta ringar d.v.s hur stort kan spelet mellan ringändarna max vara?
Är det skillnad på övre och undre ring? på min GS så ser den övre ut att var " förkromad" medan den undre är mer matt.
Någon som vet vilka kolvdiametrarna är för respektive överdimension?
Läste någonstans att alla Vespa 150cc har samma ringar, stämmer det?
Tack på förhand!
/Janne
Kolvringar Vespa GS VS5
Hej!
Hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Jag skall också byta kolvringar på min VS5 i vinter i samband med att jag plockar ner motorn för en renovering. I boken How to Restore and Maintain Your VESPA Motorscooter rekommenderas det att man honar cylindern vid kolvringsbyte. Måste man det? Är det något speciellt att tänka på i så fall när man gör det? Funkar det med honingsverktyget dom säljer på Biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82435
/Hans
Hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Jag skall också byta kolvringar på min VS5 i vinter i samband med att jag plockar ner motorn för en renovering. I boken How to Restore and Maintain Your VESPA Motorscooter rekommenderas det att man honar cylindern vid kolvringsbyte. Måste man det? Är det något speciellt att tänka på i så fall när man gör det? Funkar det med honingsverktyget dom säljer på Biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82435
/Hans
-
- Mästare
- Posts: 1144
- Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
- Location: Lund, Sweden
- Contact:
Ja - om du inte honar har du slitaget kvar från den gamla kolvringen och får inte att de nya sliter till sig. Kryssmönstret behövs även för att hålla oljefilmen på cylinderväggarna. Hona så att du kommer åt hela loppet och se till att det bildas ett kryssmönster. avsluta med att pressa samman brynena innan du tar ut dem.
Biltemahonaren funkar fint utom på V50 där cylinderloppet är för tajt.
Kolla första så att du inte behöver borra om cylindern, min fick gå upp till 2:a öd på grund av slitage och efter omborrning försvann allt skrammel.
mvh/HB
Biltemahonaren funkar fint utom på V50 där cylinderloppet är för tajt.
Kolla första så att du inte behöver borra om cylindern, min fick gå upp till 2:a öd på grund av slitage och efter omborrning försvann allt skrammel.
mvh/HB
hark wrote:Hej!
Hoppas att det är ok att jag hoppar på tråden. Jag skall också byta kolvringar på min VS5 i vinter i samband med att jag plockar ner motorn för en renovering. I boken How to Restore and Maintain Your VESPA Motorscooter rekommenderas det att man honar cylindern vid kolvringsbyte. Måste man det? Är det något speciellt att tänka på i så fall när man gör det? Funkar det med honingsverktyget dom säljer på Biltema? http://www.biltema.se/products/product. ... emId=82435
/Hans