Hur mycket glapp får det vara på vevstaken?

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Hur mycket glapp får det vara på vevstaken?

Post by k_stad »

Har en Rally 200 motor i min Touring. Jag undrar hur mycket glapp det kan vara på vevstaken. Jag kan röra den 1-2mm i sidled när den är längst ute.
Hur mäter man glappet? Är det från maximalt utslag på ena hållet till maximalt på andra hållet?
Vilka toleranser finns det?

Vad får det för konsekvenser mer för mycket glapp?

Tacksam för svar (nybörjarmekare på Vespa).
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: Hur mycket glapp får det vara på vevstaken?

Post by Federico »

k_stad wrote:Har en Rally 200 motor i min Touring. Jag undrar hur mycket glapp det kan vara på vevstaken. Jag kan röra den 1-2mm i sidled när den är längst ute.
Hur mäter man glappet? Är det från maximalt utslag på ena hållet till maximalt på andra hållet?
Vilka toleranser finns det?

Vad får det för konsekvenser mer för mycket glapp?

Tacksam för svar (nybörjarmekare på Vespa).
i den riktingen ska ett spel finnas, men det får inte vara så stort att vevstaken kan komma i kontakt med vevskivorna när den är i botten. Jag har skruvat isär riktigt slitna motorer där vevstaken har repor i sidan efter vevpariets"skivor"/"motvikter, det kan också uppstå om distansbrickorna som sitter på var sida om lagret nötits ner eller saknas helt. Det viktiga är att veven inte glappar i sin rörelseriktning.
Federico
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Om du ställer veven i sitt topp- eller bottenläge och försöker röra den upp och ner så kan man generellt säga att om du kan känna ett spel så är den för glapp i storändan. Toleransen mot spel i den riktningen är så liten att man måste ha mätverktyg för att fastställa om det är inom tillåtna värden.

Lycka till!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
k_stad
Nybörjare
Nybörjare

Post by k_stad »

Tack för svaren!
Mitt spel är inte upp och ner utan i sidled.
Jag tittade på vevstaken idag och såg att den var ytterst lite nött på ena sidan, dvs den hade gått emot en av vikterna.
Det var knappt det gick att känna med det syntes på ytan. Jag hade hoppats slippa dela på motorn och ta bort vevaxeln vilket jag förstår inte är helt enkelt för en nybörjare...eller?
Pontus

http://www.scooterklubben.com/forum_new/viewtopic.php?t=2585
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

k_stad wrote:Tack för svaren!
Mitt spel är inte upp och ner utan i sidled.
Jag tittade på vevstaken idag och såg att den var ytterst lite nött på ena sidan, dvs den hade gått emot en av vikterna.
Det var knappt det gick att känna med det syntes på ytan. Jag hade hoppats slippa dela på motorn och ta bort vevaxeln vilket jag förstår inte är helt enkelt för en nybörjare...eller?
du fixar att klyva motorn, då kommer man ju åt att byta packboxar, växelkors m.m. forumet hjälper dig om du kör fast!
Federico
Post Reply