Moss!
Jag har en SS180 från -65. Köpte den -88 då den stått avställd i varmgarage sen 1967. Bytte brytare och kondensator. Sen dess har den gått varje år och har väl bytt lite slitdelare men inget annat. Men nu mår gamla Bettan inte så bra... (snyft!)
Jag har nu ett problem som jag inte kunnat fixat. Symptom: Svårstartad, går upp och ner i varvtal vid bibehållet gaspådrag samt missar då och då en en "tänding". Släpper jag av gasen så stendör den. Bytt till nytt tändstift och blåst förgasarmunstyckena. Brukar sota varannat år men nu är det nog tre år sen sist. Brydd!!
Någon som känner igen symptomen eller problemet???
Mkt tacksam för svar, i Strömstad finns det igen som förstår sig på detta...
//SS
SS180 motorproblem
Re: SS180 motorproblem
jag hade en sprintmotor som hade symptomen, då var det brytaravståndet som var för tight, brytaren hade skruvat upp sig och åkt ihop. 0.3-0,5 är väl normalt avstånd, min gick på det viset när avståndet närmade sig 0,2. hände gång på gång med denna motor, något var knas med klacken och nocken som gjorde att de behövde konstant justering....SS wrote:Moss!
Jag har en SS180 från -65. Köpte den -88 då den stått avställd i varmgarage sen 1967. Bytte brytare och kondensator. Sen dess har den gått varje år och har väl bytt lite slitdelare men inget annat. Men nu mår gamla Bettan inte så bra... (snyft!)
Jag har nu ett problem som jag inte kunnat fixat. Symptom: Svårstartad, går upp och ner i varvtal vid bibehållet gaspådrag samt missar då och då en en "tänding". Släpper jag av gasen så stendör den. Bytt till nytt tändstift och blåst förgasarmunstyckena. Brukar sota varannat år men nu är det nog tre år sen sist. Brydd!!
//SS
Federico
Re: SS180 motorproblem
OK, tack för tipset! Jag får lätta på kåpan och kolla hur avståndet ser ut.Federico wrote:jag hade en sprintmotor som hade symptomen, då var det brytaravståndet som var för tight, brytaren hade skruvat upp sig och åkt ihop. 0.3-0,5 är väl normalt avstånd, min gick på det viset när avståndet närmade sig 0,2. hände gång på gång med denna motor, något var knas med klacken och nocken som gjorde att de behövde konstant justering....SS wrote:Moss!
//SS
//SS