VCL har fått klubbmärke!

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
henrikborjeson
Mästare
Mästare

VCL har fått klubbmärke!

Post by henrikborjeson »

Image

Nu ska man bara hitta ett lämpligt plagg: kavaj, trenchcoat eller mekoverall..

mvh/HB, Vespa Club Lund
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Re: VCL har fått klubbmärke!

Post by Federico »

henrikborjeson wrote:http://img65.imageshack.us/img65/1932/vclfk1.jpg

Nu ska man bara hitta ett lämpligt plagg: kavaj, trenchcoat eller mekoverall..

mvh/HB, Vespa Club Lund
mycket snyggt!

club-blazer kanske?
Federico
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Elegant vänner, elegant. Exakt enligt den gamla Vespa Club-mallen. Är det Lunds domkyrka som är den stiliserade bilden i mitten?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
patrikgrann
Lärling
Lärling

Post by patrikgrann »

FABULÖST!
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Nej, det är ett annat gammalt hus där man tydligen sysslade med fäktning för en massa 100 år sedan. Och visst är det Vespa märket som är förlaga, lite scannande av de gamla Vespa Club Sverige vattendekalerna och lite PaintShoppande med stadsvapnet.

Mitt eget favoritmärke är annars Arboga/Örebro scooterclub som även lyckats få in italienska flaggan och lite rally-mönster tillsammans med stadsvapnen - klart snyggt

mvh/HB
jencla wrote:Elegant vänner, elegant. Exakt enligt den gamla Vespa Club-mallen. Är det Lunds domkyrka som är den stiliserade bilden i mitten?
/jens
Lambert
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Lambert »

Stilfullt, kommer att pryda sin plats var man än väljer att sätta det.
bufflig
Lärling
Lärling

Post by bufflig »

Mycket tjusigt! Är det OK för stockholmare att gå med i Lunds Vespaklubb som exilmnedlem eller nåt :wink: :) Jag kan inte tänka mig något plagg där det där inte blir snyggt!
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Som kontaktperson för VCL kan jag meddela att vår mest avlägsna medlem är mantalsskriven i Singapore...
Dag
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Törs man fråga hur stort märket är?
Dag
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare

Post by Dag »

Cirka 8 x 6 cm, tror jag.
Dag
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Absolut, man ska bara klara inträdesprovet.

Vad svarar du om en infödd Lundabo frågar:
"Ej de ennte faorlitt å renna runnt mej sånna smau jeul pou blöda kollårstajnar?"

1. Rakt fram och höger vid nästa rödljus.
x. Inte om man kan köra vespa.
2. Öh, spotta ut gröten.

Skicka sen svaret i ett pm med namn & adress så hör vi av oss. :D

mvh/HB
bufflig wrote:Mycket tjusigt! Är det OK för stockholmare att gå med i Lunds Vespaklubb som exilmnedlem eller nåt :wink: :) Jag kan inte tänka mig något plagg där det där inte blir snyggt!
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Hehee, ett års hård träning i skånska har inte gått förlorat! Om man klarar inträdesprovet så vad behövs övrigt? Klubbmedlemskap? Pengar? :P
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

jencla wrote:
Bengan wrote:Appropå en av dom, vad är Vespa Club Sverige? Finns den nu också eller har den gått till historien?
Vespa Club Sverige fanns från tidigt 50-tal fram till c:a 1974 då den dog sotdöden. Vespa Club Sverige var den nationella klubben, sedan fanns det lokala Vespa-klubbar som Vespa Club Stockholm, Göteborg, Malmö, Helsingborg, Uddevalla, Västerås, Örnsköldsvik m fl orter som jag nog missat.

På senare tid har Svenska Scooterklubben i internationella sammanhang tagit rollen som svensk nationell Vespa Club.
/jens
en gång i tiden ordförande i Vespa Club Göteborg, senare som president i Svenska Scooterklubben med på internationell Vespa Club-konferens vid Eurovespa i Hamburg 2000, en häftig upplevelse
Fanns det märke för Vespa Club Örnsköldsvik också? Nån som har en bild av det eller vet av några aktiva medlemmar från tiden det begav sig?
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Ett gäng vänner körde upp till en träff i Ö-vik, en sommar någon gång runt 1970. Tyvärr var jag inte ledig men en av tjejerna lånade en hjälm av mig.

Om Vespa Club Ö-vik hade något märke, och hur det i så fall såg ut, vet jag tyvärr inte. Back in the old days var det mest Vespa Club Sveriges märke som gällde.
/jens
Bengan
Lärling
Lärling

Post by Bengan »

En fundering till. Hur är färgerna på den där "vimpeln" nertill på märket valda? Är det färger knutna till staden på nåt sätt eller är det för att dom är snyggast? Vespa Club Sverige hade gult och blått om jag förstått det rätt.

Jag skulle gärna se märken från lite olika Vespa Club om det finns.
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Roade mig med att kolla vilka städer som har haft Vespaklubb och hittade de här
(vissa har lokala återförsäljare som kontaktperson så det är tveksamt om de var klubbar i egentlig mening):
Alingsås, Bofors, Borlänge (som även gjorde Sveriges första Vespa-tidning "Vespa Front" sommaren 1954. Den skulle man vilja läsa),
Borås, Eskilstuna, Gävle, Göteborg, Halmstad, Hälsingborg, Härnösand, Kalmar, Karlskoga, Karlskrona, Kristianstad, Kristinehamn, Köping, Landskrona, Linköping,
Lund, Lysekil, Malmö, Norrköping, Nyköping, Stockholm (bildades 3 okt 1951, VC Stockholms tidning "Vespan" kom på vintern 1954),
Tranås, Uddevalla, Uppsala (hösten 1958), Vänersborg, Västerås, Västervik, Växjö, Örebro, Östersund.

Första numret av VC Sveriges "Vespisten" kom i november 1957.
Vespa Club Sverige bildades i februari 1955.
/P
Edit: hittade lite fler)
(Källor: "Vespan", "Vespisten" och utskick från generalagenten - Como)
Last edited by Paka on Sat 22 Mar 2008, 14:46, edited 2 times in total.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Paka wrote:Roade mig med att kolla vilka städer som har haft Vespaklubb och hittade de här
(vissa har lokala återförsäljare som kontaktperson så det är tveksamt om de var klubbar i egentlig mening):
Alingsås, Bofors, Borlänge (som även gjorde Sveriges första Vespa-tidning "Vespa Front" sommaren 1954. Den skulle man vilja läsa),
Borås, Gävle, Göteborg, Halmstad, Hälsingborg, Härnösand, Kalmar, Kristianstad, Kristinehamn, Köping, Landskrona, Linköping,
Lund, Lysekil, Malmö, Norrköping, Nyköping, Stockholm (bildades 3 okt 1951, VC Stockholms tidning "Vespan" kom på vintern 1954),
Tranås, Uddevalla, Uppsala (hösten 1958), Vänersborg, Västerås, Västervik, Växjö, Örebro, Östersund.

Första numret av VC Sveriges "Vespisten" kom i november 1957.
/P
Tror det fanns en i Eskilstuna (där jag bor) också. Har i alla fall sett ett "Vespa Club Eskilstuna" märke på Tradera en gång...
Paka
Trollkarl
Trollkarl

Post by Paka »

Där ser man. Och nu kan man ju lägga till Visby också.
/P
Ronnie wrote:
Tror det fanns en i Eskilstuna (där jag bor) också. Har i alla fall sett ett "Vespa Club Eskilstuna" märke på Tradera en gång...
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Dessutom kan du lägga till "landsklubben", alltså den "lokalklubb" Vespa Club Sverige drev för alla som inte bodde på en ort med lokalklubb.

Alla lokalklubbar fanns inte under alla tider utan de kom och gick, folk skaffade Vespa när de var 16 men slutade ofta köra Vespa när de blev 18,20,22 och skaffade bil och familj.

Vännerna i Gävle retade upp Vespa Club Sveriges store finansiär Fram-King bolagen genom att bli Scooter Club Gävle och släppa in ... Lambrettor i klubben :)

Och, om loggan, så kan jag inte minnas att lokalklubbarna hade egna loggor. Det var Vespa Club Sverges logga vi hade på jackor, kvajer och tröjor.
/jens
som blev medlem i Vespa Club Göteborg 1967
henrikborjeson
Mästare
Mästare

Post by henrikborjeson »

Märket är egentligen ett nationellt märke och man har landets flaggfärger i banderollen. Eftersom Lunds färger är rött och grönt (precis som loggan) la vi dem i banderollen också. Har faktiskt inte sett några andra "stads-" vespaklubbar som använt FIV märket till sina klubbmärken

mvh/HB
Bengan wrote:En fundering till. Hur är färgerna på den där "vimpeln" nertill på märket valda? Är det färger knutna till staden på nåt sätt eller är det för att dom är snyggast? Vespa Club Sverige hade gult och blått om jag förstått det rätt.

Jag skulle gärna se märken från lite olika Vespa Club om det finns.
Post Reply