Lager problem..

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
MarkusLundgren
Drömmare
Drömmare
Posts: 1
Joined: Fri 05 Oct 2007, 19:43

Lager problem..

Post by MarkusLundgren »

Hej!
Jag håller på att renovera en motor till en Vespa 150 Touring GL -60
Jag har fixat nästan alla lager, men det saknas ett. Det är ett Rullager som sitter på utgången till "växelföraren". det är en lite distans som sitter där med.. Jag har hitta det lagret i usa på en firma där.. men jag tänkte om man kunde sätta ditt en vanligt kullager.. vad tror ni?
Mvh Markus
User avatar
nikmik
Entusiast
Entusiast
Posts: 110
Joined: Wed 25 Oct 2006, 20:57
Location: Finland

Post by nikmik »

Hej!

Ta en titt på denna tråd, det gäller samma lager om jag förstod rätt. Tredje inlägget nämner det du frågar om: http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=2508
Mvh,

Niklas
Vespa SS 220 -65
Maicoletta 250 -56
Dürkopp Diana TSE 200 -60
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

nikmik wrote:Hej!

Ta en titt på denna tråd, det gäller samma lager om jag förstod rätt. Tredje inlägget nämner det du frågar om: http://scooterklubben.com/forum_new/vie ... php?t=2508
Mvh,

Niklas
Ja, jag funderade i samband med ovan nämnda tråd på samma sak ett tag. Mitt tvivel var dock att jag i listorna över skf:s standardsortiment inte hittade nåt lager jag tyckte verkade passa utan att behöva svarva/fräsa för mycket. Vet inte hur många mm tunnare man t ex vågar göra bakaxeln utan att den förlorar sin bärighet liksom.
Jag hittade (som du säkert sett i tråden ovan) till slut lagret hos http://www.vespaparts.dk, som i sin tur hade köpt det från mauro pascoli.

Hur du än väljer att göra så önskar jag dig lycka.
Själv har jag inte riktigt lyckats montera mitt nya lager i blockhalvan än...

EDIT: Vespaparts sida verkar ligga nere för tillfället, men där finns iofs ändå inget annat att hitta än kontaktuppgifter. Telefonnumret annars är:+45-40811577 Ole(som mannen bakom vespaparts heter) tog DKK455 för lagret och hade ett par till hemma vad jag förstod.
Last edited by Johnny L on Sat 06 Oct 2007, 09:49, edited 1 time in total.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Paka
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1728
Joined: Tue 20 Sep 2005, 21:13
Location: Sweden

Post by Paka »

Varför inte köpa direkt av Pascoli för 45 Euro?
/P
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag drar igång en gammal dubbeltråd igen eftersom jag också har problem med det här lagret...

Varför är just det här lagret så svårt att få tag på? Det finns inte på EM och SIP har slut. Är inte det här ett lager som man borde byta vid en motorrenovering???

I vilket fall: Mauro Pascoli har dessa lager och de har två varianter:
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=967&lan=ing
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=968&lan=ing

Någon som har beställt något av dessa? Någon som kan lista ut skillnaden mellan dessa? Skillnaden i pris är ju ganska stor...

Jag har mailat men ännu inte fått ngt svar...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Post by Hedge »

Det är ju att föredra om kan kan byta alla lager vid renovering, men jag måste med skammens rodnad erkänna att just det lagret har jag konsekvent struntat i att byta när jag renoverat. Dock har det i mitt fall rört sig om nyare motorer som PX och Rally, så jämförelsen haltar lite.

Men - det lagret utsätts inte för så himlans mycket, och det badar dessutom i växellådsolja konstant. Så verkar det fräscht tror jag att det håller bra många mil till. Men det får man ju bedöma från maskin till maskin.

Mvh

Guran
anders2011 wrote:Jag drar igång en gammal dubbeltråd igen eftersom jag också har problem med det här lagret...

Varför är just det här lagret så svårt att få tag på? Det finns inte på EM och SIP har slut. Är inte det här ett lager som man borde byta vid en motorrenovering???

I vilket fall: Mauro Pascoli har dessa lager och de har två varianter:
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=967&lan=ing
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=968&lan=ing

Någon som har beställt något av dessa? Någon som kan lista ut skillnaden mellan dessa? Skillnaden i pris är ju ganska stor...

Jag har mailat men ännu inte fått ngt svar...

//Anders
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Jag drar igång en gammal dubbeltråd igen eftersom jag också har problem med det här lagret...

Varför är just det här lagret så svårt att få tag på? Det finns inte på EM och SIP har slut. Är inte det här ett lager som man borde byta vid en motorrenovering???

I vilket fall: Mauro Pascoli har dessa lager och de har två varianter:
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=967&lan=ing
http://www.mauropascoli.it/popparts.php?id=968&lan=ing

Någon som har beställt något av dessa? Någon som kan lista ut skillnaden mellan dessa? Skillnaden i pris är ju ganska stor...

Jag har mailat men ännu inte fått ngt svar...

//Anders
Det undre är bara en sats med själva lagerrullarna, den övre är hela lagret komplett om jag minns och tolkar illustrationen korrekt.

EDIT: För övrigt är lagret en riktig pain att montera. Jag har äntligen tagit tag i saken och låtit specialtillverka ett dorn som kan hålla rullarna på plats samtidigt som jag kan knacka i lagret. Vid första monteringen förstod jag inte att det verkligen (som det iofs visas på sprängskissen) skulle sitta med rullarna först in i godset, och monterade det på det enklare sättet bakvänt (lagerbanan först och rullarna sen) med följden att rullarna lossnade och totalhavererade vid första provturen.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Jag hade tyvärr moterat bort lagret innan jag insåg problemet att hitta ett nytt. Nu har jag dock lyckats få tillbaka det på plats och det ser helt ok ut.

Kanske ett dum-snålt beslut men jag tycker 500 kr + frakt är mycket för att ersätta ett lager som ser ok ut och som inte belastas så hårt. Framtiden får avgöra om jag gör rätt eller fel...

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Jag hade tyvärr moterat bort lagret innan jag insåg problemet att hitta ett nytt. Nu har jag dock lyckats få tillbaka det på plats och det ser helt ok ut.

Kanske ett dum-snålt beslut men jag tycker 500 kr + frakt är mycket för att ersätta ett lager som ser ok ut och som inte belastas så hårt. Framtiden får avgöra om jag gör rätt eller fel...

//Anders
Jo, det verkar, enligt vad jag förstått sen tidigare här på forumet (Hedge här ovan t ex), som att det inte är helt ovanligt att man inte byter det lagret alls. Har du bara lyckats få bort det och dit det igen utan att skada lagerbanan så är det säkert ingen fara. Jag håller tummarna för dig!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply