Har en Touring -61 där tändningen ändrar sig. Troligtvis är det för att spåret för "halvmånen" är deformerat, spåret har blivit för brett för halvmånen,
Nu till min fråga, kan man på något vis återställa spåret eller måste man köpa en ny axel.
Spåret i vevaxeln där "halvmånen" sitter är deform
Re: Spåret i vevaxeln där "halvmånen" sitter är de
Ny vev låter det som. Tror inte du kan köpa bara axeln. Man kan också svetsa och fräsa om hålet, men jag tror det bli både billigare och smidigare att införskaffa en ny vev.
Mvh
Guran
Mvh
Guran
Samot wrote:Har en Touring -61 där tändningen ändrar sig. Troligtvis är det för att spåret för "halvmånen" är deformerat, spåret har blivit för brett för halvmånen,
Nu till min fråga, kan man på något vis återställa spåret eller måste man köpa en ny axel.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Hej,
nej att fixa spåret är väl knappast ekonomiskt, men å andra sidan är det ju inte kilen som håller svänghjulet på plats utan själva passningen på konan. Så om du ids se till att du alltid monterar svänghjulet i samma läge, typ vridet åt höger för att ta upp glappet i krysskilspassningen, så kan du ju försöka slipa in konan med fin ventilslippasta. Se Jensas utläggning (en bit ner på sidan): http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=105
Körde själv med ordentligt glappande kilspår i säkert ett halvår på en Lammy när jag var för snål för att byta. Till slut gick dock storändslagret!
/Fredrik
nej att fixa spåret är väl knappast ekonomiskt, men å andra sidan är det ju inte kilen som håller svänghjulet på plats utan själva passningen på konan. Så om du ids se till att du alltid monterar svänghjulet i samma läge, typ vridet åt höger för att ta upp glappet i krysskilspassningen, så kan du ju försöka slipa in konan med fin ventilslippasta. Se Jensas utläggning (en bit ner på sidan): http://www.scooterklubben.com/forum_new ... &start=105
Körde själv med ordentligt glappande kilspår i säkert ett halvår på en Lammy när jag var för snål för att byta. Till slut gick dock storändslagret!
/Fredrik
Det går att använda en bredare kil som presspassas i det uppglappade spåret i axeln.
Sedan filas den överblivna delen liksidigt på kilen så att den passar i kilspåret på svänghjulet.
Är man noga med passningen (tålamod) så blir det hållbart.
Sedan filas den överblivna delen liksidigt på kilen så att den passar i kilspåret på svänghjulet.
Är man noga med passningen (tålamod) så blir det hållbart.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]