ID & hjälp med Vespa 50????

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

ID & hjälp med Vespa 50????

Post by DP »

Ciao Scootisti

ÄNTLIGEN har en Vespa Smallframe landat på Mosta Hill, jag har under många år haft ett Smallframe project i huvudet och till slut så dök det upp en i 3 lådor till rätt pris (500.-) allt är där men kolven ser ut som om den inte har fått olja, diametern är 49mm och cylindern är märkt "DR" vad har jag???

Planer är att trimma den lätt med någon form av trimmcylinder, förgasare & pipa, har kollat vad Malossi har att erbjuda (vi säljer det till "moppeknattar" på firman) och vet inte riktigt vad jag bör satsa på, pipan jag vill ha är en down-and-forward typ eller??? Malossi har även koppling så det kan väl vara på plats med ett byte eller vad säger Smallframe profsen...

Har hittat ramnummret men någon har borrat hål genom några av siffrorna men det ser ut som V5B1T, den har 10" hjul, stora motorluckan & fyrkantigt (typ) lyse, vad har jag???

Skulle också vilja ha ett dropped bar headset, gärna med rund framlampa, någon form a monoposto racetyp säte, kan man montera lite bredare bakfälg för ett lite fetare bakdäck??? Behöver också kåpan över tutan men det har väl antingen EHR eller EM Scooter....

Så är bedrövlig plåt får man för en 5-hundring....

Image
Image

DP says: Är ganska okunnig på Plåtisar så all info är uppskattad....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: ID & hjälp med Vespa 50????

Post by Federico »

DP wrote:Ciao Scootisti

ÄNTLIGEN har en Vespa Smallframe landat på Mosta Hill, jag har under många år haft ett Smallframe project i huvudet och till slut så dök det upp en i 3 lådor till rätt pris (500.-) allt är där men kolven ser ut som om den inte har fått olja, diametern är 49mm och cylindern är märkt "DR" vad har jag???

Planer är att trimma den lätt med någon form av trimmcylinder, förgasare & pipa, har kollat vad Malossi har att erbjuda (vi säljer det till "moppeknattar" på firman) och vet inte riktigt vad jag bör satsa på, pipan jag vill ha är en down-and-forward typ eller??? Malossi har även koppling så det kan väl vara på plats med ett byte eller vad säger Smallframe profsen...

Har hittat ramnummret men någon har borrat hål genom några av siffrorna men det ser ut som V5B1T, den har 10" hjul, stora motorluckan & fyrkantigt (typ) lyse, vad har jag???

Skulle också vilja ha ett dropped bar headset, gärna med rund framlampa, någon form a monoposto racetyp säte, kan man montera lite bredare bakfälg för ett lite fetare bakdäck??? Behöver också kåpan över tutan men det har väl antingen EHR eller EM Scooter....

Så är bedrövlig plåt får man för en 5-hundring....

http://i81.photobucket.com/albums/j218/ ... ty0001.jpg
http://i81.photobucket.com/albums/j218/ ... ty0002.jpg

DP says: Är ganska okunnig på Plåtisar så all info är uppskattad....
ser ut som en vespa 50 special.

man ser hål efter blinkers på "bakkåporna" och att den saknar tutkåpa i plåt.

Image
Federico
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

federico in da house:
och att den saknar tutkåpa i plåt.


Fick med en duktigt trasig tutkåpa men den är i plast, skulle vilja ha en i plåt, finns det???

DP says: Visste väl att man skulle få proffshjälp här....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

DP wrote:federico in da house:
och att den saknar tutkåpa i plåt.


Fick med en duktigt trasig tutkåpa men den är i plast, skulle vilja ha en i plåt, finns det???

DP says: Visste väl att man skulle få proffshjälp här....
vet inte om man kan köpa smallframetutkåpor i plåt som reservdel, det finns (fanns) till de äldre vesporna. men plastkåpan finns som reservdel och passar ju bra ihop med styret och baklyset på de här modellerna, blinkers däremot kanske man kan klara sig utan. som du ser har Vespan på min bild förvaringslucka i vänsterkåpan, det verkar vara olika beroende på vilken marknad den såldes för och så fanns det många versioner på special.

06.32 in i den här filmen http://www.youtube.com/watch?v=abEUKQkByYU håller Uffe i en lös tutkåpa till Touring eller GS.
Federico
bufflig
Lärling
Lärling
Posts: 576
Joined: Sun 18 Sep 2005, 21:47
Location: Stockholm, Sweden
Contact:

Post by bufflig »

Kul projekt, ska bli spännande att se vad du kan göra av en smallframe :grin:

Jag har inte sett några färdiga wide-tire-kit till smallframe, antagligen för att det är så trångt under kåporna att man garanterat måste vidga för att kunna förflytta motorn åt höger. Någon (minns inte vem) på forumet har vidgat ordentligt och satt i en PX-motor, då kan man ju passa på att klämma in wide-tire-kit också och får motionera svetsen lite :)

SIP har en dropbar för ET3, den borde väl passa även din (eller, rätta mig om jag har fel någon!)? Det är worb5 som gör dem...

Angående tutkåpa, kolla in den här retrokåpan från SIP, dock fortfarande plast...
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

federico in da house:
blinkers däremot kanske man kan klara sig utan. som du ser har Vespan på min bild förvaringslucka i vänsterkåpan


Några blinkers blir det inte tal om!!!! Min har inte luckan i v-kåpan...

Finns det någonstans man kan ladda ner manualer och handböcker med sprängskisser till dessa????

DP says: Lysen? En biker är inte rädd för mörkret....
Svint1
Lärling
Lärling
Posts: 556
Joined: Wed 22 Jun 2005, 11:24
Location: Norway
Contact:

Post by Svint1 »

Heisann!

Gratulerer med en smallframe!

Sjekk her; www.smallframes.com

Kan også finne litt på www.scooterhelp.com

Et ellers bra forum; http://davedaniel.proboards91.com/

Er du flink i italiensk; www.et3.it


Lykke til!
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

bufflig wrote:K

Angående tutkåpa, kolla in den här retrokåpan från SIP, dock fortfarande plast...
häftigt!
Federico
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

bufflig in da house:
Angående tutkåpa, kolla in den här retrokåpan från SIP, dock fortfarande plast...


HELT RÄTT PRYL!!! Beställde en från SIP och den var klockren, tjock plast och väldigt välgjuten, man får dock fixa egen infästning typ limma, PL400 lär nog funka riktigt bra. Köpte även en Polini pipa men jag har inte sett någon som använt den, kanske inte så bra men den ser helt rätt ut till detta projectet. Fick hem en Malossi 110cc cylinder och väntar nu på koppling & förgasarkit, även det från Malossi, vev & lager beställer jag från EM Scooter och plåten håller på att fixas av Hot Rods by Max så att jag kan lägga lack på. Framgaffel och bromssköldar har jag lackat med Hammerite slätlack, fin fin yta och tålig som få....

Image
Image

DP says: Kul det här med "plåtisar".....
User avatar
DP
Lärling
Lärling
Posts: 426
Joined: Mon 01 Oct 2007, 09:48
Location: Mosta Hill Sweden
Contact:

Post by DP »

Julafton nästan varje dag.....

Har dom senaste dagarna fyllt på med bitar till mitt NaCl Project. Från Malossi kom det ett 57.2mm cylinderkitt, SHB 20/20 förgaseri & en koppling....

Image

Lite svart....

Image

...och lite bling bling från SIP...

Image

Nylackerad och uppfräshad framgaffel (ser inte ut som en gaffel...) med ny stötdämpare...

Image

Kromade fälgar med Schwalbe Power Slick monterade och en lackad fälg med ett Pirelli MT320 så att jag tillslut kan terrorisera Ligistmoppe klassen på Heron Hill Climb 2008....

Image

Väntar nu på utväxling, vevaxel, lager, packboxar, packningar från EM Scooter och lite annat som jag kommer att hålla under hatt ett tag framöver....

DP says: Smallframe rules!!!!!
Post Reply