Byta v50 motor till en primavera 125 motor.

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
kejj
Mästare
Mästare

Byta v50 motor till en primavera 125 motor.

Post by kejj »

Tja!

Jag börjar få höga planer.
Jag funderar på att uppgradera min 1980 v50r som nu har en v50special motor i sig till en Primavera 125cc motor.

Har läst trådarna:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... vera+motor
och
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... vera+motor

Nu till mina egna frågor om detta.
1. måste all el bytas efter en sådan uppgradering?
2. man måste byta växellåda till en 4växlad, hur blir det med själva växelhandaget på v50 styret som ju bara har 3 växellägen.
3. vart letar man bäst efter en primmy motor i bra skick?
4. är framgaffel bytet mer en bekvämlighet eller ett måste om man inte vill ha en 'nära asfalten' upplevelse?
Bara det är gjord av plåt så....
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

tja.. en primmy-motor e ju inte såå upphetsande i originalutförande, du kan ju montera ett polini 130cc kit tex på din motor som den är nu, bara byta vev och växellåda, tändningen vet jag inte om den passar mot en pv-vev men det tror jag.

ska du byta motor helt kan du ju försöka få tag på en pk125 motor istället, den har ju elektroniskt tändsystem. stoffis hgarage kan ev. ha beganade att sälja. men räkna med en motor som behöver en genomgång av lager osv. primmy motorer borde väl gå att få tag på oxå då dom inte är så eftertraktade vad jag vet.

men om du funderar på att regga om din v50 till mc så vet jag inte hur lätt det är, kanske helt enkelt är smidigare att köpa en primmy direkt.
eller så kör du den som moppe, funkar ju det med.

för att försöka svara på dina frågor:
1, med el menar du då kabelstammen antar jag, nej det ska gå att knåpa ihop ändå. om den inte är i dåligt skick kan det ju vara värt att byta ändå.

2, ska inte vara några problem, det finns "svängrum" för en växel till.

3, ebay, blocket, ssk :P

4, framgaffeln behöver du inte byta, den är ju av samma typ på både v50 och pv.
om du tänker på att en v50 bara har 9 tumshjul så finns det ju konverteringsfälg till det.
---------------------------------------------------------
Post Reply