Jag har under många år planerat ett smallframe bygge i mitt huvud, tro mig det har varit allt från "cut down", Chopper till Racer men jag har aldrig hittat en lämplig (läs komplett & billig) kandidat till i förra veckan då en kund kommer in och frågar, Du gillar väl gamla Vespor?? Jag har en oidentifierad sunkig men komplett i 3 lådor för en 5-hundring. KÖPT!!!! sa jag utan att ens se den, åkte och hämtade den i helgen och det var som han sa en komplett smallframe i 3 lådor, plåten penselmålad & bucklig, motorn med skuren kolv men alla bitar var där utom plåt eller plastbiten som sitter över styrstammen & tutan. Jag har ingen aning om år eller modell men det sitter en 49mm DR cylinder på motorn, 10" hjul och framlyset är 4-kantigt, vet inte vart ramnummret sitter så jag har inte kunnat kolla årsmodell. Visst var det klart värt 500.-
Först ska den blästras och rostlagas, motorn ska gås igenom, lite trimm ska på och sen ska den stukas till i ett (för tillfället väldigt hemligt) riktigt coolt stuk med influencer från lååångt borta, jag har allt klart i huvudet och några bitar behöver jag lite input på eftersom detta är mitt första Vespa project, tidigare har det mest varit Hot Rod & Choppers med en & annan PVC Scooter (som nog några här känner till), just nu på Mosta Hill står det ett Bobber project helt utanför ramarna som om allt klaffar debuterar på Custom Bike Show 2008 så Plåtis kommer att få ta den tid som finns men förhoppningsvis så borde den vara klar att möta sommaren 2008 på scooterpremiären i Stockholm. Som sagt jag behöver lite hjälp med att hitta ett par ganska viktiga bitar till den, ett droppat styre modell standard (har sett att SIP har), ett ner-under-framåt avgas, racetyp enkelstits och sen vad ska man åka med för cylinder/förgaseri combo, jag kan köpa det mesta från Malossi genom firman men det är ingen begränsning....
Dom första bilderna....

DP says: Äntligen 100% Scooteristi.....