Project "Lucy Vespa"...

Händer det nåt i garaget? Dokumentera gärna här!
DP
Lärling
Lärling

Project "Lucy Vespa"...

Post by DP »

Ciao Scootisti

Jag har under många år planerat ett smallframe bygge i mitt huvud, tro mig det har varit allt från "cut down", Chopper till Racer men jag har aldrig hittat en lämplig (läs komplett & billig) kandidat till i förra veckan då en kund kommer in och frågar, Du gillar väl gamla Vespor?? Jag har en oidentifierad sunkig men komplett i 3 lådor för en 5-hundring. KÖPT!!!! sa jag utan att ens se den, åkte och hämtade den i helgen och det var som han sa en komplett smallframe i 3 lådor, plåten penselmålad & bucklig, motorn med skuren kolv men alla bitar var där utom plåt eller plastbiten som sitter över styrstammen & tutan. Jag har ingen aning om år eller modell men det sitter en 49mm DR cylinder på motorn, 10" hjul och framlyset är 4-kantigt, vet inte vart ramnummret sitter så jag har inte kunnat kolla årsmodell. Visst var det klart värt 500.-

Först ska den blästras och rostlagas, motorn ska gås igenom, lite trimm ska på och sen ska den stukas till i ett (för tillfället väldigt hemligt) riktigt coolt stuk med influencer från lååångt borta, jag har allt klart i huvudet och några bitar behöver jag lite input på eftersom detta är mitt första Vespa project, tidigare har det mest varit Hot Rod & Choppers med en & annan PVC Scooter (som nog några här känner till), just nu på Mosta Hill står det ett Bobber project helt utanför ramarna som om allt klaffar debuterar på Custom Bike Show 2008Plåtis kommer att få ta den tid som finns men förhoppningsvis så borde den vara klar att möta sommaren 2008 på scooterpremiären i Stockholm. Som sagt jag behöver lite hjälp med att hitta ett par ganska viktiga bitar till den, ett droppat styre modell standard (har sett att SIP har), ett ner-under-framåt avgas, racetyp enkelstits och sen vad ska man åka med för cylinder/förgaseri combo, jag kan köpa det mesta från Malossi genom firman men det är ingen begränsning....

Dom första bilderna....

Image
Image
Image
Image

DP says: Äntligen 100% Scooteristi.....
Last edited by DP on Thu 13 Aug 2009, 10:02, edited 1 time in total.
freddarok
Entusiast
Entusiast

Post by freddarok »

Låter kul! Ramnummer sitter här, i den gröna ovalen:
Image

Lycka till!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Ciao Scootisti...

Fick idag hem ett par bitar från SIP Scooters, snabb service till ganska bra pengar, det blev ett "retro horn cover" i plast men vilken plast, kraftig och väldigt välgjutet (rekommenderas!!!) sen blev det även en Polini pipa som går ner-under&ut-på-högersidan, ser helt rätt ut till scootern men vi får se hur den lirar med 110cc cylinderkittet som landade från Malossi igår......

Image
Image

Väntar nu på att plåten ska komma hem svetsad & blästrad från Hot Rods by Max så att jag kan lacka, motorn kommer att klyvas och vev, lager & packboxar kommer från EM Scooter sen är även en koppling, kopplingsfjäder & förgasare på väg från Malossi. Sist när allt är monterat, lackat & klart kommer Hot Rods by Max att gå lös med traditionell pinstriping på det hela. Sadeln har jag en ide om men den stannar ännsålänge mellan mig och Johan Ström......

DP says: This little sucker will most likely ruffle some feathers.....
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Spännande! Du den där blåa pinstripingen blir nog riktigt het. :grin:
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Känner mig lite splitrad här, ska man posta i Smallframe eller Projektbilder men har nog tillslut kommit fram till att eftersom detta är ett Projekt och jag lägger upp bilder så bör det väl hamna här.....

Har dom senaste dagarna fyllt på med bitar till mitt NaCl Project. Från Malossi kom det ett 57.2mm cylinderkitt, SHB 20/20 förgaseri & en koppling....

Image

Lite svart....

Image

...och lite bling bling från SIP...

Image

Nylackerad och uppfräshad framgaffel (ser inte ut som en gaffel...) med ny stötdämpare...

Image

Kromade fälgar med Schwalbe Power Slick monterade och en lackad fälg med ett Pirelli MT320 så att jag tillslut kan terrorisera Ligistmoppe klassen på Heron Hill Climb 2008....

Image

Färdig gaffel med hjul och nya bromsbackar i "stålborstade" trummor....

Image
Image

Väntar nu på utväxling, vevaxel, lager, packboxar & packningar från EM Scooter så att vi kan ta tag i motorn. Plåten är på G, vill få en lack på så snart som möjligt så att vi kan ta tag i slutfinishen och sen är det lite annat smått & gott som jag kommer att hålla under hatt ett tag framöver....

DP says: Smallframe rules!!!!!
mavio
Lärling
Lärling

Post by mavio »

Image

Det där crossdäcket kan du väl köra i fram på heron och ha det här i bak ist.. :evil:
/David
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

mavio in da house:
Det där crossdäcket kan du väl köra i fram på heron och ha det här i bak ist..

Vi måste ha hängt på Hojladan tilsammans förmycket för tanken med ett sånt bak har slagit mig både en & två gånger, you'll see.....

DP says: Jordbruksmaskiner rules!!!!!!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Ciao Scootisti

Som Petter brukar uttrycka sig Det går bra nu, paketen rullar in med allehanda godis, en Monoposto sadel, bakstötdämpare, wirar och ett gäng gummibussningar så det känns som om våren är lite för långt borta men jag har ju snödäck....

Image

Har även orginalsadeln in the raw som min sadelmakare har lite planer för, det här blir, ja minst sagt annorlunda....

Image

DP says: Inte ens julafton och jag bara öppnar paket.....
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Mmmm, monopostosadel, den som inte för inte kallas ass-splitter :grin: . Jag hade en på monsterprimmyn, den fick sitta på i ca åtta mil, sen sa sittfläsket ifrån. Men j-gt snygga är dom!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

dartman in da house:
monopostosadel, den som inte för inte kallas ass-splitter. Jag hade en på monsterprimmyn, den fick sitta på i ca åtta mil, sen sa sittfläsket ifrån

DP says: Form before function.....

Mellan pepparkaksbak, julpynt & VM i Glögg på Mosta Hill i helgen så han jag även med att få tanken klar, tur att Polaren Paul döpt sin emminenta scootetblaska till Petrol (http://www.petrolmag.net) så ser det inte helt fel ut på tanken.....

Image

DP says: Ho Ho Ho Ho.....
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Merry X-mas Scoterister!!!!

Ett stort tack till Håkan på Mooneyes Sweden för att han la ner lite arbete på att rodda hem en uppsättning 10" Moon Discs åt mig, dessa spunna alukapslar har suttit på Hot Rods, Kustoms & Salt Flat Racers sedan 50-talet och har aldrig blivit omoderna, många känner säkert igen MOON loggan men vet inte riktigt vad dom är eller gör. Jag har Moon Discs på min Shop Hack Skoda PickUp och har under många år använt mig av dom på Hot Rods och även ett & annat hojbygge då dom IMHO ger en clean & racig look. Vågar nog påstå att jag är ganska ensam om dom på en Vespa här i Svedala och kanske även world wide, but who cares.....

Image
Image

DP says: Nu börjar ni nog förstå vart det barkar med den här.....
Dartman
Entusiast
Entusiast

Post by Dartman »

Så j-a bra. Det är inte mycket som spöar moonkapslar!!!
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

DP wrote:Merry X-mas Scoterister!!!!

Ett stort tack till Håkan på Mooneyes Sweden för att han la ner lite arbete på att rodda hem en uppsättning 10" Moon Discs åt mig, dessa spunna alukapslar har suttit på Hot Rods, Kustoms & Salt Flat Racers sedan 50-talet och har aldrig blivit omoderna, många känner säkert igen MOON loggan men vet inte riktigt vad dom är eller gör. Jag har Moon Discs på min Shop Hack Skoda PickUp och har under många år använt mig av dom på Hot Rods och även ett & annat hojbygge då dom IMHO ger en clean & racig look. Vågar nog påstå att jag är ganska ensam om dom på en Vespa här i Svedala och kanske även world wide, but who cares.....

http://i81.photobucket.com/albums/j218/ ... ty0017.jpg
http://i81.photobucket.com/albums/j218/ ... ty0018.jpg

DP says: Nu börjar ni nog förstå vart det barkar med den här.....

hej hej!

snygga kapslar. tyvärr är du inte först wordwide, men kanske i Sverige.

men, vad är moonkapslar utan en rejäl sänkning av Vespan? minst en 1" närmare marken!!!!

ha en skön jul
Federico
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

federico in da house:
men, vad är moonkapslar utan en rejäl sänkning av Vespan? minst en 1" närmare marken!!!!

Vänta bara.....

DP says: God Jul alla Scooterister.....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

DP wrote: Vänta bara.....
mmm!!!! härligt
Federico
marre
Lärling
Lärling

Post by marre »

Har projektet avstannat?

Vi sitter här nyfiket och väntar :)
Drg 200
Tph 173

"Ni ska inte hålla på med sånt där, det håller inte"
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

marre in da house:
Har projektet avstannat?

Definiera avstannat?!?!?!

Håller just på med en komplett köks & hall installation på Mosta Hill så allt annat har fått ta ett litet steg åt sidan, dessutom bygger vi om inför Hoj Sommaren 2008 på firman så just nu är dagar, kvällar, nätter, helger och annan tid vikt åt dessa 2 project. Jag väntar dessutom på ett komplett dropped bars för att kunna gå vidare med karossen och lacka, motorn ligger i bitar och väntar även den på några småsaker men så fort det händer något nytt så kommer det bilder, tro mig....

DP says: Den SKA rulla på Scooterpremiären i Stockholm....
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

DP wrote:marre in da house:
Har projektet avstannat?

Definiera avstannat?!?!?!

Håller just på med en komplett köks & hall installation på Mosta Hill så allt annat har fått ta ett litet steg åt sidan, dessutom bygger vi om inför Hoj Sommaren 2008 på firman så just nu är dagar, kvällar, nätter, helger och annan tid vikt åt dessa 2 project. Jag väntar dessutom på ett komplett dropped bars för att kunna gå vidare med karossen och lacka, motorn ligger i bitar och väntar även den på några småsaker men så fort det händer något nytt så kommer det bilder, tro mig....

DP says: Den SKA rulla på Scooterpremiären i Stockholm....
härligt! ska bli spännande att se! har du beställt droppningnen från en scooterfirma eller fixar du det andra vägar?

vad/var är Mosta Hill?
Federico
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

Federico wrote:vad/var är Mosta Hill?
Undrade samma sak, tror jag hittade det..
Image

DP, Du verkar ha mycket kul på G, choppers, hotrods etc. När det bli bättre väder vore det kul om man kunde svänga förbi med vespan och titta.
Fritte
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

federico in da house:
har du beställt droppningnen från en scooterfirma eller fixar du det andra vägar?

Worb5 från SIP....

federico in da house:
vad/var är Mosta Hill?

Mosta Hill is my place of sanity Mitt hus med hojverkstad ute i skogen, platsen heter Mosta och ligger mellan Örsundsbro & Järlåsa strax utanför Enköping.....

fritte in da house:
Du verkar ha mycket kul på G, choppers, hotrods etc. När det bli bättre väder vore det kul om man kunde svänga förbi med vespan och titta.

Ja absolut! Enköping är en riktig motorstad, umgås med massor av folk i Chopper scenen (Strul MCC, Haga Hogs, etc.) sen har vi ju en stor Hot Rod community med Micke Fors (Prinsbo Mekaniska), Åkermann, Max, mfl. Själv har jag just nu ingen Hot Rod men däremot ett par hojbyggen där en om alla bitar faller på plats kommer att debutera på Custom Bike Show i Norrtälje men som sagt det finns bara 24 timmar på ett dygn.....

DP says: Mosta Hill Lat 59°45'25.44"N long 17°13'56.20"E....
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by fritte »

DP wrote: Mosta Hill is my place of sanity Mitt hus med hojverkstad ute i skogen, platsen heter Mosta och ligger mellan Örsundsbro & Järlåsa strax utanför Enköping.........
Varit i Nysätra (nästgårds)

DP wrote: Ja absolut! Enköping är en riktig motorstad, umgås med massor av folk i Chopper scenen (Strul MCC, Haga Hogs, etc.)
Är bekant med Benny, Bengan & Kalle i Strul, och en stor tushteckning jag gjort föreställande en chopper hänger (hängde?) på motorgården..
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Igår var jag och hämtade den hos Hot Rods by Max nu återstår bara att slipa, rikta, slipa, rikta, slipa, spackla (så lite som bara möjligt), slipa lite till och på med en lack......

Image
Image
Image
Image
Image

Nu väntar jag bara på mina "Dropped Bars" från Worb5, borde landa i början på nästa vecka....

DP says: More on the madness http://dpracetech.blogspot.com/
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

Söndag solen skiner och det är perfekt väder för lite vår-trädgårds-arbete och vad gör jag???? Plockar fram slipen och går lös på Vespan!!!

Efter att ha gått ut lite löst visade det sig ganska snart att det var det tunga artilleriet som behövdes, först låg en orange orginalgärg, tunn som Glad Pack, ovanpå en vit färg i ett tjockt lager, ovanpå det ett lager med Plastic Padding över HELA scootern, ovanpå det ett till lager med vit färg sedan på några ställen något som verkade som vanligt innomhusspackel, det hela var toppat med en ljusrosa nästan vit matt takfärg(????) så att försöka finlira var bara att glömma. Anledningen till Plastic Padding lagret blev ganska snart tydligt, det finns inte en kvadratcentimeter som inte är bucklig!!!! Men skam den som ger sig....

Under dagen flög många tankar genom huvudet, att försöka få någon finish på den med en blank färg är bara att glömma, det skulle ta 2 år att fixa den något sånär rak, sen gick tankarna till Cole Foster och Kirk Hamnett's 36'a i plåtrent skick och varför inte lämna den plåtren på utsidan och lacka innuti framskärm, under sadel & motor utrymmena röda tex. skulle se cool ut men det kräver att jag kommer åt överralt och kan få bort varje gnutta av färg, tiden får utvisa detta. Nästa beslut om man ska gå plåtren är klarlacka eller inte??? skulle vara cool med med en massa pinstriping ovanpå plåten och sen låta den sakta få patina, ett annat alternativ är att köra Ankor Wax över den så att den inte rostar så fort. 3'je alternativet är att blanda urin, saltvatten & citronsyra i en blommspruta och gå lös med det och låta den sitta ute ett par dagar, detta ger en otroligt jämn rostyta, vi får se.....

Image
Image
Image
Image
Image
Image

DP says: Det går iallafall i rätt riktning....
Last edited by DP on Wed 23 Apr 2008, 11:32, edited 1 time in total.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

på med klarlack eller vax och den är klar!
DP
Lärling
Lärling

Post by DP »

calle in da house:
på med klarlack eller vax och den är klar!

Tänkte använda mig av Ankor Wax något som används flitigt i VW & Rat Rod scenen, stryks ovanpå antigen plåtrent eller en duktigt patinerad lackering och förseglar för vidare rostangrepp, har sett ett par Splitty bussar I England (och där regnar det ju inte!?!?!?) som över åren sett lika fina eller sunkiga ut (breor på läggning) utan för mycket additional rost....

Mer info on produkten: http://www.morrislubricants.co.uk/image ... %20Wax.pdf

DP says: Snart söndag, snart söndag, vill slipa mer och kanske lacka lite...
Post Reply