Bantat svänghjul, "GDS-style"!?!

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Bantat svänghjul, "GDS-style"!?!

Post by subitus »

Hej vespavänner!

Jag har tagit mig friheten att ställa fram adventsljusstaken i garaget!
Så med andra ord är det nu fritt fram med vinterprojektet.

Primmyn skall hårdtränas.. stygg-vev, 130polini, 25mm fugge, polini-evo pipa, reed, osv

Jag hört/läst lite om folk som stressat vespa motorer och blivit omkörda av svänghjul osv, har dock brytt mej föga... Tills nu.

Jag fick ett par veck i pannan när jag läste i medföljande papper till veven(worb5/maccuzelli) att man bla. rekomenderar "fibre type flywheel??"

WTF???

Problemlösnings-nonchalant som jag är funderar jag på att svarva av lite massa på orginalhjulet till att börja med?? Bra/dålig lösning??

Om bra, vart på radien skall man ta? skall ju trots allt kunna generera kräm till spolarna...

Någon som har erfarenhet, bild, ritning?

Sen, visst man kan ju köpa färdigt men känns ju lite surt att skyffla pengar på ett brytarsystem när brytarlöst finns runt hörnet.

God hjul å gott nytt år!
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Lägg inte pengar på ditt brytarsystem om du ska trimma så som du skriver, skaffa ett brytarlöst och med det ett lätt svänghjul så är det bättre investerade pengar. Du siktar förmodligen på att vespan ska varva uppåt 8-9000 rpm och då är det brytarlösa överlägset.

mvh/HB
subitus
Entusiast
Entusiast
Posts: 161
Joined: Thu 17 May 2007, 20:14
Location: Götlaborg Hisingen

Post by subitus »

hmm...

Någon som har erfarenhet av dessa produkter/fabrikat?

Bra eller anus?
Vespatronic:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 51ee555f26
Parmakit:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... f1e51ee555

http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... 51ee555f26

Worb5 har ju detta kit också (kunde ej länka)

V2003149 SF HP4 Zündkit kleiner Kouns: HP4 Polrad, Zündankerplatte, 3 pol Spannungsregler (PIAGGIO !!!), Zündbox (DUCATI !!!)
primmy73
Entusiast
Entusiast
Posts: 247
Joined: Wed 12 Apr 2006, 20:57
Location: Finland

Begangnat?

Post by primmy73 »

Tjena,
På tyska Ebay dyker det ofta upp brytarlösa tändsystem för en tiondel av priset på Variotronic, Parma och motsvarande.
http://cgi.ebay.de/Vespa-Primavera-ET-3 ... dZViewItem
Ovanstående är väl bara att bulta på har jag förstått..?
Visst skulle det vara fint med 12v och självjusterande tändning.

Nicke
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Hej,

tänk på att det finns två storlekar på vevens kona till smallframe.
PK50S, Primavera och ET3 är kompatibla.

PK50s har lättare svänghjul än ET3.

Om man skall trimma hårt kan ett tungt svänghjul skjuva den tunna konan på Primavera.

VH/C
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

calle wrote:Om man skall trimma hårt kan ett tungt svänghjul skjuva den tunna konan på Primavera. VH/C
Vevaxeln kan gå av också, om du har otur. Minns när en god vän med högtrimmad Primmy blev omkörd av sitt eget svänghjul vid scooterracing i Göteborg för nu ganska många år sedan. Han så mycket förvånad ut. Tag varning :grin:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Post Reply