Vad är skillnaden?

Diskutera nya (två- eller trehjuliga) fordon här.
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Vad är skillnaden?

Post by k650 »

Vad är det för skillnad på en PX200E och den modellen som är vanlig i Tyskland som kallas 200 Cosa? :? :?
Piaggio Skipper 172 -1994
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

ganska mkt skillnad faktiskt, cosan ser (helt) annorlunda ut, fulare enligt många.
den har i stort sett samma motor, dock går dom inte att byta mellan px och cosa. men innandömet är samma likaså cylinden.

cosa har elektrisk choke och automatisk bränslekran.
den har oxå hudrauliska trumbromsar som är sammanlänkade mellan fram och bak, lite ballt faktiskt, sen hur bra det är på grus vette fan.

cosan var väl egentligen tänkt som en ersättare till px med lite mer hitec och finesser, men den floppade ganska hårt.

men lite ball är den. (fd cosaägare) :P
---------------------------------------------------------
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Tack för info.. :grin: ...såg att man får dom till väldigt bra priser i Tyskland, därav mitt intresse.
Piaggio Skipper 172 -1994
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

ska du köpa växlad scooter lr drömmer du bara om en cosa? :P
---------------------------------------------------------
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Får se vad som dyker upp, är inte Cosa manuell? :?
Piaggio Skipper 172 -1994
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

I Hong Kong finns det faktiskt tokmånga Cosa200...
Kanske enda marknaden det var en sucess?

Det finns några Cosa i Sverige faktiskt så import borde vara okej, tänk bara på att Cosa200 från Tyskland i princip alltid har en strypt cylle original. Knappt 10 hästkrafter. Känns som en sunkig PX125 i prestanda.

Så om du importerar en Cosa200 från Tyskland, var beredd på att skaffa annan cylinder om du vill ha något skoj att köra.

På tiden man hade scooterbutik så hade vi tre kunder med Cosa, alla importerade från Tyskland och på alla fick vi faktiskt förr eller senare byta oljetanken som sprack. Det verkar i allafall vara ett standardfel.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

k650 wrote:Tack för info.. :grin: ...såg att man får dom till väldigt bra priser i Tyskland, därav mitt intresse.
hur lågt är "bra pris"? (nyfiken)
en PX är ju väldigt billig i Sverige.
man ser ofta riktigt fina P-PX 200 för 10.000kr på blocket.
Federico
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Hittade en en del billiga i Tyskland, bla en Cosa som gått ca 600mil och som hadde en cool instrumentpanel med varvräknare... :grin: :grin:...för 690€.
Piaggio Skipper 172 -1994
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

k650 wrote:Hittade en en del billiga i Tyskland, bla en Cosa som gått ca 600mil och som hadde en cool instrumentpanel med varvräknare... :grin: :grin:...för 690€.
eftersom cosa aldrig såldes i sverige har man ingen koll på kvalitén, men det är säkert inga del på dem. man ser ofta cosa på vägarna i syditalien.

att de floppade beror nog på att det var gammal teknik som man försökte klä in i ett modernare plastchassie. den måste ju ha varit dyrare än PX och man fick ju egentligen inget speciellt upphetsande för pengarna bortsett frång just utseendet. sedan börjar ju fler och fler automatscooters dyka upp, det lockade nog fler köpare.
Federico
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Ja de ligger nog mycket i det. Jag vill helst ha en 200E..... :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

k650 wrote:Får se vad som dyker upp, är inte Cosa manuell? :?
jovisst, samma motor som px, bara annorlunda block runt brostrumman plus att "svingen" är bredare.
och jo dom har varvräknare!
cosa1 har gamla 7-fjäders kopplingen och inte (alltid?) elstart. cosa2 har nyare kopplingen som normalt kallas för just cosa-kopplingen, och elstart.

fast en px är nog ett bättre köp..
---------------------------------------------------------
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Har Cosa samma plåtchassi som PX? :D
Piaggio Skipper 172 -1994
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Nej, de kan synas ganska lika men är ändå helt olika. Jämför nedan:

Detta är en Cosa
Image

och detta en PX
Image


Vad man sedan tycker är snyggt resp mindre snyggt är som alltid en smaksak :-)
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Fina bilder... :D

Kan nog tycka att PX har mer lyckad bakdel.
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Cosan har väl även större bromstrummor, bredare däck & plasttank? :smile:
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Har Cosan trummor både fram och bak?
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

De jag har sett hade det. :grin:
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Ok, då e de ändå en viss skillnad mellan Cosa och PX, om än inte så stora. :grin:
Piaggio Skipper 172 -1994
lambrittan
Lärling
Lärling
Posts: 461
Joined: Tue 22 Aug 2006, 19:52
Location: stockholm

Post by lambrittan »

k650 wrote:Har Cosan trummor både fram och bak?
ja som jag skrev förut, hydrauliska sammanlänkade trumbromsar.
---------------------------------------------------------
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

k650 wrote:Ok, då e de ändå en viss skillnad mellan Cosa och PX, om än inte så stora. :grin:
Men, viktigt, om du köper en Cosa lär du ha stora problem att få tag på framför allt karossdelar, medan PX-delar finns i överflöd.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Ok, är nog säkrare att leta efter en PX trots allt.
Piaggio Skipper 172 -1994
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

Ok, är nog säkrare att leta efter en PX trots allt.
Piaggio Skipper 172 -1994
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Vissa udda vespamodeller kan vara kul att äga tex: Cosa, T5 & PK automatica, men då finns inte det breda utbudet av tillbehör & reservdelar som finns till de vanligare modellerna. :sad:
k650
Entusiast
Entusiast
Posts: 187
Joined: Sun 09 Sep 2007, 08:39
Location: Landskrona

Post by k650 »

T5?... :?
Piaggio Skipper 172 -1994
Bergfors
Lärling
Lärling
Posts: 864
Joined: Thu 21 Aug 2003, 12:58
Location: Sweden

Post by Bergfors »

k650 wrote:T5?... :?
T5 är en "fabrikstrimmad" 125-kubiksmodell av PX som är framtagen speciellt för den engelska marknaden. Prestanda är ungefär som en PX200. Den har också vissa kosmetiska skillnader mot vanliga PX, speciellt den första serien.

/Jörgen
"she's got a motor scooter with a little rubber tooter and I fall to the ground when I hear that sound"
Post Reply