mmw kopplingskorg
-
- Lärling
mmw kopplingskorg
nån som har erfarenhet av denna:
http://www.sip-scootershop.com/pages/de ... fa5a0d8adf
---------------------------------------------------------
den här är lika bra men halva pris
http://www.sip-scootershop.com/pages/in ... etails.php
den här link fungerar inte bra, kolla ner på art no:93210000

om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.Mickeck1 wrote:den här är lika bra men halva pris![]()
Federico
-
- Lärling
hmm.. nu hänger jag inte med, den du länkar till är ju samma som den jag länkade till... sen 93210000 är ju bara en original korg..?Mickeck1 wrote:den här är lika bra men halva pris![]()
-
- Lärling
nä det var en cnc korg till gamla kopplingen jag undrade över, om man kör upgear-kit så lirar ju inte det med en cosa-koppling.Federico wrote:
om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.
trodde du var ute efter en uppdaterad cosa, läste inte ordentligt.lambrittan wrote:nä det var en cnc korg till gamla kopplingen jag undrade över, om man kör upgear-kit så lirar ju inte det med en cosa-koppling.Federico wrote:
om det är en original cosa-korg som är no:93210000 så fungerar den väl upp till en viss trimningsgrad. men med övriga delar som MMW, worb, S&S säljer så finns det en anledning till att alla har tagit fram specialtillverkade cosa korgar eller som jag själv kör med; en svetsad ring på en originalcosa. jag hade säker klarat mig utan ring, då min inte är så snabb. men med 30hk+ så händer det saker med den där pressade plåtbiten från piaggio.
Federico
Re: mmw kopplingskorg
lambrittan wrote:nån som har erfarenhet av denna:

Jeg har den i min Malossi 220 motor.
Har kjørt hele sommeren og kopplingskorg er fremdeles som ny. Det samme kan ikke sies om diverse forsterkede clutcher jeg har testet tideligere…
Den er laget med utrolig nøyaktighet og presisjon, men ”oljekanten” på toppen inne i koblings dekselet må slipes litt ned.
Mvh,
Trond
www.vespaclubdrammen.no - www.vespaservice.no
-
- Lärling
Hei Ola!Ola Lång wrote:Livar upp gammal tråd!
Lambrittan: Hur blev detmed din motor?? Funkade kopplingen bra?
Trond: Hva slags svinghjul brukte du ?
svar till jättenyfiken husmanstrimmare
Tar meg friheten og svarer, da jeg kjører med CNC-korg fra Scooter&Service...
Her ved siden av en forsterket Cosa clutch;

Jeg er utrolig godt fornøyd med clutchen!
Riktignok har jeg kun dårlige erfaringer med forsterket cosa fra SIP, men følelsen i S&S-clutchen er fantastisk!
Etter et år med lettet svinghjul (el-start uten tannkrans), er lamellene helt fine.
Dog skal jeg kjøre med HP4 denne sesongen...
1965 Vespa 180 SuperSport (Quattrini M244)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
1971 Vespa 90 Racer (Quattrini M1L60 RR)
1987 Vespa PX200GS (Polini 208)
-
- Lärling
hallå långben,
jo asså jag har ju inte kört många mil med kopplingen, inte jättemycket effekt heller (reed 60vev och 207cc).
Den har fungerat bra bortsett från att nån tydligen har förhäxat mina vespor att dras med huggande kopplingen, så även denna.
Edit: jo jag hade ett px elstart svänghjul, men har i vinter haft lite planer på ett hp4 med annan fläkt, men jag verkar ha förträngt den huggande kopplingen, lär ju inte underlätta körningen med ett lättare svänghjul..
jo asså jag har ju inte kört många mil med kopplingen, inte jättemycket effekt heller (reed 60vev och 207cc).
Den har fungerat bra bortsett från att nån tydligen har förhäxat mina vespor att dras med huggande kopplingen, så även denna.
Edit: jo jag hade ett px elstart svänghjul, men har i vinter haft lite planer på ett hp4 med annan fläkt, men jag verkar ha förträngt den huggande kopplingen, lär ju inte underlätta körningen med ett lättare svänghjul..
-
- Lärling
Livar upp denna tråden igen då jag undrar?
Är gammal-kopplingen lättare att dosera än en cosa med hårdaste fjädrarna?
Nu är ni i allafall 3 stycken som kör med denna clutch så det skulle vara kul att veta hur den beter sig gemtemot en cosa.
om ni tycker att cosan fungerar utmärkt så behöver ni inte svara.
mvh
Truls
Är gammal-kopplingen lättare att dosera än en cosa med hårdaste fjädrarna?
Nu är ni i allafall 3 stycken som kör med denna clutch så det skulle vara kul att veta hur den beter sig gemtemot en cosa.
om ni tycker att cosan fungerar utmärkt så behöver ni inte svara.
mvh
Truls
//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
Lugn Truls! Det är inte israce förrns om en vecka! Efter det ska jag nog kunna berätta hur den funkar. Har endast provkört ett par varv runt garaget i skrivande stund. Det finns en hel del att sortera ut när motornkonstellationen är ny på så många punkter.
För er som undrar vad det är för israce så får ni palta er upp till Funäsdalen uppe i härjedalen för att se på när en hoper galningar ( jag & Daniel inräknade) ska köra flygande kilometern på IS.
Den som överlever kan berätta hur det gick
http://www.landracing.se
För er som undrar vad det är för israce så får ni palta er upp till Funäsdalen uppe i härjedalen för att se på när en hoper galningar ( jag & Daniel inräknade) ska köra flygande kilometern på IS.
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Du har PM Ola!
Ola Lång wrote:Lugn Truls! Det är inte israce förrns om en vecka! Efter det ska jag nog kunna berätta hur den funkar. Har endast provkört ett par varv runt garaget i skrivande stund. Det finns en hel del att sortera ut när motornkonstellationen är ny på så många punkter.
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
-
- Lärling
jag kör på mmw av nostalgiskäl, att jag har en annan primär med rakskuret (var dyrt att få det att lira med cosa sist jag kollade) samt att mmw skulle vara "bättre" än original.
Men min hade dom inte lyckats speciellt bra med, se tidigare inlägg.
Men min hade dom inte lyckats speciellt bra med, se tidigare inlägg.
Åter från Isen.
Min MMWkorg har det nu gällande rekordet på IS
I det stora hela så var jag nöjdare än Lambrittan då min korg faktiskt line:ade med hålen på plattan. Anledningen till att inte köra med östgötaförstärkt Cosa var ju precis som Lambrittans bekymmer, Jag kör med annan utväxling och då funkar det inte mot rakskuret.
Såhär efter att ha sprängt allt utom kopplingen ( tror jag) så är jag himla nöjd, inget dragg eller slir, finfint dragläge och allmänt mys.
Nu har jag dock icke dissekerat motorn ännu så vi får väl se hur den har klarat lustgas och 109 oktan.
I SC Kölns nya katalog så finns den här korgen dock inte med längre, bara den som passar COSA.. Hmmmmm.
Min MMWkorg har det nu gällande rekordet på IS

I det stora hela så var jag nöjdare än Lambrittan då min korg faktiskt line:ade med hålen på plattan. Anledningen till att inte köra med östgötaförstärkt Cosa var ju precis som Lambrittans bekymmer, Jag kör med annan utväxling och då funkar det inte mot rakskuret.
Såhär efter att ha sprängt allt utom kopplingen ( tror jag) så är jag himla nöjd, inget dragg eller slir, finfint dragläge och allmänt mys.
Nu har jag dock icke dissekerat motorn ännu så vi får väl se hur den har klarat lustgas och 109 oktan.
I SC Kölns nya katalog så finns den här korgen dock inte med längre, bara den som passar COSA.. Hmmmmm.
Låter bra Ola!
Jag är framförallt interessrad av att veta hur pass mycket doserbarhet man har om man kör rivstart med kopplingen?
Kan man lättare slira i gång på fullgas med en sådan koppling än en cosa?
med cosan skall man vara jävligt känslig för att inte ta en rondell och sämre blir det om man har förstärkat den med dubbelt så många fjädrar?
det blir nog upp till dig att svara Ola då du verkar den ända som har provat den i dessa banor....
Jag är framförallt interessrad av att veta hur pass mycket doserbarhet man har om man kör rivstart med kopplingen?
Kan man lättare slira i gång på fullgas med en sådan koppling än en cosa?
med cosan skall man vara jävligt känslig för att inte ta en rondell och sämre blir det om man har förstärkat den med dubbelt så många fjädrar?
det blir nog upp till dig att svara Ola då du verkar den ända som har provat den i dessa banor....

//Vespa saxomatkoppling till salu...
Ring efter kl...
Ring efter kl...
jag hade inga problem att slira igång, men om det var kopplingen som slirade eller däcket mot isen vet jag ju inte...
Det gick fint att köra på bakhjulet med mmwn också.
Den slirade inte när jag tryckte in lustgasen vilket ju anses som bra, det gjorde Cosan trots 16 fjädrar! Då fick jag byta till automatlådeolja, sen fungerade det.
Men som sagt så ska jag berätta mera när jag har plockat sönder motorn!
Det gick fint att köra på bakhjulet med mmwn också.
Den slirade inte när jag tryckte in lustgasen vilket ju anses som bra, det gjorde Cosan trots 16 fjädrar! Då fick jag byta till automatlådeolja, sen fungerade det.
Men som sagt så ska jag berätta mera när jag har plockat sönder motorn!
-
- Lärling
-
- Lärling