Never ending story...

Har du en fråga som inte riktigt passar in någonstans? Posta den här!
Post Reply
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Never ending story...

Post by Johnny L »

Jahapp, inget deltagande på Scooterns Dag i Malmö på söndag för min del då.
För tillfället inne på min tredje rivning av min Touring-motor och jag har inte ens haft vespan i körbart skick sedan jag köpte den förra sommaren (min första vespa för övrigt).

* Första gången (planerad rivning direkt efter inköp) för att byta bakaxel och lite lager, ny kolv, elektronisk tändning etc.
* Andra gången pga metallspån i växellådan. Felaktigt hopmonterat av mig första gången, missade den lilla metallpiggen som positionerar halvorna baktill på motorn, varpå ettans drev åt sig en bit in i godset som håller det ena kickgummit.
* Tredje rivningen pga att jag vid andra rivningen chansade på att försöka ta isär och rengöra det speciella lagret på bakaxelns högersida i stället för att beställa ett nytt. Efter montering så roterade bakaxeln bara med viss tvekan och hackvis. Ville inte chansa att köra så, utan kryper till korset än en gång...

Pust och stön, hur gör ni för att hålla entusiasmen igång?
Funderar allvarligt på att köpa en PX200, bara för att ha fått prova att faktiskt köra en vespa nån gång...

// Johnny, Limhamn
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Tradigt, jag lider med dig!

Om det är till någon tröst kan jag berätta om en gång då jag helrenoverade en smallframemotor. Efter att ha demonterat den i alla sina beståndsdelar och bytat alla lager m m, var det dags för ihopmontering. Allt gick bra och efter några timmar var den t o m på plats i karossen och hade fått nya vajrar injusterat och klart. När jag precis skulle till att kicka första kicken upptäcker jag en låsbricka på golvet. Givetvis förnekade jag för mig själv att den kunde ha blivit bortglömd och tillhörde denna motorn - men efter en stund kom jag på att jag nog hade glömt låsbrickan som sitter på baksidan av det stora primärdrevet på kopplingen. Gaaaaah! Vad gör man? Bara till att försöka räkna till tio och demontera skitet i sina beståndsdelar en gång till... :roll:

Lycka till! (Och ge inte upp!)
lambrittan
Lärling
Lärling

Post by lambrittan »

annars kunde du ju köpa en px200 och ta motorn ifrån och stoppa i din touring. men det kanske inte är aktuellt om du plöjt ner pengar i form av elektronisk tändning.. px200 är riktigt pigga och jäkligt pålitliga.
---------------------------------------------------------
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

Terraplane Blues wrote: Lycka till! (Och ge inte upp!)
Nä, vad gör man inte för att få framföra ett vackert fordon.
Bara att lägga en ny order hos EM (eller kanske SIP den här, gången, för omväxlings skull). Tur att jag inte har samlat alla Vespakvittona i ett excelark som jag brukar göra annars med min projekt...

Tack för ditt stöd!
Annan uppmuntran för tillfället är bild 16_02 från fototävlingen som jag sedan dess har som bakgrundsbild på min arbetslaptop.
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
anders2011
Lärling
Lärling

Post by anders2011 »

Jag rekommenderar köp av en px MEN samtidigt behålla touringen. Att ha en pålitlig vespa/mc i kombination med en veteran är den bästa kombinationen. Dels har man alltid något att köra på och dessutom blir det lite extra roligt när man tar veteranvespan.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Johnny L
Entusiast
Entusiast

Post by Johnny L »

anders2011 wrote:Jag rekommenderar köp av en px MEN samtidigt behålla touringen. Att ha en pålitlig vespa/mc i kombination med en veteran är den bästa kombinationen. Dels har man alltid något att köra på och dessutom blir det lite extra roligt när man tar veteranvespan.

//Anders
Jo, tanken har slagit mig. Bor dock ännu i lägenhet. En vespa får till nöds plats framför bilen nere i storbilsgaraget, men tyvärr inte två. Vill helst inte ha en av dem stående ute och cykelkällarens trapp är för brant för vespatransport. Men sen, när vi bor i villa, med fyrbilsgarage och fullutrustat hobbyrum i källaren, då jäklar ska det handlas vespor! :)
(tur att det är gratis att drömma...)
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Post Reply