Hjälp mig med val av motor!

Här tar vi allt om Vespa Smallframes, V50, Primavera, PK och så vidare...
Post Reply
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Hjälp mig med val av motor!

Post by Stålis »

Så fort kosingen trillar in så ska jag renovera upp min Primavera. Tänkte köra den som 'moppe' men vad är vettigast, renovera upp orginalmotorn eller köpa en PK50-motor och renovera/trimma nästa höst?

Vad säger ni? :)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Beror väl på vad du tänkt göra med motorn. Ska den trimmas mycket så är väl PK-tändningen bättre. Ja, i princip hela motorn med 12V, bättre koppling, nya grova veven/svänghjulet. m.m.

Primaveramotorn är väl ungefär lika Hi-tech som en Vespa 50 motor, och det betyder ju inte att den är värdelös för det. Men om man vill uppgradera en PV motor till PK standard så är det nog billigare att köpa en hel beg PK motor om man kan få tag på det, dom är ju inte så vanliga här i Sverige.

Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Planen var att få en hyffsat driftsäker motor med hyffsad koppling. Jag har hört att kopplingen på Primaveran inte ska vara lika värdelös som i V50'n och jo, jag vet att det är 'samma' motor. :)

Ska inte trimma PK-motorn till förbannelse, bara lite.
Det hade kostat ungefär lika mycket för mig att köpa en PK-motor beggad som fungerar som att renovera upp PV-motorn med allt nytt typ. I ena fallet får jag en nyrenoverad motor, med lite drag i eftersom det skulle på en snäll DR 130cc cylle. I andra fallet får jag en motor som jag dels får köra lagligt med och dels har lite bättre broms och koppling, men i halvslitet skick.

Kan inte bestämma mig..
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Jag har hört att kopplingen på Primaveran inte ska vara lika värdelös som i V50'n och jo, jag vet att det är 'samma' motor. :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Anledningen att kopplingen på PV funkar bättre än på V50 är att den längre utväxlingen på PV ger ett lägre tryck på kopplingen.

Det finns ett annat bra alternativ vad gäller motor; det är att köpa en PK125-motor.
Snabb och bra redan från början, kostar ca. 4000-5000:- från Tyskland eller Österrike och är inte så svåra att hitta.

/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

Jag provkörde en primmy med DR 133 en gång (i övrigt original och med 19mm originalförgasare, omjettad). Jag tyckte inte att den gick speciellt mycket snabbare än original, möjligtvis lite bättre tryck från botten. Men det är väl betydligt billigare att renovera med en sådan än att köpa nya Piaggioprylar. Ska man trimma bara lite så räcker det nog med en hårdare fjäder i PV motorn.
Men elektroniskt tändning är ju tyvärr något som saknas på primaveran, både för pålitligheten och eventuell trimning

Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Hur kändes kopplingen på den?

Mjo, jag hade väl inte tänkt köra runt i en miljard kilometrar i timmen utan hade mer tänkt att cylindern skulle hålla länge, vilket DR säger att den skall göra.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Hur kändes kopplingen på den?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Som en originalkoppling vilket det var också, tror inte att den slirade eller högg. Men som sagt det var inget drag i den heller.

Jag tror inte att det är någon skillnad på V50 och primaverafjädern. Däremot finns det flera olika trimfjädrar med olika hårdhet. Vet att EM-Scooters säljer en mellanhård fjäder som ser ut som original men med ett extra trådvarv. Sedan finns ju Polini och Malossi, men dom är jobbiga att köra med i stan om man inte har starka nypor. Undrar om det är DR eller Olympia som gör "ett-varv-till" fjädern?


Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jo jag har en Malossifjäder hemma och den var rätt läskig att växla med på V50'n, och att burna runt lite var icke att tala om. :) Men den är bytt nu.

Hur menar du med inget drag? Det är ju ändå en 125:a och min Popolino jag har som toppar härliga ca 75km/h drar ju lite iaf, om man jämför med min trimmade V50.
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
[brHur menar du med inget drag? Det är ju ändå en 125:a och min Popolino jag har som toppar härliga ca 75km/h drar ju lite iaf, om man jämför med min trimmade V50.
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

Med drag menar jag att den går på bakhjulet 1:an, 2:an, 3..... nä skojjar bara.

Jag jämför med hur mycket man kan plocka ut genom att bara modifiera originalcyllen och porta lite här och där. Jag racade med 125primmy under en säsong och fick möjlighet att prova ett antal trimmade primmys inklusive min egen. Och som du kanske känner till så är reglerna att man bygger på 125cc, alltså en originalcylinder tvåport eller ET3 är godkänt. DR-primmyn som jag körde var inte i närheten av rejsvesporna, kanske för att vevpariet inte var öppnat? På SSK webben finns trimanvisningarna för Primavera som de flesta rejsmaskinerna var baserade på.



Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Det verkar som att jag behåller min PV-motor och renoverar upp den med ny cylinder osv.
Är det någon mening att köpa en annan 133cc-cylinder än DR's när man tänker köra med standardgrejer?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Det verkar som att jag behåller min PV-motor och renoverar upp den med ny cylinder osv.
Är det någon mening att köpa en annan 133cc-cylinder än DR's när man tänker köra med standardgrejer?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Har du 16/16 eller 19/19 gasare?

Om du har 19/19 gasare och öppnar veven kan du t.ex. skaffa en Polinicylinder och få riktigt bra med fart i det vackra fordonet.

16/16 gasaren funkar nog inte med häftigare cylinder än t.ex. DR.
/C

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Ligger en sprillans ny 19mm fugge jag fick med resten av skrotet.
Hur ska jag öppna veven tro? Känner du för att rita en bild? :)

Jag kollade in lite reservdelar på Tyska scootercenter, de har tydligen några lagerkit där det bubblades något om C4-lager, är det verkligen nödvändigt tro?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Om du köper en Polinicylinder så får du med en bra ritning!

Standard NU-lager funkar fint.
/C

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote">
Hur ska jag öppna veven tro? Känner du för att rita en bild? :)
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

så här rekommenderar polini att man gör. men en fabrikskapad vev kan man ju också köpa, säkert bättre balans i en sån. men jag vet många som kört med hemkapat utan vibrationsproblem...
Image

Federico
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Kool & the gang. Tack ska ni ha!
Stålis
Lärling
Lärling
Posts: 254
Joined: Mon 13 Oct 2003, 17:44
Location: Sweden

Post by Stålis »

Jo, behöver man inte byta drevning om man slänger på Polinis cylle och sågar veven?
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by Stålis</i>
<br />Jo, behöver man inte byta drevning om man slänger på Polinis cylle och sågar veven?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">
Det beror på hur du vill köra...
Bara i stan så funkar originaldrevningen bra men om du avser att köra längre sträckor så borde drevningen bytas.
/C

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Post Reply