Hej forumdwellers!
Funderar på en P/PX-motor till min touring.
Lite sugen på fyra växlar och lite mera kraft.
Om jag skulle vilja sätta på Malossi 210-cylinder tex, spelar det någon roll vilken grundmotor man utgår ifrån?
Alltså: är 125/150/200 motorerna samma i block, växellåda och vev?
Passar ett malossi (t ex) lika bra på vilken som av dessa?
Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block
Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Re: Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block
200 har ett blockhiblopp wrote:Hej forumdwellers!
Funderar på en P/PX-motor till min touring.
Lite sugen på fyra växlar och lite mera kraft.
Om jag skulle vilja sätta på Malossi 210-cylinder tex, spelar det någon roll vilken grundmotor man utgår ifrån?
Alltså: är 125/150/200 motorerna samma i block, växellåda och vev?
Passar ett malossi (t ex) lika bra på vilken som av dessa?
och så är det ungefär samma på 150 och 125cc (lite olika växellåda m.m.)
malossi/polini finns till både 200cc (210) och till 150-125 blocken (177cc?)
Federico
den fanns väl bara i tyskland, tror den är en annan slaglängd, tror också att den har brytare i stället på elektronisk tänding. vet inte om den går att konvertera till samma standard som 125/150PXhiblopp wrote:Ok, bra att veta!
Glömde en motor, PX80. Hur är det med den, ett alternativ i sammanhanget?
Federico
Ok, tack.
I mitt brottande med min originalmotor har jag långsamt börjat inse hur kass den egentligen verkar vara i godset i blockhalvorna. Kanterna skadade, slidmatningens tätyta kraftigt repad, etc...
Störigt att ha lagt ner en massa tid och kraft på den, men jag hade inget att jämföra med, då detta var min första motorrenovering på en Vespa.
Utbudet av begagnade PX200-motorer verkar dock klent...
I mitt brottande med min originalmotor har jag långsamt börjat inse hur kass den egentligen verkar vara i godset i blockhalvorna. Kanterna skadade, slidmatningens tätyta kraftigt repad, etc...
Störigt att ha lagt ner en massa tid och kraft på den, men jag hade inget att jämföra med, då detta var min första motorrenovering på en Vespa.
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Kolla in:hiblopp wrote:Ok, tack.
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight=
/Ronny
Hej forumet!
Jag har min originalmotor till min Touring -59 liggande oanvänd pga kassa tätytor (bland annat, vill jag minnas, hade problem med kopplingen också).
Om jag vill använda innanmätet (tänker främst på julgranen och bakaxel med treväxlade växeldrev, samt elektronisk tändning från Bajaj Cheetak), passar LML-blocket med reedmatning rakt av då måntro?
För mycket jobb för att det ska vara värt det?
Kanske ett Sprintblock är en gyllene medelväg?
Jag har min originalmotor till min Touring -59 liggande oanvänd pga kassa tätytor (bland annat, vill jag minnas, hade problem med kopplingen också).
Om jag vill använda innanmätet (tänker främst på julgranen och bakaxel med treväxlade växeldrev, samt elektronisk tändning från Bajaj Cheetak), passar LML-blocket med reedmatning rakt av då måntro?
mvh
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Johnny, Hjärup
Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Du kan ju prova, men jag är tveksam till om touringens gamla grejor passar i ett LML-block. Mycket har hänt sedan Touringmotorn designades.
Johnny L wrote:Hej forumet!
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!