Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block

Post by Johnny L »

Hej forumdwellers!

Funderar på en P/PX-motor till min touring.
Lite sugen på fyra växlar och lite mera kraft.

Om jag skulle vilja sätta på Malossi 210-cylinder tex, spelar det någon roll vilken grundmotor man utgår ifrån?
Alltså: är 125/150/200 motorerna samma i block, växellåda och vev?
Passar ett malossi (t ex) lika bra på vilken som av dessa?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Re: Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block

Post by Federico »

hiblopp wrote:Hej forumdwellers!

Funderar på en P/PX-motor till min touring.
Lite sugen på fyra växlar och lite mera kraft.

Om jag skulle vilja sätta på Malossi 210-cylinder tex, spelar det någon roll vilken grundmotor man utgår ifrån?
Alltså: är 125/150/200 motorerna samma i block, växellåda och vev?
Passar ett malossi (t ex) lika bra på vilken som av dessa?
200 har ett block

och så är det ungefär samma på 150 och 125cc (lite olika växellåda m.m.)

malossi/polini finns till både 200cc (210) och till 150-125 blocken (177cc?)
Federico
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Ok, bra att veta!

Glömde en motor, PX80. Hur är det med den, ett alternativ i sammanhanget?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 3635
Joined: Wed 03 Sep 2003, 20:40
Location: Sweden
Contact:

Post by Federico »

hiblopp wrote:Ok, bra att veta!

Glömde en motor, PX80. Hur är det med den, ett alternativ i sammanhanget?
den fanns väl bara i tyskland, tror den är en annan slaglängd, tror också att den har brytare i stället på elektronisk tänding. vet inte om den går att konvertera till samma standard som 125/150PX
Federico
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

PX80 finns både med och utan brytare.
Med annan vev och annan utväxling så funkar en PX80 lika bra som trimbas som en PX125.

/C
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Ok, tack.

I mitt brottande med min originalmotor har jag långsamt börjat inse hur kass den egentligen verkar vara i godset i blockhalvorna. Kanterna skadade, slidmatningens tätyta kraftigt repad, etc...

Störigt att ha lagt ner en massa tid och kraft på den, men jag hade inget att jämföra med, då detta var min första motorrenovering på en Vespa.

Utbudet av begagnade PX200-motorer verkar dock klent...
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
SoulBoy
Lärling
Lärling
Posts: 313
Joined: Mon 01 Nov 2004, 22:58
Location: Stockholm

Post by SoulBoy »

hiblopp wrote:Ok, tack.

I mitt brottande med min originalmotor har jag långsamt börjat inse hur kass den egentligen verkar vara i godset i blockhalvorna. Kanterna skadade, slidmatningens tätyta kraftigt repad, etc...

Störigt att ha lagt ner en massa tid och kraft på den, men jag hade inget att jämföra med, då detta var min första motorrenovering på en Vespa.

Utbudet av begagnade PX200-motorer verkar dock klent...
Kolla in:
http://www.scooterklubben.com/forum_new ... highlight=

/Ronny
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Post by Johnny L »

Utmärkt tråd, ju!
Måste ha missat den när jag (naturligtvi) sökte PX-motor-info igår.

Tack!
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
User avatar
Johnny L
Entusiast
Entusiast
Posts: 241
Joined: Thu 31 Aug 2006, 12:43
Location: Hjärup, Sweden

Re: Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block

Post by Johnny L »

Hej forumet!

Jag har min originalmotor till min Touring -59 liggande oanvänd pga kassa tätytor (bland annat, vill jag minnas, hade problem med kopplingen också).
Om jag vill använda innanmätet (tänker främst på julgranen och bakaxel med treväxlade växeldrev, samt elektronisk tändning från Bajaj Cheetak), passar LML-blocket med reedmatning rakt av då måntro?

För mycket jobb för att det ska vara värt det?
Kanske ett Sprintblock är en gyllene medelväg?
mvh
Johnny, Hjärup

Touring 200 -59
PX 200 -84 (donatorn)
Hedge
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 1595
Joined: Tue 23 Sep 2003, 16:39
Location: Stockholm

Re: Motorfråga: P/PX 125/150/200 samma block

Post by Hedge »

Du kan ju prova, men jag är tveksam till om touringens gamla grejor passar i ett LML-block. Mycket har hänt sedan Touringmotorn designades.
Johnny L wrote:Hej forumet!

Jag har min originalmotor till min Touring -59 liggande oanvänd pga kassa tätytor (bland annat, vill jag minnas, hade problem med kopplingen också).
Om jag vill använda innanmätet (tänker främst på julgranen och bakaxel med treväxlade växeldrev, samt elektronisk tändning från Bajaj Cheetak), passar LML-blocket med reedmatning rakt av då måntro?

För mycket jobb för att det ska vara värt det?
Kanske ett Sprintblock är en gyllene medelväg?
==============================
Stahlblech Fahrer vereinigt euch!
==============================
Post Reply