piaggio micro, någon som har ?
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
piaggio micro, någon som har ?
som sagt är det någon som har eller provat en piaggio micro hjälm??
hittar inga i sverige men här finns dom iaf !
http://www.se.easyparts.nl/showarticles ... ranje.html
hittar inga i sverige men här finns dom iaf !
http://www.se.easyparts.nl/showarticles ... ranje.html
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
köpte en själv
...med tanke på att de har den i sitt sortiment
http://www.gilera.nu/pdf/extra-vespa-lx.pdf så vore det synnerligen konstigt att den skulle vara olaglig. Sedan bryr jag mig inte så mycket om det om så vore fallet... den skyddar inte sämre här än vad den gör i andra länder.
Jag har köpt en och tänker behålla den.
http://www.gilera.nu/pdf/extra-vespa-lx.pdf så vore det synnerligen konstigt att den skulle vara olaglig. Sedan bryr jag mig inte så mycket om det om så vore fallet... den skyddar inte sämre här än vad den gör i andra länder.
Jag har köpt en och tänker behålla den.
Last edited by DaeO on Tue 30 Oct 2007, 14:13, edited 2 times in total.
Det var en hjälm-försäljare som sa detta till mig i våras. De får sälja dessa, men eftersom de inte är godkända kan man när som helst lämna tillbaka den, oavsett skick. Detta gör att väldigt få väljer att sälja dessa.
Nu har jag bara hört med just den mannen, så jag är ju inte helt säker. Det låter dock inte helt otroligt.
Nu har jag bara hört med just den mannen, så jag är ju inte helt säker. Det låter dock inte helt otroligt.
I Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm TSVFS 1987:10 står följande:
'1.1 Skyddshjälm skall vara E-märkt eller SIS-märkt.'
I Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm TSVFS 1987:10 står följande under 1.2 'Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper. Exempelvis får inte dekaler... anbringas på hjälmskalet eller hjälmen målas'.
Musselbugg skrev "hittade dock ett st e på remmen", vad nu det betyder... Vem är det som e-märker saker? är det vägverket? Jag skulle vilja veta kriterierna för att få en hjälm godkänd samt varför denna inte blev det...
'1.1 Skyddshjälm skall vara E-märkt eller SIS-märkt.'
I Trafiksäkerhetsverkets föreskrifter om skyddshjälm TSVFS 1987:10 står följande under 1.2 'Åtgärder får inte vidtas som kan förändra skyddshjälmens egenskaper. Exempelvis får inte dekaler... anbringas på hjälmskalet eller hjälmen målas'.
Musselbugg skrev "hittade dock ett st e på remmen", vad nu det betyder... Vem är det som e-märker saker? är det vägverket? Jag skulle vilja veta kriterierna för att få en hjälm godkänd samt varför denna inte blev det...
Det finns rätt mycket information om E22 och vilka kriterier som gäller här:
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 22rv4e.pdf
Själva godkännandet verkar vara standard och jag tolkar det som att det därmed är fritt fram att importera sin E-godkända hjälm på valfritt sätt. Lagarna i olika länder skiljer sig väl däremot, så att en hjälm som inte uppfyller E22 kan vara laglig att använda i ett land men inte i ett annat? Om det riktiga och rätta E-märket sitter på hjälmen (finns att betrakta i detalj i PDF'en), borde man kunna känna sig trygg
http://www.unece.org/trans/main/wp29/wp ... 22rv4e.pdf
Själva godkännandet verkar vara standard och jag tolkar det som att det därmed är fritt fram att importera sin E-godkända hjälm på valfritt sätt. Lagarna i olika länder skiljer sig väl däremot, så att en hjälm som inte uppfyller E22 kan vara laglig att använda i ett land men inte i ett annat? Om det riktiga och rätta E-märket sitter på hjälmen (finns att betrakta i detalj i PDF'en), borde man kunna känna sig trygg

-
- Dekaltrimmare
- Posts: 65
- Joined: Sat 08 Sep 2007, 18:19
- Location: Karlskrona
- Contact:
min åkte hem igen iaf oavsett om den va godkänd,detta skrev dom i mailen till mig när jag sa varför jag ville skicka tillbaka :
In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too. Some countries also accept regulations, other then ECE, valid only on their own national territory: in Spain for instance is possible to make and sell helmets approved to the standard RNFE, limited only to user of motorcycles with displacement under 50 cc. All other approvals, even valid or accepted somewhere else (such as DOT, Snell, JIS,…) are not ac-cepted for public roads use within Europe.
To be freely marketed the helmets must comply with the standard enforced in the different coun-tries. These standards include both technical and bureaucratic requirements. Thus, the approval is the certification that the helmet complies with the standard enforced by a Country in order to permit the sale. In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too.
In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too. Some countries also accept regulations, other then ECE, valid only on their own national territory: in Spain for instance is possible to make and sell helmets approved to the standard RNFE, limited only to user of motorcycles with displacement under 50 cc. All other approvals, even valid or accepted somewhere else (such as DOT, Snell, JIS,…) are not ac-cepted for public roads use within Europe.
To be freely marketed the helmets must comply with the standard enforced in the different coun-tries. These standards include both technical and bureaucratic requirements. Thus, the approval is the certification that the helmet complies with the standard enforced by a Country in order to permit the sale. In all the Countries of Europe the technical standard accepted by the government is the Regulation 22 of the Economic Commission for Europe (ECE) of the United Nations, in the most recent variant (called the amendment), which currently is the fifth. This is the standard commonly re-ferred as ECE 22-05. This standard requires the visor mounted on the helmets is approved, too.
Harriet!:
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
vespa 50 R från 74
mbk club snabb med backspeglar
Öh, jaha? Så... vad har det med just den hjälmen att göra? Det verkar dumt av dom att skicka ett sådant svar med tanke på en enkel hjälm.... varför inte bara säga: "en hjälm kan vara godkänd i vissa länder och inte i andra", verkar lättare.... med tanke på att de inte säger något om just denna hjälmen.

