stålull VS ljuddämparull

För alla sorters trimfrågor, vare sig det gäller racing eller gatulegala maskiner.
Post Reply
thyme
Nybörjare
Nybörjare

stålull VS ljuddämparull

Post by thyme »

Hittade billig stålull utan "tvål" i på Götgatan och tänkte att den kan jag använda i min hemgjorda ljuddämpare. Finns det nån med erfarenhet av stålull? Funkar det eller är det värdelöst?
Federico
För mycket fritid...
För mycket fritid...

Post by Federico »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thyme</i>
<br />Hittade billig stålull utan "tvål" i på Götgatan och tänkte att den kan jag använda i min hemgjorda ljuddämpare. Finns det nån med erfarenhet av stålull? Funkar det eller är det värdelöst?
<hr height="1" noshade id="quote"></blockquote id="quote"></font id="quote">

det brinner upp om du har en ljuddämpare som blir väldigt varm. tror mer på sådna disksvampar isåfall, dom har lite grövre metalltrådar. Men testa! annars finns det nog dämparull hos någon mc-butik.

Vad är det för modell som du har ljuddämparen på?

vespa-pa-pa-pa-pa

Federico
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Det funkar sällan bra som ovanstående redan skrivit. Men det blir jäkligt snyggt när du kör och det är mörkt. ;) Se upp för läckande soppakran bara..hehe.
thyme
Nybörjare
Nybörjare

Post by thyme »

piaggio typhoon automat "plastscooter" med aftermarket system . Den går mycket bra men jag vill åka så tyst som möjligt och tänkte bygga på en "extension" på det befintliga systemet. Läste på leoVince,s hemsida att ett av deras system hade Rockwool i sig. Undrar om det är likadant rockwool man använder som hus-isolering.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

<blockquote id="quote"><font size="1" face="Verdana, Arial, Helvetica" id="quote">quote:<hr height="1" noshade id="quote"><i>Originally posted by thyme</i>
<br />Undrar om det är likadant rockwool man använder som hus-isolering.
- I princip ja!
/Calle

--- om Gud hade körkort skulle han köra Lambretta ---
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

<br />piaggio typhoon automat "plastscooter" med aftermarket system . Den går mycket bra men jag vill åka så tyst som möjligt och tänkte bygga på en "extension" på det befintliga systemet. Läste på leoVince,s hemsida att ett av deras system hade Rockwool i sig. Undrar om det är likadant rockwool man använder som hus-isolering.

Bygga på en ljuddämpare till? Dumt! Köp en ny med lägre ljudnivå istället. Annars kommer den antagligen gå skit efteråt.
thyme
Nybörjare
Nybörjare

Post by thyme »

Den har redan ganska låg volym. Gillar att exprimentera. Specialitet: Ljuddämpade öppnade luftboxar. Det är perfekt för att lura folk som vill rejsa och tror man har orginal.
Stålis
Lärling
Lärling

Post by Stålis »

Mjo det är rätt coolt.
Vad tror du om att få ner bullernivån på en vespa med lite högre kubik att låta lite mer som en moppe?
thyme
Nybörjare
Nybörjare

Post by thyme »

Det går nog. Luftintaget behöver ju inte ha värmetålig stoppning. Jag brukar köra med olika typer av disksvampar och trasor. Men man måste ju tänka på ett bra luftflöde också.
Post Reply