Skall hjälpa en kompis att plocka ihop motorn till hans Vespa touring 150
Frågan är hur mycket spel det skall vara mellan vevslängen (sliden) och vevhuset när insuget är stängt.
Det har tydligen tidigare varit så att Ramlagerna har varit dåliga så vevslängen har gått emot tätningsytorna vid insuget.
det är ganska repigt på båda ytorna.
Hur åtgärdar man detta
Jag misstänker att detta har någonting att göra med att när vi startade motorn innan den togs isär så var det mycket baktryck i förgasaren.
ungefär som när det är för lite spel på insugventilen på en fyrtaktare.
Tacksam för tips då jag inte har skruvat så mycket med tvåtaktare av det här slaget.
.
spel mellan vevsläng och vevhus vid insug?
spel mellan vevsläng och vevhus vid insug?
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
Hej!
Oj, detta är ganska svårt att åtgärda, finns firmor som kan lägga till nytt material där men det brukar vara dyrt. (finns en billig i Skåne dock)
Det skall vara relativt repfritt för att det skall fungera bra på låga varv.
Ett alternativ är att montera reedventil och annan förgasare men det är också dyrt, då kan man nästan skaffa en annan motor.
VH/Calle
Oj, detta är ganska svårt att åtgärda, finns firmor som kan lägga till nytt material där men det brukar vara dyrt. (finns en billig i Skåne dock)
Det skall vara relativt repfritt för att det skall fungera bra på låga varv.
Ett alternativ är att montera reedventil och annan förgasare men det är också dyrt, då kan man nästan skaffa en annan motor.
VH/Calle
C:a 1970 råkade jag ut för samma sak på min Rally 180. Jag övervarvade, vevslängen tog i vevhuset och skadade det. Kostade mig ett nytt vevhus, en ny vevaxel plus lager, packboxar mm. Dyrt, kostade mer än en hälften av en helt ny Vespa!
Slutsats bl a, kolla att vevaxeln är rak också. Och som Calle säger, et kan vara läge att försöka få tag på en annan motor, t ex från PX125.
/jens
Slutsats bl a, kolla att vevaxeln är rak också. Och som Calle säger, et kan vara läge att försöka få tag på en annan motor, t ex från PX125.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
Glömde nämna att de yttre Ramlagerbanorna är shimsade med någon slags mässingshylsa en på vardera sidan.
Det känns inte heller rätt att det skall vara så ??
Kan tänka mig att veven kan börja röra sig axiellt när motorn blir varm
det vanligaste är ju att lagerna är inkrympta i direkt i aluminium-halvorna.
Det känns inte heller rätt att det skall vara så ??
Kan tänka mig att veven kan börja röra sig axiellt när motorn blir varm
det vanligaste är ju att lagerna är inkrympta i direkt i aluminium-halvorna.
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
- Location: Norway
- Contact:
I verkstedhåndboken for Vespa står det så her hvordan det kan repareres (klikk på thumbnail for full størrelse):

Man er såklart avhengig av en metallsvarv stor nok til å svarve veivhuset i.
Om man kan klare det uten de spesialverktøyene som er oppgitt, er en annen sak. Er man dyktig kan de sikkert fabrikeres også.


Man er såklart avhengig av en metallsvarv stor nok til å svarve veivhuset i.
Om man kan klare det uten de spesialverktøyene som er oppgitt, er en annen sak. Er man dyktig kan de sikkert fabrikeres også.
«And on the eighth day, God created Vespa»
Please visit: WWW.VCOB.NO
Please visit: WWW.VCOB.NO
-
- Nybörjare
- Posts: 36
- Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
- Location: Norway
- Contact:
Det står også i den samme boken (Piaggio service station manual) utförligt hvordan man bytter ut messingshylsene.
Om du vil kan jeg legge opp instruksjonene her.
Edit:
Jeg lastat like godt opp instruksjonene, så er det gjort.
Klikk på thumbnails:

Håper det hjelper.
Om du vil kan jeg legge opp instruksjonene her.
Edit:
Jeg lastat like godt opp instruksjonene, så er det gjort.
Klikk på thumbnails:


Håper det hjelper.
«And on the eighth day, God created Vespa»
Please visit: WWW.VCOB.NO
Please visit: WWW.VCOB.NO
Dette kan fikses med super epoksy og litt fin ventilslipe pasta.
Samme prosedyre som Thomas viser til i Piaggio manualen, bare DIY style.
1. Rens flaten med aceton og legg på tynt med super epoxy.
2. grov slip overflaten med slipepapir.
3. monter veiven i blokken.
4. smør på fin ventil slipepasta på veiven ved innsuget.
5. roter veiven frem og tilbake til den begynner å bevege seg fritt uten friksjon.
6. ta ut veiven, vask den og blokken.
7. testmonter blokken sammen med veiven i.
8. Steng innsuget med veiven, hell i litt SAE 30 olje, den bør ikke renne ut i løpet av et par timer, helst bør den ikke renne ut i løpet av natten.
Mvh,
Trond
Samme prosedyre som Thomas viser til i Piaggio manualen, bare DIY style.
1. Rens flaten med aceton og legg på tynt med super epoxy.
2. grov slip overflaten med slipepapir.
3. monter veiven i blokken.
4. smør på fin ventil slipepasta på veiven ved innsuget.
5. roter veiven frem og tilbake til den begynner å bevege seg fritt uten friksjon.
6. ta ut veiven, vask den og blokken.
7. testmonter blokken sammen med veiven i.
8. Steng innsuget med veiven, hell i litt SAE 30 olje, den bør ikke renne ut i løpet av et par timer, helst bør den ikke renne ut i løpet av natten.
Mvh,
Trond

www.vespaclubdrammen.no - www.vespaservice.no
Tack för tipsen.
Reporna vid insuget var inte så stora som jag befarade.
Så vi lät detta vara.
Däremot så bytte vi en metallbussning till ramlagret som hade glappat upp i vevhuset.
originalbussningen var ingjuten någon millimeter ned i godset så den fick vi spräcka.
den nya bussningen fick vi svarva ett spår i så att den bottnade ned mot vevaxeltätningen.
bussningen låstes med 24 timmars motor epoxi.
vi har nu provkört och motorn den går mycket bra som en nyrenoverad motor skall göra.
tyvärr så tog vi inte så mycket bilder på jobbet men är det någon som har en fråga så fråga på bara.
Tack Trond för tipset med tätningsytan jag skall komma ihåg det om det blir aktuellt.
Björn
Reporna vid insuget var inte så stora som jag befarade.
Så vi lät detta vara.
Däremot så bytte vi en metallbussning till ramlagret som hade glappat upp i vevhuset.
originalbussningen var ingjuten någon millimeter ned i godset så den fick vi spräcka.
den nya bussningen fick vi svarva ett spår i så att den bottnade ned mot vevaxeltätningen.
bussningen låstes med 24 timmars motor epoxi.
vi har nu provkört och motorn den går mycket bra som en nyrenoverad motor skall göra.
tyvärr så tog vi inte så mycket bilder på jobbet men är det någon som har en fråga så fråga på bara.
Tack Trond för tipset med tätningsytan jag skall komma ihåg det om det blir aktuellt.
Björn
[img]http://i215.photobucket.com/albums/cc150/GTVBJORN/vespainvito60anni_169.jpg[/img]