Lambretta D 1957 Monkey Style

Bilder på egna hojar läggs med fördel upp här.
Post Reply
calle
Trollkarl
Trollkarl

Lambretta D 1957 Monkey Style

Post by calle »

På vägen upp till Rally Scandinavia köpte jag mig ännu en scooter, denna gången en modell som är lika naken som en Lambrusco Luna.
Den kustomiserades på mitten av 60-talet av förra ägaren (well av förra ägarens pappa) då kromades en massa detaljer, styre byttes till Monkey-variant och lyset flyttades upp etc.

Jag köpte den av sonen, han tyckte om den p.g.a. att den ej såg ut som en scooter. Jag kommenterade ej denna information.

Den fungerar att köra med fast det känns lite skumt med styret.

Får se vad det blir av den, först i allafall en service och en polering av kromet.
/C

Image
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Alltså ramlade du bara över den där och råkade ha pengar tillhands?? Och tog den med på Vespans pakethållare? Så där bara i farten? :eek:
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Konstigt nog så fanns den på SSKs hemsida och jag kontaktade säljaren flera veckor i förväg, ingen hade haft egentligt intresse av den.
Och säljaren sålde den till ett acceptabelt pris.

Pinsamt nog körde jag bil till Rally Scandinavia, hade med mig flera hundra skivor ost, skinka, projektor, hitta crashbar på PX-tavla, skivor, skivspelare etc.
Då jag inte har sidovagn fick det bli bil...
Två kära polare (som är mycket lika varandra) var så snälla och för min räkning tog en Lambretta med sig upp och två med sig ner.
Lyxigt.
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Den var inte att leka med! Jag gillar den skarpt på något sätt..
Men jag måste fråga; om du nu köpte den på vägen upp till RS, hur kunde du låta bli att visa upp den där!?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Ronnie wrote:Den var inte att leka med! Jag gillar den skarpt på något sätt..
Men jag måste fråga; om du nu köpte den på vägen upp till RS, hur kunde du låta bli att visa upp den där!?
Tack, jag också!

Säljaren vägrade att hjälpa mig lyfta in den i bilen. Totalvägrade, jag sade att jag transporterat Lambrettor i sedaner och så kom man med stor kombi, men icke.
Efter en stunds dividerande så fick det bli att ge sig av med ett foto i mobilen...och utan scooter.
vespaco
Trollkarl
Trollkarl

Post by vespaco »

Uh, så trist. Killen kanske ville försökra att ostskivorna inte skulle förstöra den fina kromen med en massa fettfläckar? Eller vägrade han bara att lyfta för att vägrade att tro att den skulle kunna klämmas dit in?

Skall du fixa handtaget tillbaka eller behålla monkeylooken?
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Han tyckte att den var för tung...

Vet inte vad jag skall göra med den, lite skoj trots allt att det är en sextiotalscustom ändå.
Men har tid att tänka på det, kommer att hålla mina klåfingriga händer 10000km ifrån den tills juletid.
Terraplane Blues

Post by Terraplane Blues »

Härlig skapelse, Calle! Extra kul att den är vintage-ombyggd. Håller tummarna på att du behåller den så.
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Håller tummarna på att du behåller den så.
Jag också ;)
Ronnie
Lärling
Lärling

Post by Ronnie »

Självklart skall den förbli som den är imo!
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

Underbar, helt underbar! Och väldigt tidstypisk, från tiden då jag gick i gymnasiet i Göteborg i mitten av 60-talet. Nu ska scooterpappa berätta:

Då fö tiden var det så att pappas pojkar tog med far och hans plånbok och köpte en ny ljusblå Popolino. Medan de hårda grabbarna (bl a jag!) köpte 150D, lackade om dem i någon fräck färg, satte på brett styre och krom. Precis som din alltså!

Så, summa summarum, den här scootern kunde vara hämtad direkt från en skolgård på ett av Göteborgs gymnasier ungefär 1965! Jag har dssutom en svag aning om att jag känner igen den. Kan du inte maila mig förre ägarens namn?
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
JayJay
Entusiast
Entusiast

Post by JayJay »

Säljaren vägrade att hjälpa mig lyfta in den i bilen. Totalvägrade, jag sade att jag transporterat Lambrettor i sedaner och så kom man med stor kombi, men icke.
Efter en stunds dividerande så fick det bli att ge sig av med ett foto i mobilen...och utan scooter.
Calle vicken skysst Lammy, grattis! Tur att du har räddat den till eftervärlden, vem vet vad den där Fjollan kunde ha hittat på, vicken fjolla..
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Scooterdaddy, tack för information, javisst känns den helrätt!
Såpass helrätt att man kan göra sig av med ngn annan scooter för att just spara denna...

@JayJay, tycker tyska uttrycket 'varmduschare' passar nästan bättre he he
Post Reply