Nybliven Vespaförälder

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Nybliven Vespaförälder

Post by Marcelli »

Hej!

Ny på forumet/nybliven Vespaförälder.

Impulsköpte en VGLA -59 (nåja...kanske tänkte efter ett par veckor),för ett tag se'n.
Eftersom jag gillar patinerade prylar tyckte jag den såg trevlig ut, och tänker väl
inte göra mycket mer än att på något sätt säkerställa att den inte j*klas med mig
när mobilen saknar täckning samt byta det som är o-bra (gummidetaljer mm).
Hur som helst... efter inköp och uppbaxande på släpkärra begav jag mig hemåt
med "plåtkossan" ordentligt surrad på en 30-milafärd. Halvvägs tyckte min mage
att den inte fått sin dagliga dos av onyttigheter i form av kolhydrater mm.
Jag stannade vid ett fik vid vägen och konstaterade att det inte längre var halv tank
kvar på Vespan längre. Hade glömt att stänga av bensinkranen och flottören hade
hängt sig.... Kikade i tanken och konstaterade att det var ca. en kaffekopp kvar.
Resten hade bildat ett tjusigt mönster på släpet och även runnit ner i ena baklyktan,
samt att det droppade hejdlöst från motorn. Ihandlade raskt en plasthink som jag
halshögg och fick till en fin liten balja att kila fast under motorn. Fyllde den med
papper och var ganska nöjd med mig själv. Efter ca 2 mil upptäcker jag något som
fladdrar i backspegeln... 10 meter toapapper! Stannar och konstaterar att både
hinken och pappret är borta! Huga! Illa illa... Kom hem fram på eftermiddagen
i alla fall. Baxade in Vespan i garagetoch lät den stå där i några dagar innan jag
på allvar gjorde ett försök att få liv i den. Tankade, gasade och trampade på kicken.
Hoppla! Denhostade ett par gånger och brölade igång - med en kaskad av bensin
som dekorerade garageväggen och rann in under grannens V70. ARGHH!!
Kollade run tlite på forumet här och konstaterade att det "kunde" vara flottörnålen.
Inhandlade en dylik på EM vid ett besök i Götet, och bytte den på kvällen.
Nytt försök - en lika omfattande miljöförstöring satte stopp för min inspiration den dagen.
Läste på lite till och gv mig på att fila den gråbrunsolkiga flottören. Montering och test.
Nu tätade den i alla fall bättre....ett tag. Ut på provtur och lyckades mota upp den
motvilliga damen i hisnande 81km/h GPS och ca 80 på mätaren.
Berusad av lycka fortsatte jag in på en annan väg....fel väg... Efter ca 3 km lessnade
den gamla damen och slutade att arbeta. Vafalls?! Omöjlig att få igång. Det blev
till att traska den sista kilometern hem till garaget...bakvägar så att ingen såg mig.
Huga vad penibelt. Väntade ett par timmar och gick ut och trampade på kicken.
Jodå - nog var det liv i den motorn alltid - i 2 km. Samma visa om igen, fast nu
hade jag kört runt kvarteret till grannarnas förtret.
Nu är min fråga till ärade forummedlemmar: vad kan detta vara?
Min erfarenhet av 2-taktare har hittills inskränkt sig till mopeder och aktersnurror.
Kass tändspole eller kondensator, eller rentav båda? Byte av flottör?
Eftersom jag får klassa mig som nybörjare inom det här gebitet kan jag nog behöva
lite support i ämnet. Jag har spånat runt på forumet och det är toppen. Det finns
i stort sätt hur mycket fakta som helst att gräva i.

Bild på den nya familjemedlemmen:

Image

Mvh

M
Mancino
Lärling
Lärling
Posts: 669
Joined: Fri 17 Nov 2006, 15:58
Location: Stockholm, Sweden

Post by Mancino »

Välkommen till STORA scooter-familjen och grattis till Vespan, trots det knasiga som skett.

Din VGLA är dessutom väldigt fin!!!

scoot on!
Dartman
Entusiast
Entusiast
Posts: 174
Joined: Mon 29 May 2006, 18:47
Location: Linköping

Post by Dartman »

Igensatt ventilation till tanklocket? Prova att öppna tanklocket när den stannar, om du då hör luften rusa in så har du hittat felet. Du hade förresten tur som inte knäckte en packbox på veven när du imiterade en hydraulpump :grin:
Vespa Primavera 220 -67

/Jonas
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

e de bara jag som inte ser bilden? :smile:
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Den ser ju tokfin ut!

Hoppas du får till det, jag kan tyvärr inte hjälpa dej.
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

fritte wrote:e de bara jag som inte ser bilden? :smile:
Jag ser inte heller bilden, bara ett rött kryss :cry:
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
fritte
För mycket fritid...
För mycket fritid...
Posts: 4115
Joined: Fri 20 May 2005, 12:55
Location: middle of nowhere

Post by fritte »

Nu såg jag bilden, grattis till en snygg hoj! :smile: :grin: :smile: :grin:
User avatar
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy
Posts: 2236
Joined: Sun 07 Sep 2003, 20:34
Location: Göteborg, Sweden

Post by jencla »

Me too!
/jens
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Mycket snygg touring, ovanligt bra skick. Visst är det originallack?

Vad gäller ditt problem så kan det ju vara en mängd fel och det är bara sätta igång och felsöka, kolla de enklaste felen först.

1. Kolla så att det kommer bensin när den stannar, igensatta filter eller dåliga slangar kan ju hindra flödet. Om den har stått länge är det nog en bra ide att göra ren hela förgasaren och kolla att det rinner bra genom slangen från tanken.

2. Kondensatorn fungerar ofta sämre när motorn blir varm. Dålig kondensator ger en gul och ganska svag gnista. Ta med tändstiftnyckel på nästa utfärd.

3. Givetvis kan det vara packboxarna, fast då är det framförallt tomgången som blir dålig. Ibland vill motorn inte gå ner i varv.

Steg ett är nog att försöka lista ut om det är tändningen eller bränsletillförseln som ställer till det.

Kämpa på och posta fler ledtrådar när du kommer på något!

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Ola Lång
Chefsmontörn
Posts: 720
Joined: Fri 29 Aug 2003, 19:29
Location: Nykil
Contact:

Post by Ola Lång »

brukar vara lödningen på tändkabeln som har släppt pga vibration, ålder och oxodation. Den som sitter på tändspolen altså, Den kommer man åt genom att lossa en skruv i botten på tändspoleburken och sedan dra kalaset uppåt. Brukar underlätta om man lossar anslutningarna först. Ännu lättare med tändspolen lös. Löd om om ge dig ut i skogen igen på 3 km- turen! Grattis till Touring!! Bästa scootern som finns!
Autisa -Trimcylindern för bakåtsträvare som vill åka lika fort som förr
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Tack för er feedback! Mycket uppskattat!

Jag skall kolla gnista, lödning på spolen mm i helgen.
Håller er uppdaterade på vad jag hittar.
Bensin rinner fint genom ny slang och rengjord bensinkran.
Nytt bränslefilter åkte på plats när jag bytte nåleen.
Skall samtidigt kolla oljan om den stinker 95-blyfri.
Tanklocket släppte igenom luft när jag blåste i hålet,
givetvis med tryckluft på burk (sambon skulle nog bli
svartsjuk om hon såg mig kyssa insidan på ett tanklock!)

Originallack - jo det mesta. Höger bensköld är omlackad,
troligtvis efter närkontakt med asfalten, eller något annat på
hjul. Detta måste hänt för länge sedan eftersom lacken är lika
oxiderad som på resten av hojen. Lite annan form på skölden
svallrar om att det inte bara var en lackskada. Dock är den
rak i ramen och spårar fint utan att man håller i styret (semestergas).
Det är ett underbart bottendrag på 2'an och 3'an efter att
jag fixade slutpipan på ljuddämparen - den var näst intill platt!
Den fyrtaktar dock på ettan vid fullt gaspådrag när den är kall.

Packboxar ja - den har rätt taskig tomgång när den är kall.
Vet inte om det kan tyda på dåliga packboxar men det lär
jag väl få svar på när jag kommit så långt i felsökningen.
Det enda som egentligen bekymrar mig är att kicken är
svetsad på axeln av någon tattare som varit för lat att byta
axeln när splinesen blivit dåliga.
Tips på var man kan beställa en sådan....någon?
Helsplinesad kick har jag en ny.

/M
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Kollade tändspolen igår. Den satt ju inte fast ordentligt! Gick att vicka på...
Torkade bort all gammal gucka på utsidan och skruvade fast den igen.
Bytte kabelskorna och kollade lödningen i samma veva. Ny testrunda - lyckades inte återskapa felet
att den stannade efter 3km :D Det blir i alla fall en mer utförlig genomgång av elsystemet efter
att jag sett statusen på detta. Parkeringsljuset är kopplat på hel/halvljuslampan, dessutom slocknar
batteriljuset efter ett tag. Knepigt.
Den läcker fortfarande så vi får väl hoppas att EM's flottör dyker upp under dagen.

//M
Smallframer
Nybörjare
Nybörjare
Posts: 36
Joined: Sat 06 Aug 2005, 12:31
Location: Norway
Contact:

Post by Smallframer »

Marcelli wrote: jag fixade slutpipan på ljuddämparen - den var näst intill platt!
Nå vet jeg ikke hur platt din pipa var, men noen av de eldre Vespa-modeller hadde originalt en något tilplattad slutpipa. Om din skal ha det, det vet jeg ikke.
Eksempelfoto her: http://tinyurl.com/2axkmo

Pen Touring forresten! :smile:
«And on the eighth day, God created Vespa»

Please visit: WWW.VCOB.NO
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Yihaa!
Idag kom flottören från EM. Varit ute och bytt den, testkört och konstaterar att den funkar utan spill, söl och läck!
Det verkar snopet nog kunna vara tändspolens bristande fastsättning kombinerat med dåliga kabelskor och
även lödning (tack för tipset) som orsakade att Motvall ställde sig i vägen härom dagen.
Den har inte tjyvstannat igen, peppar peppar...
Upptäckte att gummipluggen till hålet för tomgångsskruven saknas. Tryckte dit en bit gaffa-tejp och det
verkar som att det grejade till den låga tomgången. Den går även mycket jämnare på låga varv.
Vajrarna är ett lite sorgligt kapitel. Hu så trögt det kan vara. Behöver dra ur vajrarna och smörja upp dem.
Semestergasen är inte rolig att tas med. Den har redan vållat mjölksyra i högerarmen :)
Ljudämparen ja - det såg ut som den hade varit rund från början eftersom den mer påminnde om en 8'a
till formen om man tittade bakifrån, nu är den rund och fin igen och motorn låter inte som den hade en
raggsocka instoppad någonstans. :) Tack i alla fall Smallframer!
Nästa punkt på agendan blir att fixa till elen så rätt lampa lyser vid
rätt tillfälle...inte parkeringsljus på helljusläget.....

Återkommer!

/M
anders2011
Lärling
Lärling
Posts: 353
Joined: Tue 27 Mar 2007, 00:08
Location: Stockholm
Contact:

Post by anders2011 »

Grattis! Nu är det bara ut och köra!

Vajrarna fixar du enkelt. Kan bara kommentera att touringen är konstruerad med semestergas, sitter ett litet fjäderbläck i styret som håller handtaget stilla. Dock behöver inte det betyda att det ska vara trögt... Smörj gasvajern och lossa eventuellt handtaget och smörj/gör rent så blir det nog bra.

//Anders
Vespa Touring 1961
Vespa Primavera 1982
Bobo
Lärling
Lärling
Posts: 543
Joined: Wed 03 Aug 2005, 15:17
Location: Stocholm

Post by Bobo »

Marcelli wrote: Nästa punkt på agendan blir att fixa till elen så rätt lampa lyser vid
rätt tillfälle...inte parkeringsljus på helljusläget.....
/M
Kolla att du har rätt ljusomkopplare monterad.

Image
Marcelli
Dekaltrimmare
Dekaltrimmare
Posts: 50
Joined: Fri 24 Aug 2007, 17:45

Post by Marcelli »

Yep Bobo!
Exakt en sådan sitter på :grin: Skall gå igenom elen på söndag.

/M
Post Reply