Ny på forumet/nybliven Vespaförälder.
Impulsköpte en VGLA -59 (nåja...kanske tänkte efter ett par veckor),för ett tag se'n.
Eftersom jag gillar patinerade prylar tyckte jag den såg trevlig ut, och tänker väl
inte göra mycket mer än att på något sätt säkerställa att den inte j*klas med mig
när mobilen saknar täckning samt byta det som är o-bra (gummidetaljer mm).
Hur som helst... efter inköp och uppbaxande på släpkärra begav jag mig hemåt
med "plåtkossan" ordentligt surrad på en 30-milafärd. Halvvägs tyckte min mage
att den inte fått sin dagliga dos av onyttigheter i form av kolhydrater mm.
Jag stannade vid ett fik vid vägen och konstaterade att det inte längre var halv tank
kvar på Vespan längre. Hade glömt att stänga av bensinkranen och flottören hade
hängt sig.... Kikade i tanken och konstaterade att det var ca. en kaffekopp kvar.
Resten hade bildat ett tjusigt mönster på släpet och även runnit ner i ena baklyktan,
samt att det droppade hejdlöst från motorn. Ihandlade raskt en plasthink som jag
halshögg och fick till en fin liten balja att kila fast under motorn. Fyllde den med
papper och var ganska nöjd med mig själv. Efter ca 2 mil upptäcker jag något som
fladdrar i backspegeln... 10 meter toapapper! Stannar och konstaterar att både
hinken och pappret är borta! Huga! Illa illa... Kom hem fram på eftermiddagen
i alla fall. Baxade in Vespan i garagetoch lät den stå där i några dagar innan jag
på allvar gjorde ett försök att få liv i den. Tankade, gasade och trampade på kicken.
Hoppla! Denhostade ett par gånger och brölade igång - med en kaskad av bensin
som dekorerade garageväggen och rann in under grannens V70. ARGHH!!
Kollade run tlite på forumet här och konstaterade att det "kunde" vara flottörnålen.
Inhandlade en dylik på EM vid ett besök i Götet, och bytte den på kvällen.
Nytt försök - en lika omfattande miljöförstöring satte stopp för min inspiration den dagen.
Läste på lite till och gv mig på att fila den gråbrunsolkiga flottören. Montering och test.
Nu tätade den i alla fall bättre....ett tag. Ut på provtur och lyckades mota upp den
motvilliga damen i hisnande 81km/h GPS och ca 80 på mätaren.
Berusad av lycka fortsatte jag in på en annan väg....fel väg... Efter ca 3 km lessnade
den gamla damen och slutade att arbeta. Vafalls?! Omöjlig att få igång. Det blev
till att traska den sista kilometern hem till garaget...bakvägar så att ingen såg mig.
Huga vad penibelt. Väntade ett par timmar och gick ut och trampade på kicken.
Jodå - nog var det liv i den motorn alltid - i 2 km. Samma visa om igen, fast nu
hade jag kört runt kvarteret till grannarnas förtret.
Nu är min fråga till ärade forummedlemmar: vad kan detta vara?
Min erfarenhet av 2-taktare har hittills inskränkt sig till mopeder och aktersnurror.
Kass tändspole eller kondensator, eller rentav båda? Byte av flottör?
Eftersom jag får klassa mig som nybörjare inom det här gebitet kan jag nog behöva
lite support i ämnet. Jag har spånat runt på forumet och det är toppen. Det finns
i stort sätt hur mycket fakta som helst att gräva i.
Bild på den nya familjemedlemmen:

Mvh
M