Igår kom man hem i härligt åskregn från ordnad Skärgårdsrally och jag fick konstatera att de älskade gamla favorithandskarna (sweep) hade tappat vattenhållbarhetsförmågan. De nya (Outcast) var faktiskt sämre än de gamla. De sög bl.a. i sig vatten i det sämskskinnsliknande kudden på nedre handflatan så man kunde krama ur det. Och de var hemska att dra på med fuktiga händer. I affären var de ju hur bra som helst och avancerade med sina kuddar och torkskrapsgummilist när man prövade.
För det mesta kan man väl utgå från att de dyra handskarna fungerar bättre än de billigare. Men har någon några säkra tips på vilken handske som faktiskt håller i regn och inte bara borde... Och som skulle se vettiga ut på en Vespa... Eller skall man bara ge upp och köpa diskhandskar modell XXXL och dra dem på favorithandskarna om det börjar regna?
Jag har ett par överdragshandskar modell stora tumvantar av svart plast som jag drar över mina vanliga handskar när regnet slår till. Inte snygga och inte jättebra att köra med men de var billiga, tar ingen plats och håller tätt. Jag har även motsvarande vattentäta överdrag till skorna. Köpte alltihop i en mc-affär för några år sedan. Rekommenderas.
/jens
jag brukar alltid ha med ett extra par hanskar. jätteskönt att dra på sig ett par torra handskar efter regnet. har provat flera par hanskar men inga har varit riktigt vattentäta. senaste handsken var mc-pools "vattentäta" cyclone i cordura med kevlarförstärkning i handflatan.
skinn har jag gått ifrån helt (i alla kläder) pga att det tappar slitstyrkan när det blir vått.
hur är det med "greppet" i överdragen?