AF Rayspeed lätttat svänghjul på Li 150

Här diskuterar vi Lambrettor!
Post Reply
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

AF Rayspeed lätttat svänghjul på Li 150

Post by apeman2006 »

Hej! Jag har nyligen köpt ett lättat svänghjul från AF Rayspeed. Trodde att det skulle vara en lätt plug and play-historia men när jag satt på det fick jag ingen gnista.
Efter Ett par timmars felsök och mätning var jag beredd att ge upp och sula hjulhelvetet henom garagedörren (sin lätta vikt till trots skulle det bli ett snyggt hål) men besinnade mig. Jag gick in påp olika deiskussionsforum världen runt och kunde läsa mig till att FA-hjulet inte alls nödvändigtvis passar ihop med tändplattan och veven på alla modeller. Det visade sig att pickupen på en del plattor inte alls linjerar med "triggersarna" på hjuletr. I mitt fall diffade det med över 3 mm. Problemet verkar vara störst på LI-serien.

Jag satte brickor som distaner bakom tänplattan och fick pickupen i rätt postition. Detta funkar dock inte eftersom plattan hela tiden glider och tar i hjulets nav.

Jag kommer försöka att tillverka en distans enbart till pickupen så att den kommer i rätt läge.

Jag har skrivit till AF men ännu inte fått svar.

Någon annan som upplevt detta?
Anton
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Hej!

AF-svänhjulen kanske inte är världens bästa...snarare tvärt om. OK, de är lätta och ser fina ut, men det är väl allt.

Har också uppmärksammat hur fel pickupen hamnar men det brukar funka, dock inte vidare bra under 2000 varv /minut.

Vet du att tändplattan är fungerande?

VH/C
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

JO, jag fick gnista när jag flyttade ut hela plattan 3 mm. Det funkade dock ändå inget vidare på låga varv men jag vet inte exakt varför. Jag har mätt upp bägge kretsarna i plattan och det verkar stämma där.

Det var bara en provisorisk lösning så jag ska testa att flytta pickupen, som sagt. Mitt gamla svänghjul sprack i "navet" och jag håller på att fixa detta så att jag kan sätta på det ifall det lättade inte funkar.

apeman
Anton
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

AF svänghjul

Post by apeman2006 »

Vet någon om det i allmänhet är sämre gnista med AF-hjulen. Dubbel gnista?
Anton
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

Det mest kända felet är att de ej funkar bra under 2000varv/minut.
Har också upptäckt samma sak på de två Lammys som jag skruvat med vilka hade detta svänghjul.

Det tidigare AF-svänghjulet som fanns till tidigt/mitten av 90-talet var dock aldeles perfekt.

VH/C
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Blir det svårt att starta? Jag har problem att få igång den trots att jag har gnista.
Anton
calle
Trollkarl
Trollkarl

Post by calle »

borde det kunna vara, tändningens gradtal vandrade ordentligt under ca 2000rpm
jencla
Scooterdaddy
Scooterdaddy

Post by jencla »

AF:s nya lätta svänghjul har inte fått topprecensioner direkt på LCGB:s forum, den tycks ha orsakat åtskilliga problem.

Jag säger bara Varitronic, som inte bara är välbyggt och har advance-retard utan också ett trevligt lätt svänghjul som ger underbart snabb gasrespons.
/jens
scooterdaddy - gammal är äldst
apeman2006
Nybörjare
Nybörjare

Post by apeman2006 »

Det låter onekligen som att varitronic är det bästa alternativet om jag inte vill fortsätta med mitt standardhjul.
Det blir väl till at köpa ett helt nytt kit i vinter.
Anton
Post Reply