PX separatsmörjning problem

För alla frågor rörande renovering av fordon. Främst till originalskick. Ej Vespa Smallframe!
Post Reply
Scooter-Kari
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Mon 04 Sep 2006, 10:53
Location: Sweden

PX separatsmörjning problem

Post by Scooter-Kari »

Min PX 200 av årsmodell 1986 visade att det var dags att fylla på tvåtaktsolja genom att visa en liten vit bubbla i det annars gröna glaset som indikerar olja till separatsmörjningen.

Olja fylldes på men bubblan försvann inte utan nu är hela glaset vitt, dvs ingen olja finns i glaset.

Törs jag fortsätta köra eftersom oljetanken bevisligen är full? Får motorn smörjning? Eller blir det att riva hela härligheten.

Tips på felsökning/åtgärder mottages tacksamt.
Scooter-Kari
henrikborjeson
Mästare
Mästare
Posts: 1144
Joined: Thu 23 Feb 2006, 02:25
Location: Lund, Sweden
Contact:

Post by henrikborjeson »

Det verkar mycket konstigt attt det skulle vara fullt med olja i tanken men att indikatorglaset ändå är helt tomt.

Är det akut att köra skulle jag slå i 2% olja i bensinen och plugga oljeinsuget på förgasarburken så länge. Annars är det bästa givetvis att ta ur tank och oljetank och se varför det inte kommer fram olja i glaset. Glaset är din enda försäkring på att det finns olja och funkar inte detta är det minst sagt riskabelt att köra.

mvh/HB
User avatar
Bengan
Lärling
Lärling
Posts: 307
Joined: Sun 30 Apr 2006, 11:52
Location: Övik

Post by Bengan »

Jag hade också en PX200E -86. Jag vill minnas att det stod något om detta i instruktionsboken, att om det kommer luft i oljesystemet bör man lufta det. Har du instruktionsboken kvar?

Kan du inte ta bort oljeslangen vid förgasaren och se om du kan få oljan att rinna igenom och få glasbubblan fylld. Sen när både bubblan och slangen är oljefylda sätta tillbaks den.
calle
Trollkarl
Trollkarl
Posts: 2770
Joined: Fri 29 Aug 2003, 10:20
Location: Hong Kong
Contact:

Post by calle »

Indikatorglaset borde fyllas även om det är luft i slangen...

Det är riktigt vanligt att de tidiga oljetankarna spricker och då rinner oljan in i ramen för att sedan droppa ut på marken.

Gör som Henrik säger, slå i 2% olja i bensinen inna du kör en meter mer.

VH/Calle
Scooter-Kari
Drömmare
Drömmare
Posts: 5
Joined: Mon 04 Sep 2006, 10:53
Location: Sweden

Post by Scooter-Kari »

Ett stort tack till Börje, Bengan och Calle för era tips. Lambrettan min fick tjänstgöra även till vardags (åtminstonne några dagar).

Jag följde Bengans råd och letade fram min gamla instruktionsbok till PX:n (bra med ordningsam tidigare ägare) och mycket riktigt fanns det ett tilläggsblad som tog upp problem med separatsmörningen. Luftbubblor skulle man "blåsa" ut ur glaset genom att spruta in 2-taktsolja bakvägen via slangen som går till förgasaren.

Lämplig oljeflaska med mässingspip införskaffades på företagets verkstad och med den samt div. verktyg och tvåtaktsolja i beredskap närmade jag mig PX:n. Någon där uppe måste gilla PX:n eller kanske helst se den i fortsatt omekat (i allafall av mig) 5600 mila-skick, för nu hade - hör och häpna - luftblåsan i glaset helt försvunnit. Glaset visade att tanken var fylld av olja (ingen luft) och PX:n har funkat bra under denna vecka (visst tänkte man tanken på vad som skulle kunna ske om motorn inte fick någon olja - men, what the heck, lite får man väl chansa).

Som tack och tips för andra PX-åkare ska jag skanna in instruktionsbok och tillägg och be web-mastern lägga upp på SSK:s sida under "Mek-Tips".

Tack ännu en gång!
Scooter-Kari
Scooter-Kari
Post Reply